lite råd angående server bygge tas väldigt tacksamt emot

Permalänk
Medlem

lite råd angående server bygge tas väldigt tacksamt emot

Hej

jag har en q6600 som ligger och skräpar som jag tänkte att jag kunde använda i en server och kanske i andra hand som mediaspelare. Jag tänkte framför allt ladda ner film och musik till.

Jag tänkte köpa ett nytt moderkort med inbyggt grafikkort http://www.dustinhome.se/zotac-gf9300-k-e-socket-775-ddr3-min... Finns det något billigare moderkort som skulle duga (tänkte framförallt på det inbyggda grafikkortet)

bortsett från processor och moderkortet tänkte jag använda 4gb 800mhx RAM, en ssd, 1-2 hhd och en noctua 120 fläkt. Tror ni jag klarar mig med en picopsu 150W eller behöver jag något större?

Kan jag göra något mer för att hålla det strömsnålt?

Tusen tack för all hjälp ni kan ge mig
/nico

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet du länkar till tar DDR3 ram, men 800MHz stickor är DDR2. Jag tycker att du ska kolla upp så att detta moderkort stödjer din CPU också.

Måste det vara ett så litet moderkort? Går det bra med microATX?

Det kan funka med ett 150W PSU, men det är på gränsen. Teoretiskt ska det ju funka, men det beror lite på hur många ampere PSU lämnar på respektive spänning samt hur bra kvalitet det har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Gällande frågan ang. moderkort så, nej, det finns inte något billigare mini-ITX-moderkort. Finns ett mindre roligt Intel-kort för runt 650kr dock endast i lager hos något suspekta återförsäljare.

Jag hade lätt lagt de extra kronorna på Zotac-brädan. Gällande RAM till det moderkortet så är det som sagt DDR3 som gäller, kör på de billigaste Corsair XMS-minnena, funkar bra. Dock, måste det vara mini-ITX eller kan du köra m-ATX?

Det kan bli tight med ett pico-PSU 150 W, men jag skulle i så fall underklocka/undervolta processorn då jag kan tänka mig att det ligger och maxar kring 95-120W.

ZOTAC 9300-ITX DDR3 Tested CPU list CPU type Speed CMOS CPU power ... Core 2 Quad Q6600 2.40GHz 65nm 95W ...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Intels moderkort kanske inte alltid ser roliga ut men är generellt stabilare än andra och har bättre nätverkskort. Frågan är vad man tycker är viktigast i en server

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Intels moderkort kanske inte alltid ser roliga ut men är generellt stabilare än andra och har bättre nätverkskort. Frågan är vad man tycker är viktigast i en server

Givetvis. Men nu var det krav på en schysst grafikdel som jag antar skall spela upp 1080p istället för CPU.

EDIT: Misstolkade, kanske inte alls ska spela upp video?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar. väldigt snällt.

Det borde stödja min processor om inte jag misstolkar deras hemsida helt. http://www.zotac.com/index.php?option=com_virtuemart&page=sho...

Tack för att ni påpekade det där med RAM minnerna. Jag har nog en del ddr3 annars kostar det inte många kronor nu för tiden.

Det stämmer att jag tänkt använda den för att spelan upp filmer i 1080p även om det kommer vara sekundärt syfte.

Tyvärr får ett större moderkort inte plats. jag håller på att modda om ett gammalt shuttle shassi och det är endast (ca) 20 cm bredd. Jag har mätt och tyvärr är det mindre än 24cm.

Om jag underclockar/undervoltar det, hur långt ner bör jag går? Något jag bör tänka på? q6600 använder speedstep

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baldakin:

Tack för alla snabba svar. väldigt snällt.

Det borde stödja min processor om inte jag misstolkar deras hemsida helt. http://www.zotac.com/index.php?option=com_virtuemart&page=sho...

Tack för att ni påpekade det där med RAM minnerna. Jag har nog en del ddr3 annars kostar det inte många kronor nu för tiden.

Det stämmer att jag tänkt använda den för att spelan upp filmer i 1080p även om det kommer vara sekundärt syfte.

Tyvärr får ett större moderkort inte plats. jag håller på att modda om ett gammalt shuttle shassi och det är endast (ca) 20 cm bredd. Jag har mätt och tyvärr är det mindre än 24cm.

Om jag underclockar/undervoltar det, hur långt ner bör jag går? Något jag bör tänka på? q6600 använder speedstep

Enligt specifikationen ska en Q6600 fungera utmärkt med det moderkortet, även om det är en relativt ovanlig styrkrets.

Om du ska spela upp 1080p-filmer kan det vara värt att kika på hårdvaruacceleration på mediaspelaren, jag har en HTPC med en Core 2 Duo E4300 (1,8 GHz), som jag var tvungen att överklocka för att få den att flyta med 1080p utan hårdvaruacceleration. Q6600 är en snabb processor, men har du ett program som inte är optimerat för flera kärnor kan den relativt låga klockfrekvensen vara ett problem.

Kom ihåg att köpa bra kylning, ska du köra HD-film kommer processorn bli varm.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Enligt specifikationen ska en Q6600 fungera utmärkt med det moderkortet, även om det är en relativt ovanlig styrkrets.

Om du ska spela upp 1080p-filmer kan det vara värt att kika på hårdvaruacceleration på mediaspelaren, jag har en HTPC med en Core 2 Duo E4300 (1,8 GHz), som jag var tvungen att överklocka för att få den att flyta med 1080p utan hårdvaruacceleration. Q6600 är en snabb processor, men har du ett program som inte är optimerat för flera kärnor kan den relativt låga klockfrekvensen vara ett problem.

Kom ihåg att köpa bra kylning, ska du köra HD-film kommer processorn bli varm.

TS behöver inte bry sig om att spela upp video med processorn då Zotac-kortet har ett integrerat nvidia-chip som kan sköta uppspelningen

Skrivet av baldakin:

Tack för alla snabba svar. väldigt snällt.

Det borde stödja min processor om inte jag misstolkar deras hemsida helt. http://www.zotac.com/index.php?option=com_virtuemart&page=sho...

Tack för att ni påpekade det där med RAM minnerna. Jag har nog en del ddr3 annars kostar det inte många kronor nu för tiden.

Det stämmer att jag tänkt använda den för att spelan upp filmer i 1080p även om det kommer vara sekundärt syfte.

Tyvärr får ett större moderkort inte plats. jag håller på att modda om ett gammalt shuttle shassi och det är endast (ca) 20 cm bredd. Jag har mätt och tyvärr är det mindre än 24cm.

Om jag underclockar/undervoltar det, hur långt ner bör jag går? Något jag bör tänka på? q6600 använder speedstep

Som redan nämnt så passar Q6600 till Zotac-moderkortet. Din Q6600 kommer gå relativt svalt med speedstep till vardags men kan skjuta lite i temperaturer när den belastas (givetvis). Rekommenderar en bättre kylare än Intel's originalkylare, typ Scythe BIG shuriken så behöver du inte bry dig nämnvärt om att undervolta/underklocka. Men det kan du göra om du vill göra den lite mer strömsnål.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10