Permalänk

Fläktar till en H80 ?

Har två frågor för att utnyttja en corsair h80 kylare till max. Hittade ingen liknande tråd, länka gärna om ni vet någon.
Är fläktarna som följer med bra? För en push and pull konfiguration skall alltså båda fläktarna blåsa ut ur chassit? Jag har den monterad i bakre fläkt slotten. Tacksam för hjälp.
/kong0

Permalänk
Medlem

för push and pull ska fläktarna blåsa åt samma håll ja, förslagsvis ut ur burken för att inte förstöra luftflödet som behövs för alla andra komponenter

bra fläktar för montering på kylare/radiator ska ha högt statiskt tryck, och för det rekommenderas ofta scythe gentle typhoon som dessutom är rätt tyst. corsairs egna fläktar har jag inte hört många som är nöjda med, de kanske har helt ok kylförmåga men låter en hel del.

till sist har jag hört både det ena och det andra om pnp, en del säger att det är bättre, andra säger att det inte gör någon skillnad. vet inte om jag sätt några seriösa mätningar dock

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Fläktar som följer med corsairs vattenkylare brukar låta som satan (men kyla rätt ok).

Utan PWM rekommenderas: Gentle typhoon eller Noctuas NF-P12
Med Pwm: Noctua NF-F12

Finns en uppsjö andra fläktar som är bra att flåsa genom radiatorer och bra mycket tystare än de Corsair skickar med.

Angående PnP eller inte, pröva med en fläkt och belasta din processor, pröva sen med två och titta på om det är värt det eller inte

Inblås eller ut? Jag gillar att köra ut men det ger mig 1-2 grader varmare processor i maxbelastning. Fördelen är att det inte suger in damm och att jag får kallare GPU.
Inblås ger bättre kylning till processorn men varmare inne i burken och förmodligen lite mer damm också.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Skrivet av Starric:

för push and pull ska fläktarna blåsa åt samma håll ja, förslagsvis ut ur burken för att inte förstöra luftflödet som behövs för alla andra komponenter

bra fläktar för montering på kylare/radiator ska ha högt statiskt tryck, och för det rekommenderas ofta scythe gentle typhoon som dessutom är rätt tyst. corsairs egna fläktar har jag inte hört många som är nöjda med, de kanske har helt ok kylförmåga men låter en hel del.

till sist har jag hört både det ena och det andra om pnp, en del säger att det är bättre, andra säger att det inte gör någon skillnad. vet inte om jag sätt några seriösa mätningar dock

Jag förstår. Men som det ser ut nu är det ju lite kalabalik i hur luften går igenom lådan. Det står väll mellan noctua nf-f12 pwm och scythe GT 1850rpm.. PMW är ju skönt men fläktar som går i en hastighet kanske är lite mer optimala med blås/oljud...

Permalänk
Skrivet av Orebro:

Fläktar som följer med corsairs vattenkylare brukar låta som satan (men kyla rätt ok).

Utan PWM rekommenderas: Gentle typhoon eller Noctuas NF-P12
Med Pwm: Noctua NF-F12

Finns en uppsjö andra fläktar som är bra att flåsa genom radiatorer och bra mycket tystare än de Corsair skickar med.

Angående PnP eller inte, pröva med en fläkt och belasta din processor, pröva sen med två och titta på om det är värt det eller inte

Inblås eller ut? Jag gillar att köra ut men det ger mig 1-2 grader varmare processor i maxbelastning. Fördelen är att det inte suger in damm och att jag får kallare GPU.
Inblås ger bättre kylning till processorn men varmare inne i burken och förmodligen lite mer damm också.

Är det värt med PWM tycker du? plus och minus?

Permalänk
Medlem

Phobya G2 är superb för radiatorer.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av KongoTarzan:

Är det värt med PWM tycker du? plus och minus?

pwm är gött då du kan ha en egen fläktkurva som gör att fläktarna går på lägsta hastigheten tills du vill ha bättre kylning vid högre temperaturer, och med ett enkelt musklick kan du får dem att snurra max om du typ ska överklocka eller bara för att du vill. smidigare och smartare än manuell fläktkontroller och oändligt mycket smidigare än motstånd inne i burken för att strypa fläktarna. största problemet är utbudet av pwm-fläktar... men det kommer fler och fler, tex noctuas första med pwm kom ju inte för så länge sen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Blir väll 2 st Noctua NF-F12 verkar coola. Såg just video reviewen lol.. http://www.sweclockers.com/nyhet/14709-noctua-tillkannager-nf-f12-focused-flow-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av KongoTarzan:

Är det värt med PWM tycker du? plus och minus?

Jag som är naturligt lat tycker det är värt det

Fläktar är ju rätt billigt också.

Jag har inga problem att ha en GT1850 på maxfart hela tiden heller, bara luftsus som hörs från min burk då. Har dock inte kört PnP så vet inte hur mycket mer det låter då, för mig är det enbart en fråga om ljudnivå eftersom jag inte pressar systemet max så blir kylningen ok vilket som.

Edit: Har du rätt moderkort (Gigabyte t.ex.) kan du kanske styra fläktarna med volt istället för PWM. Dvs. du kan ha fläktar med 3-pin (t.ex. Gentle typhoon) och reglera dom automatiskt.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk

Jag har ett Asus maximus mATX kort. Med 3 chassie fan kontakter alla upptagna dock. Spelar mest på datorn, och CPU och GPU maxar typ 45/50 C vid 100% load. Om man ska tyå tanka är det dock ganska skönt att kunna reglera fläktarna..