Poweredge 2850 och 1950 Sata kort

Permalänk
Medlem

Poweredge 2850 och 1950 Sata kort

Hej!

jag köpte nyligen en Poweredge 2850 + Powervault 220s

och poweredge 1950.

Och jag undrar vad för SATA kontrollerkort jag behöver och var man får tag på det?
Eller vad man nu behöver för att kunna koppla in SATA diskar i dessa.

Tack på Förhand!

Permalänk
Medlem

Din PowerEdge 1950 kör möjligtvis redan en SATA/SAS-kontroller, kolla vad den säger i boot om den nämner tex PERC 5/i eller liknande för då är det bara stoppa in sata i den.

PowerVault 220s är en SCSI-disklåta och den kan du inte stoppa in SATA-diskar i. Och då den kommer tillsammans med Poweredge 2850 antar jag att Kontrollerkortet på 2850n enbart är scsi. Den kom med tillval av sas i sina senare upplagor enbart.

För att få hotswap med sata i 2850n måste du köpa ett helt bakplan och en kontroller. Det är rätt stora pengar troligtvis, men om du skiter i hotswap och bara köper ett vanligt kontrollerkort och drar sladdarna till diskkassetterna och "offrar" hotswappen kan du använda vilket kontrollkort som helst som passar. PCI-X är default tror jag i 2850n så det är ett något äldre kort du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Din PowerEdge 1950 kör möjligtvis redan en SATA/SAS-kontroller, kolla vad den säger i boot om den nämner tex PERC 5/i eller liknande för då är det bara stoppa in sata i den.

PowerVault 220s är en SCSI-disklåta och den kan du inte stoppa in SATA-diskar i. Och då den kommer tillsammans med Poweredge 2850 antar jag att Kontrollerkortet på 2850n enbart är scsi. Den kom med tillval av sas i sina senare upplagor enbart.

För att få hotswap med sata i 2850n måste du köpa ett helt bakplan och en kontroller. Det är rätt stora pengar troligtvis, men om du skiter i hotswap och bara köper ett vanligt kontrollerkort och drar sladdarna till diskkassetterna och "offrar" hotswappen kan du använda vilket kontrollkort som helst som passar. PCI-X är default tror jag i 2850n så det är ett något äldre kort du behöver.

Ja precis, det var det jag menade. att bara köpa ett kontrollerkort och sätta i PCI-X. Undrar vilket jag ska köpa!?

Powervaulten visste jag var SCSI

Den jag köpte 1950 utav sa att den bara tog SCSI för dom hade fixat så det bara var SCSI när dom beställde servern. Men jag drog ut en av diskarna och hittade en kontakt på hårddisken som jag inte sett på SCSI förut, denna var mer liknande SATA men för bred, och på hårddisken stod det SCSI.. "Serial Attached SCSI (SAS)"

här är ett foto på kontakten. Tror du jag kan sätta i SATA i hotswapen där fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Ja precis, det var det jag menade. att bara köpa ett kontrollerkort och sätta i PCI-X. Undrar vilket jag ska köpa!?

Powervaulten visste jag var SCSI

Den jag köpte 1950 utav sa att den bara tog SCSI för dom hade fixat så det bara var SCSI när dom beställde servern. Men jag drog ut en av diskarna och hittade en kontakt på hårddisken som jag inte sett på SCSI förut, denna var mer liknande SATA men för bred, och på hårddisken stod det SCSI.. "Serial Attached SCSI (SAS)"

här är ett foto på kontakten. Tror du jag kan sätta i SATA i hotswapen där fram?
http://i41.tinypic.com/1zgqo3t.jpg

Ser ut att vara en vanlig SAS på fotot och SAS-kontrollers är nästan alltid kompatibla med sata. Så det borde bara vara att pluppa in.
Och precis som det står är SAS serial attached scsi. Det har inget med den gamla scsi-standarden att göra.

Angående vilket kontrollerkort du ska ha i 2850 beror ju på din ekonomi och vilket operativsystem du ska köpa. Lista i prisspannet du kan tänka dig betala och titta på HCLen för det systemet du tänkt köra om det finns support. Kan ju även finnas kompletta bakplan för sata för 2850 också.

Permalänk
Medlem

Ombyggd 220s

Hej.

Köpte också en 220s för ett tag sedan och byggde om den för att montera SATA-diskar i den.

Jag slängde hela inkråmet. Satte i 1 ny PSU, 2 nya fläktar (dom gamla låter fan värre än en dammsugare!) och mekade dit 12 kablar med en E-sata hona för chassimontage i ena änden (skruvade fast den i höljet bak) och med en vanlig SATA i andra änden. På SATA-diskarna skruvade jag fast "plastploppar" som passade skapligt i spåren för vaggorna, jag skrotade alltså även vaggorna... En fläktkontroller håller fläktarna tysta, diskarna ligger på bra temperaturer (~30-35°)

Sedan drog jag 12 långa kablar (SATA - E-SATA) från kontrollern i servern ut genom serverns hölje till disklådan. Med en spiralkabelhållare runt blev det en skapligt stel bunt men det funkade.

Tyst och fint och funkar riktigt bra.

PS. Om du inte vill ha din 220s så är jag på jakt efter en till DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allium:

Hej.

Köpte också en 220s för ett tag sedan och byggde om den för att montera SATA-diskar i den.

Jag slängde hela inkråmet. Satte i 1 ny PSU, 2 nya fläktar (dom gamla låter fan värre än en dammsugare!) och mekade dit 12 kablar med en E-sata hona för chassimontage i ena änden (skruvade fast den i höljet bak) och med en vanlig SATA i andra änden. På SATA-diskarna skruvade jag fast "plastploppar" som passade skapligt i spåren för vaggorna, jag skrotade alltså även vaggorna... En fläktkontroller håller fläktarna tysta, diskarna ligger på bra temperaturer (~30-35°)

Sedan drog jag 12 långa kablar (SATA - E-SATA) från kontrollern i servern ut genom serverns hölje till disklådan. Med en spiralkabelhållare runt blev det en skapligt stel bunt men det funkade.

Tyst och fint och funkar riktigt bra.

PS. Om du inte vill ha din 220s så är jag på jakt efter en till DS.

Fan det låter riktigt smutt, Tyvärr så vill jag ha kvar min 220s. Men tror du att du skulle kunna göra en detaljerad guide? eller slänga upp lite foton?

Permalänk
Medlem

Billig lagringsserver

Smutt kan ju kanske diskuteras, jag hade inte så stor prio på utseende utan det skulle vara enkelt och fungera, och ja, du ser ju på bilderna...

Sjävklart bjussar jag på en beskrivning och lite bilder på diskmaskinen

Jag köpte mina delar från Deltaco, det är en grossist som inte säljer till privatpersoner men jag har en kompis som handlar där. Beteckningarna är Deltacos artikelnummer, kan ju vara bra för att se vad det var för grej. Det gick på 2200 kr drygt med moms och frakt. Då valde jag ett dyrt nätaggregat så här kan man ju spara en rejäl slant med ett billigare PSU. Man kanske kan hitta billigare delar på Dealextreme eller något likande ställe om man vill leta mer.

Skulle man använda en rackmonterad (eller desktop) dator så kan man givetvis använda betydligt kortare sata-esata kablar och få en mycket snyggare lösning, men nu hade jag ju redan en server som jag ville använda så då fick det bli så här.

En miss var att kablarna som går från baksidan på disklådan till diskarna är lite för korta, dom räcker inte ut ur höljet vilket gör de sista diskarna riktigt besvärliga att montera. Med få diskar i lådan går det enkelt att stoppa in disken en bit och trycka i kablarna efteråt, men när det börjar bli fullt med diskar blir det jädrigt pilligt att få dit näven. Kablar som är 50 cm borde fungera elegant.

6 st SATA-32, SATA/SAS-täckplåt med 2st eSATA-kontakter 30cm. á-pris 40 kr. OBS FÖR KORTA, besvärligt att montera diskarna. Öka till 50 cm Ex.vis SATA-106.
12 st ESATA-115, SATA till eSATA kabel 1,5m, á-pris 35 kr
2 st FT-671, TITAN, chassiefläkt, 120x120x25 mm, kullager, 3-pin, 28 dBA, aluram. á-pris 35 kr (Undrar om han inte räknade fel på dom...)
1 st FT-660, DeLOCK intern fläktkontroller för 6 fläktar, 6x3-pin, 5 och 12V. 64 kr
1 st PSU-347D, Seasonic X-560, nätdel, 560W, ATX12V ver 2.3, aktiv PFC, 120mm fläkt, 80PLUS GOLD, PCI-Express, kabelhantering. 1233 kr
2 st SATA-S3, DELTACO Y-strömkabel för 2xSerial ATA hårddiskar. á-pris 27 kr

Så här gjorde jag:

1. Jag rev ut allt som gick att få loss ur lådan. Jag ser att folk säljer dessa som reservdelar på nätet så det kanske hade gått att få tillbaka några kronor där men det är så mycket man skall hinna med här i världen...
2. På esata-sata adptrarna skruvade jag bort täckplåten så jag fick 12 lösa sladdar. Jag bockade till en plåtbit till en l-profil och skruvade fast mitt bak i lådans ovansida. I denna skruvade jag fast Esata-kontakterna. Dom fick precis plats ovanför nätaggregatet.
3. Fläktarna skruvades fast rakt genom höljet, dvs dom blir bara fastklämda av skruvspetsen. Inte så snyggt, men enkelt. Dessa kopplades till fläktregulatorn på lägsta hastighet. Temperaturen ligger på ca 30-35° i diskarna, då står lådan i en sval källare (16-18°) och den är riktigt tyst.
4. På nätaggregatet skruvade jag fast 2 plåtremsor som var bockade 90° i ändarna. Kablarna förgrenades för att få anlutningar för 12 st sata. Alltihop sattes på plats och de bockade ändarna skruvades fast genom ovan- och undersida av höljet. Dessa plåtar var lagom breda så de tätade mot fläktarna.
5. Jag valde att inte använda hårddisk-vaggorna dels pga mina lite för korta sata-sladdar och dels för att jag inte hade så många och dels för att jag inbillar mig att kylningen blir bättre utan dom. På diskarna har jag i stället monterat "plastproppar" som (tyvärr) är lite för höga (ca 1 mm kortare hade varit perfekt). Det gör att det går lite trögt att skjuva in diskarna på plats, men om man fuktar dom lite så var det inte så svårt. Propparna tillverkas av Regin och används normalt till att täta mäthål i ventilationskanaler. De går att hitta hos en ventilationsgrossist eller entreprenör. Dessa kostar inte många kr... Finns 8 och 10 mm och det skall vara dom större. Jag borrade ett hål i dom och skruvade fast dom i diskens vanliga fästhål på sidorna, 4 på varje disk. Oanvända diskplatser har jag tätat med vaggor/täckbrickor för att kylningen skall fungera bra.
6. Från raid-controllern drog jag 1,5 m långa sata-esata sladdar till disklådan. Jag satte ihop allihop till en bunt med en kabelspiral. Den blev stel som en pinne men det ser lite mindre skräpigt ut. Bunten fästes elegant med tjock ståltråd (najtråd) i disklådan så inte kablarna lossnar om man drar i bunten.
7. Klart

Nu skall jag sätta dit 12:e disken så lådan blir full (18 TB) så det är därför jag är på jakt efter en ny Powervault för att bygga en till. Verkar vara svårt att hitta några billiga så det kanske blir en låda från plåtslagaren i stället.

Jag använder en 12-portars 3Ware 9550 raid controller för PCI-X. Jag köpte den på e-bay för ca 600 kr, just nu kostar den billigaste 470 kr inkl frakt. Skulle man välja en billig PSU och en enkel låda så tror jag man kan få ihop alltihop för 2000-2500 kr exklusive diskar och dator. Då har man ett system som klarar upp till 24TB (max 2 TB diskar till den controllern) inte så snyggt men billigt.

Foton ligger här http://www.box.com/s/9103cdd443ec7656aed2