Permalänk
Medlem

I5 750

Ungefär hur högt kan jag klocka min i5 750 @ 2,66 ghz utan att Öka volten?

// ian

Permalänk
Medlem

Finns ett bra svar: Testa!

Steg 1: Du läser en överklockningsguide. Så att du lär dig hur BIOS fungerar.
Steg 2: Du ser till så att CPU volten i BIOS inte står på AUTO. Om den gör det så finns det risk att du övervoltar CPUn och det är då grejer går sönder.
Steg 3: Du ökar frekvensen på CPUn i BIOS.
Steg 4: Om datorn inte startar så beror det antagligen på att du klockat för högt. Då får du trycka på clear cmos knappen på moderkortet och klocka lite lägre nästa gång. (Clear CMOS tar bort BIOS inställningarna)
Steg 5: NJUT!

EDIT: Du måste ha koll på CPU temperaturen, kommer inte riktigt ihåg vilka program man kan använda för att kolla tempen men har för mig att everest är bra. Processorn blir varmare av överklockning och om det blir för varmt kan CPUn gå sönder. Efter du har överklockat din CPU är det bra att kolla om CPUn är stabil. Detta kan du göra med OCCT

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Finns ett bra svar: Testa!

Steg 1: Du läser en överklockningsguide. Så att du lär dig hur BIOS fungerar.
Steg 2: Du ser till så att CPU volten i BIOS inte står på AUTO. Om den gör det så finns det risk att du övervoltar CPUn och det är då grejer går sönder.
Steg 3: Du ökar frekvensen på CPUn i BIOS.
Steg 4: Om datorn inte startar så beror det antagligen på att du klockat för högt. Då får du trycka på clear cmos knappen på moderkortet och klocka lite lägre nästa gång. (Clear CMOS tar bort BIOS inställningarna)
Steg 5: NJUT!

EDIT: Du måste ha koll på CPU temperaturen, kommer inte riktigt ihåg vilka program man kan använda för att kolla tempen men har för mig att everest är bra. Processorn blir varmare av överklockning och om det blir för varmt kan CPUn gå sönder. Efter du har överklockat din CPU är det bra att kolla om CPUn är stabil. Detta kan du göra med OCCT

Så det finns alltså ingen fast gräns hur högt utan att pilla på volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiperWok:

Så det finns alltså ingen fast gräns hur högt utan att pilla på volt?

Varierar från exemplar till exemplar. Min gör 3,5GHz en bra bit under specad standardvolt medan andra måste dra på för att komma dit. Bara att testa och se.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av WiperWok:

Så det finns alltså ingen fast gräns hur högt utan att pilla på volt?

Finns en men eftersom alla CPUer är olika så gäller den regeln endast individuelt,

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiperWok:

Så det finns alltså ingen fast gräns hur högt utan att pilla på volt?

Nej för alla processorer klockar olika bra. Vissa kommer hyfsat långt utan att öka volt och andra ingenstans i princip. Men kör du en eftermarknadskylare så borde en liten höjning av volt inte göra det så mycket varmare än vanligt, stock kylaren skulle jag inte överklocka alls på. (Vet inte hur varm din CPU är men jag har bara dåliga erfarenheter av Intels stockkylare, höga load temps redan på stock frekvenser är inge bra start för överklockning) Men som sagt tidigare, ta och läs lite guider här på forumet eller på annat håll för att vara säker på vad du gör.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar! Då är de bara att beställa en kylare och sen börja testa !