Permalänk

Hur mycket kan jag klocka! AMD

Hallå där.

jag har äntligen börjat klocka lite i min processor AMD phenom II x6 1090T black edition och jag har kommit upp i 4ghz men jag ligger ungefär bara på runt 20 grader när jag kör detta i idle och runt 30 35 när jag spelar bf3 (äger en noctua nh-14) och jag undrar hur långt kan jag gå eftersom jag bara använt x20 som inställningar på mitt Gigabyte moder kort och de gå att pressa ut mer.

tack så mycket i förhand hoppas att ni kommer med några bra tips!

Permalänk
Medlem

håll dig under 56 grader i prime 95 så är det bra och vad för volt ligger du på ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vad har du för spänning? 35C är rätt låg temp för 4Ghz.

Permalänk
Medlem

Du kan gott höja inomhustemperaturen en smula, 15°C är lite väl kallt, om det inte är ett felavläst värde i idle du angivit. Sen tror jag även på felavläst värde vid load.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Skrivet av Johan^junior:

Du kan gott höja inomhustemperaturen en smula, 15°C är lite väl kallt, om det inte är ett felavläst värde i idle du angivit. Sen tror jag även på felavläst värde vid load.

---^

Permalänk
Medlem

vad har du för program för o kolla dina temperaturer? smått otroliga värden för 4ghz.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk

Jag andvänder ett program som heter Core temp http://www.alcpu.com/CoreTemp/

och jag har ungefär 25 grader i rummet. sen så har jag vad jag tror 1.475 någonting

Permalänk
Skrivet av Gloremir:

vad har du för program för o kolla dina temperaturer? smått otroliga värden för 4ghz.

Jag andvänder ett program som heter Core temp http://www.alcpu.com/CoreTemp/

och jag har ungefär 25 grader i rummet. sen så har jag vad jag tror 1.475 någonting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

Jag andvänder ett program som heter Core temp http://www.alcpu.com/CoreTemp/

och jag har ungefär 25 grader i rummet. sen så har jag vad jag tror 1.475 någonting

om du har 25 grader i rummet är det OMÖJLIGT att du har 20 grader idle. ladda ner Hwmonitor och kolla temps där. om den visar helt åt helsike också kan du ha fel på dina temp givare.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Skrivet av Gloremir:

om du har 25 grader i rummet är det OMÖJLIGT att du har 20 grader idle. ladda ner Hwmonitor och kolla temps där. om den visar helt åt helsike också kan du ha fel på dina temp givare.

Jag laddade hem Hw och såg att jag låg på stadiga 34 Grader idle! tack som fan tyckte också att det var lågt,

men nu har jag laddat hem ett program som jag kör för att testa ifall det är stabilt och det heter OCCT.

Den gör så att processorn drar upp i 100% och så kan jag mäta av hur den funkar i stress, men så fort processorn kommer över
50 Grader så får jag blue screen!? är 50 grader verkligen så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

Jag laddade hem Hw och såg att jag låg på stadiga 34 Grader idle! tack som fan tyckte också att det var lågt,

men nu har jag laddat hem ett program som jag kör för att testa ifall det är stabilt och det heter OCCT.

Den gör så att processorn drar upp i 100% och så kan jag mäta av hur den funkar i stress, men så fort processorn kommer över
50 Grader så får jag blue screen!? är 50 grader verkligen så mycket?

att den är 50 grader är inga problem. det handlar mer om att du har en ostabil clock. prova att öka volten ytterst lite, så man får hålla på.

jag har gjort så här på min cpu. ökat multiplier gradvis tills den blir ostabil. sedan ökat volten lite. testa igen. o hålla på så tills jag blivit nöjd.

dock kör jag en 955BE men principen är den samma

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200