Permalänk
Avstängd

Ny skärm? Bra skärmar runt hörnet?

Hej Sweclockare!

Jag har idagsläget tre stycken Samsung TFT 24" S24A350H LED ( http://www.inet.se/produkt/2204815/samsung-tft-24-s24a350h-le... ). Skärmarna är ganska bra i min mening. Inte bäst. Men helt okej. Just nu verkar de vara "på utgång". Köpte mina i Juli (tror jag) förra året - och det har kanske blivit dags att uppgradera?

Vad tror ni? Finns det några sjyssta skärmar runt hörnet? Letat efter en tråd på ämnet - något i stil med "skärmtråd - information om paneltyper och kommande produkter" - men inte hittat något.

Jag suger lite på att leta. Ska tilläggas.

Tack på förhand!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk

Det du bör börja leta efter, om du vill ha en kvalitetsskärm, är en skärm med en IPS-panel. De skärmarna du har nu har TN-paneler nämligen, vilket innebär dålig färgåtergivning och dåliga betraktningsvinklar. IPS-paneler är dessutom väldigt bra att ha om man ska ha en uppsättning med flertalet skärmar. Då kommer man inte att betrakta alla skärmar från exakt samma vinkel, men tack varje IPS-panelen gör det ingenting – saker och ting kommer att se lika bra ut ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Det du bör börja leta efter, om du vill ha en kvalitetsskärm, är en skärm med en IPS-panel. De skärmarna du har nu har TN-paneler nämligen, vilket innebär dålig färgåtergivning och dåliga betraktningsvinklar. IPS-paneler är dessutom väldigt bra att ha om man ska ha en uppsättning med flertalet skärmar. Då kommer man inte att betrakta alla skärmar från exakt samma vinkel, men tack varje IPS-panelen gör det ingenting – saker och ting kommer att se lika bra ut ändå.

Finns det någon modell som är relativt nysläppt, eller som kanske som kommer snart(?), som skulle kunna vara vettigt?

Tack för svaret!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

årets modeller borde väl komma runt April något har jag hört, och brukar ligga där omkring.

Detta med dåliga betraktningsvinklar har man hört sedan tft,lcd kom ut och 10,år senare hör man det fortfarande ;P
Vid datorn sitter man ändå framför skärmen så begriper inte varför man hakar upp sig på detta.

Varför skulle du ens vilja byta ut dina skärmar som inte är ens 1,år gamla o börja med
Saknas det något på dom?

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Camridge:

årets modeller borde väl komma runt April något har jag hört, och brukar ligga där omkring.

Detta med dåliga betraktningsvinklar har man hört sedan tft,lcd kom ut och 10,år senare hör man det fortfarande ;P
Vid datorn sitter man ändå framför skärmen så begriper inte varför man hakar upp sig på detta.

Betraktningsvinklarna har stor betydelse om man gör annat än leker vid datorn.

Hade en skärm på jobbet ett tag, en hyggligt ny Dell med TN-panel. Svart och mörkblått gick inte att skilja på man man inte satt precis rakt framför skärmen. Lutade man sig bakåt i stolen så blev allt rosatonat och försökte man läsa stående så blev allt gult.

Har man dessutom flera skärmar och stora skärmar så är det viktigt att betraktningsvinklarna är så bra som möjligt för att man ska få en vettig arbetsmiljö. Det går inte att ha skärmar där texten helt plötsligt försvinner bara för att du tittar i ögonvrån istället för att vrida på huvudet eller stolen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

OSkar000

Nu var mitt påpekande mer riktat åt att många alltid använder just Betraktningsvinklarna som ett argument att prata bort dessa skärmar.
Detta hör man även när det gäller för vanliga svenssons, och folk som bara spelar och dylikt.
Om det skulle vara såna stora brister och ett sådant uppenbart problem så skulle marknaden ha brakat ihop redan för många år sedan.

Nu skriver Johnny att han äger 3,st skärmar och skriver aldrig om att han har dessa bredvid varandra, om jag lyckas tolka det du skriver korrekt. Sätt upp 3,st 24" eller 27" jo då kan man snacka att Betraktningsvinklar är viktiga, men tror inte att så nu är fallet.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Skrivet av Camridge:

OSkar000

Nu var mitt påpekande mer riktat åt att många alltid använder just Betraktningsvinklarna som ett argument att prata bort dessa skärmar.
Detta hör man även när det gäller för vanliga svenssons, och folk som bara spelar och dylikt.
Om det skulle vara såna stora brister och ett sådant uppenbart problem så skulle marknaden ha brakat ihop redan för många år sedan.

Nu skriver Johnny att han äger 3,st skärmar och skriver aldrig om att han har dessa bredvid varandra, om jag lyckas tolka det du skriver korrekt. Sätt upp 3,st 24" eller 27" jo då kan man snacka att Betraktningsvinklar är viktiga, men tror inte att så nu är fallet.

Han har 3 stycken identiska skärmar, skulle säga att sannolikheten att han använder de i just eyefinity är stor, tvekar på att han har en på skrivbordet, en i köket och en i sovrummet tex...

Permalänk
Medlem

lanbonden

Själv har jag 3,st datorer med 1,st skärm vardera av samma modell.
alltså 3,st Samsung SyncMaster 226BW 22" 16:10 skärmar.

Man kan bara gå efter den information som finns tillhanda, om man sedan vill tro och spekulera så får man väl göra det.
Om nu så är fallet eller inte, kan ingen av oss säga före JohnnyBabay fyller på med information om ämnet.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Camridge:

Varför skulle du ens vilja byta ut dina skärmar som inte är ens 1,år gamla o börja med
Saknas det något på dom?

Nja, vet inte. Känns gutt? xD

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Han har 3 stycken identiska skärmar, skulle säga att sannolikheten att han använder de i just eyefinity är stor, tvekar på att han har en på skrivbordet, en i köket och en i sovrummet tex...

Står tillsammans. Spelar aldrig över alla tre dock. Streamar en hel del Starcraft dock. Player-cams på sidorna och spectator i mitten. Booo-yaa!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Avstängd

Alltså.

Självklart märker jag av betraktningsvinkelproblemet (om man nu ens ska kalla det så), men inte i gigantiskt utsträckning med nuvarande skärmar. I min uppfattning. Men jag har å andra sidan aldrig använt en IPS-panel så min måttstock kan ju vara skev.

Jag spelar mest. Och surfar.

De på sidorna är inte fruktansvärt skarpt vinklade.

När det är riktigt ljust i rummet som det kan bli på morgontimmarna ibland syns det ruggigt dåligt dock. Om det är skillnad när det kommer till IPS även där?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD