Xperia S frågor samt 500kr rabatt.

Permalänk
Medlem

plusgrader här i sthlm så kan inte riktigt testa det

Permalänk

Lika här, men det blir ju fler vintrar. Hade inte tänkt byta ut den redan till nästa vinter

Kan ju bli rätt kallt här uppe om vintrarna så det skulle var kul att ha en fungerande mobil då Kan den landa hos posten nästa vecka tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandr:

Oj glömde svara på snabbheten ,

Jag tycker det flyter på bra och jag är kräsen, men med sonys standard widgets som ligger på startskärmarna kan man känna VÄLDIGT lite lagg ibland om man som jag flippar fram och tillbaka för att verkligen få den och lagga Men väl inne i menyer/spel/inställningar finns det inget lagg. Så jag tycker den får 9.5/10 där.

Men tanken är ju att telefonen kommer vara optimal när den får 4.0 ice cream sandwich och den uppdateringen är gratis och kommer under Q2. Den levereras med 2.3.7.

är den tillgänglig för oss "vanliga konsumenter" idag? eller är det bara inside-folk som inte behöver vänta till nästa vecka?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Marticus:

är den tillgänglig för oss "vanliga konsumenter" idag? eller är det bara inside-folk som inte behöver vänta till nästa vecka?

Planen är att den ska bli tillgänglig för "alla" i mitten av nästa vecka. Om du beställer från någon webbutik så skulle jag tippa på att de skickar den på måndag

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

jag har en liten nitisk fråga, vilket verkar gälla de flesta nyare mobiler idag som har "AGPS". Dock är jag intresserad av att köpa en Xperia S

I allafall, jag har läst lite om AGPS, och det jag inte förstår är;
Måste en "AGPS" ha kontakt med ett mobilt nätverk för att fungera överhuvudtaget eller betyder det att den har en "riktig" GPS mottagare men tar hjälp av de mobilanätverket/positionsserver? Så frågan är, fungerar en AGPS utan kontakt med ett mobilt nätverk?

Tacksam för svar (även om den är lite off)

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epyon:

jag har en liten nitisk fråga, vilket verkar gälla de flesta nyare mobiler idag som har "AGPS". Dock är jag intresserad av att köpa en Xperia S

I allafall, jag har läst lite om AGPS, och det jag inte förstår är;
Måste en "AGPS" ha kontakt med ett mobilt nätverk för att fungera överhuvudtaget eller betyder det att den har en "riktig" GPS mottagare men tar hjälp av de mobilanätverket/positionsserver? Så frågan är, fungerar en AGPS utan kontakt med ett mobilt nätverk?

Tacksam för svar (även om den är lite off)

Du har rätt det du skriver där "tar hjälp av de mobilanätverket/positionsserver?" A:et använder mobilmasterna att fastställa din position.

Men jag testade sätta på "flightmode" dvs all mobiltrafik/mottagning är off och sedan starta google-maps så fick jag svaret "Detta program kräver en aktiv nätverksanslutning"

Resarverar mig för fel information då gps alltid varit luddigt i telefonerna

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Epyon:

jag har en liten nitisk fråga, vilket verkar gälla de flesta nyare mobiler idag som har "AGPS". Dock är jag intresserad av att köpa en Xperia S

I allafall, jag har läst lite om AGPS, och det jag inte förstår är;
Måste en "AGPS" ha kontakt med ett mobilt nätverk för att fungera överhuvudtaget eller betyder det att den har en "riktig" GPS mottagare men tar hjälp av de mobilanätverket/positionsserver? Så frågan är, fungerar en AGPS utan kontakt med ett mobilt nätverk?

Tacksam för svar (även om den är lite off)

Alla frågor är välkomna!

AGPS fungerar även utan datatrafik. A:et i AGPS innebär assisterad start, vilket innebär att den använder sig av datatrafik för att snabbare hitta din position. Självfallet kan du stänga av assisterad start om du exempelvis är utomlands och inte vill betala 50kr/mb . Enda skillnaden är att det tar lite längre tid att få fram din position.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Zandr:

Du har rätt det du skriver där "tar hjälp av de mobilanätverket/positionsserver?" A:et använder mobilmasterna att fastställa din position.

Men jag testade sätta på "flightmode" dvs all mobiltrafik/mottagning är off och sedan starta google-maps så fick jag svaret "Detta program kräver en aktiv nätverksanslutning"

Resarverar mig för fel information då gps alltid varit luddigt i telefonerna

Tror de flesta frågorna är besvarat i mitt förra inlägg, men gällande Maps så kräver det dataanslutning för att ladda hem kartorna. Dvs att du kan få fram din position men inte själva kartan. Många navigering/positioneringsprogram har stöd för lokala kartor, vilket innebär att du lägger in kartorna på telefonen innan för att slippa datatrafiken och snabbare kan få fram var du är på kartan.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Tackar! Testade detta nu på tjejens HTC Desire Z och min Nokia N8 och satte båda i offline läge men slog på GPS:en och det fungerar. Detta borde jag naturligtvis testat innan jag postade frågan Jag antar/hoppas att de kommer att gå att ladda ner färdiga kartprogram till Xperia S(android) så att detta blir möjligt utan datortrafik. Och när kommer Ice Cream Sandwich bli tillgänglig för Xperia S ?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Epyon:

Tackar! Testade detta nu på tjejens HTC Desire Z och min Nokia N8 och satte båda i offline läge men slog på GPS:en och det fungerar. Detta borde jag naturligtvis testat innan jag postade frågan Jag antar att de kommer att gå att ladda ner färdiga kartor till Xperia (android) så att detta blir möjligt utan datortrafik. Och när kommer Ice Cream tillgänglig för Xperia S ?

Ladda ner färdiga kartor i Google Maps finns som beta i Google Labs just nu, tror inte den funktionen är helt klar ännu men vet flera som provat och det har funkat bra. Annars finns ju mängder av andra programvaror för GPS'en, lite beroende på vad man är ute efter.

ICS till Xperia S bör dyka upp inom ett par månader. Planen är någon gång under andra kvartalet, så förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Finns det planer på en uppgraderad Xperia Play?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Blazter:

Finns det planer på en uppgraderad Xperia Play?

Om du menar en uppföljare till Play (Typ Xperia Play 2) så är det inte något jag hört. Däremot kommer Play att uppdateras till ICS/Android 4.0 under andra kvartalet i år.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandr:

Fick en Sony Xperia S idag (JÄVLIGT nice lur) så om TS vill så kan jag slänga upp lite bilder tagna med den.

JAAAAAAAA! Var inte blyg nu, upp med några bilder

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av manturr:

JAAAAAAAA! Var inte blyg nu, upp med några bilder

Fixar det ikväll efter 19.00... måste jobba klart bara

Permalänk
Medlem

Bah telefonen blir försenad..

Taget från : http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=63195&page=55

"Hej,

Onsdagen den 14 mars är nu satt som vårt svenska releasedatum för Xperia S – Sonys första smartphone.

Distributörers skeppningsdatum anpassas med leverans till releasedatumet.

Rekommenderat pris är 4995:- ink moms.

http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-s/

Trevlig Helg!

Vänlig Hälsning / Kind Regards

Carl Appelgren

Market Development Manager

Sales & Marketing, Sweden

Sony Mobile Communications"

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

Aa hörde det surt!

Får jag lite mer tid på mig och hårdtesta den innan det är release

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandr:

Tack för den intima bilden
Hade nog för stora förväntningar av kameran, ser ju ut som bilden skulle kunna komma från min gamla sug x10 mini.

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

ska lägga upp några till kolla samma inlägg

Permalänk
Medlem

Andra bilden ser lite bättre ut. Kan man själv ända ISO tal? Vilka kamera inställningar finns det?

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av manturr:

Andra bilden ser lite bättre ut. Kan man själv ända ISO tal? Vilka kamera inställningar finns det?

slänger upp lite bilder på det snart så får du se

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.com/bilder/64886/xperia-s

se där på dom flesta kamera-inställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandr:

http://www.ladda-upp.com/bilder/64886/xperia-s

se där på dom flesta kamera-inställningarna

oj oj oj. Taggad igen

Tackar!

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Skrivet av sparriskrigaren:

Glöm inte att Xperia S har betydligt högre pixeltäthet så att bilden inte upplevs smetig och utdragen som den gör på SGS II. Jag fattar inte varför den telefonen inte har fått mer kritik för det, otroligt lågupplöst för att ha en så stor skärm. Av alla fördelar Xperia S har mot SGS II så är nog upplösningen den största, tycker jag

För att SGS2 är ett år gammal kanske?

Fö. är upplösningen och NFC typ det enda som är bättre rent specifikations-mässigt på Xperia S.

Exynos SOC'en i SGS2 är fortfarande lika snabb/snabbare som snapdragon S3, och vad gäller GPU biten så är SGS2 iaf dubbelt så snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

För att SGS2 är ett år gammal kanske?

Fö. är upplösningen och NFC typ det enda som är bättre rent specifikations-mässigt på Xperia S.

Exynos SOC'en i SGS2 är fortfarande lika snabb/snabbare som snapdragon S3, och vad gäller GPU biten så är SGS2 iaf dubbelt så snabb.

Det är inte någon avgörande för köp för de flesta skulle jag tro. SoC presterar rätt lika prestandad mässigt. I praktiken lär man knappt märka något.

Som sagt:
Designen
Skärmens upplösning
Kameran

Är väl de stora grejerna som är bättre på Xperia S, visst utseende är en smakfråga men Xperia S har verkligen något extra.

Permalänk

Även om jag inte bryr mig om antalet kärnor/specifikationer sålänge det flyter bra så är det väldigt intressant hur ett så stort företag som Sony ALLTID ligger efter när det kommer till hårdvara. Var ju sist ut med dual core också.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

en annan intressant sak är vilka tillbehör som kommer att finnas till Xperia S, för mig personligen så hade ett "mjukt-skal" eller dylikt varit bra

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Även om jag inte bryr mig om antalet kärnor/specifikationer sålänge det flyter bra så är det väldigt intressant hur ett så stort företag som Sony ALLTID ligger efter när det kommer till hårdvara. Var ju sist ut med dual core också.

Sony tänker väl mer vad som behövs just då i praktiken istället för skrytfaktorn skulle jag tro.
Kameran är en av de bästa på maknanden, ligger dom efter där?
De gör åtminstonde välgjorda produkter som har attraktiv desgin och funktioner.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Sony tänker väl mer vad som behövs just då i praktiken istället för skrytfaktorn skulle jag tro.
Kameran är en av de bästa på maknanden, ligger dom efter där?
De gör åtminstonde välgjorda produkter som har attraktiv desgin och funktioner.

Jo, det är ju självklart mycket bättre än t.ex. LG som bara vill vara först ut med dual core och quad core och sen gör skitmobiler men det känns ändå lite överdrivet då SGS2 inte var en dålig mobil på något sätt och först nu kommer Sony med en mobil som nästan har samma hårdvara.

Sen så får man ju tänka på att hårdvaran säljer. Även om folk som kan något om teknik förstår att en quad core nödvändigtvis inte är bättre än en dual core så kommer mindre kunniga dras till quad core för att man vill ha det värsta. Så Sony skulle säkerligen tjäna lite på att försöka ligga lite längre fram (Självklart inte i LG-klass men lite mer som Samsung)

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Jo, det är ju självklart mycket bättre än t.ex. LG som bara vill vara först ut med dual core och quad core och sen gör skitmobiler men det känns ändå lite överdrivet då SGS2 inte var en dålig mobil på något sätt och först nu kommer Sony med en mobil som nästan har samma hårdvara.

Sen så får man ju tänka på att hårdvaran säljer. Även om folk som kan något om teknik förstår att en quad core nödvändigtvis inte är bättre än en dual core så kommer mindre kunniga dras till quad core för att man vill ha det värsta. Så Sony skulle säkerligen tjäna lite på att försöka ligga lite längre fram (Självklart inte i LG-klass men lite mer som Samsung)

Lg kan iallafall göra attraktiv desgin från skillnad till Samsung. Min åsikt.
Det är inte bara LG som slänger in det senaste utan de flesta tillverkana gör så.
SGS2 en helt ok mobil idag men alldeles för tråkig desgin och lågupplöst skärm gör den inte intressant.