Strömsnål, billig och ljudlös server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Finns det dock någon speciell anledning till att använda 8:an framför 7:an?

Är det någon speciell funktion man verkligen inte kan leva utan?

8:an är tydligen till stor del omskriven för att bli mer modulär. Den skall även ha lite fler funktioner relaterade till filsystemet ZFS, snapshots etc. Det verkar dock, baserat på inlägg i olika forum, som att 8:an inte är lika stabil som 7:an. Då 8:an bara är i början av sin livscykel kommer detta nog snart ha åtgärdats, men för tillfället tycker jag att man bör välja 7:an. På http://www.freenas.org/category/version-comparison hittar du en jämförelse mellan versionerna.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PeCe:

8:an är tydligen till stor del omskriven för att bli mer modulär. Den skall även ha lite fler funktioner relaterade till filsystemet ZFS, snapshots etc. Det verkar dock, baserat på inlägg i olika forum, som att 8:an inte är lika stabil som 7:an. Då 8:an bara är i början av sin livscykel kommer detta nog snart ha åtgärdats, men för tillfället tycker jag att man bör välja 7:an. På http://www.freenas.org/category/version-comparison hittar du en jämförelse mellan versionerna.

Då blir det nog att jag kör på 7:an då, men att jag ändå kör på med lite extra RAM när det ändå är så billigt.

Jag har dock dålig koll på hårdvaran fortfarande, om man ska köra moderkort med integrerad CPU, eller om man ska satsa på separat CPU.

Det finns ju i3 CPUs som är nere på 35w, typ 2120T för en tusenlapp, men dem kanske är overkill och jobbiga att kyla passivt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Då blir det nog att jag kör på 7:an då, men att jag ändå kör på med lite extra RAM när det ändå är så billigt.

Jag har dock dålig koll på hårdvaran fortfarande, om man ska köra moderkort med integrerad CPU, eller om man ska satsa på separat CPU.

Det finns ju i3 CPUs som är nere på 35w, typ 2120T för en tusenlapp, men dem kanske är overkill och jobbiga att kyla passivt?

Skulle tro att det är möjligt att kyla 35W passivt.

Själv kör jag 7:an på en tvåkärnig Atom med 4GB RAM, och jag tycker det funkar utmärkt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD