Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Mar 2006

Vilken cpu/antal kärnor?

Skall bygga en ny dator till tonårssonen. Den skall mest användas till spel. Vill inte lägga mer än 1500-2000 på processorn. Tittade själv ut en AMD FX-6100 X6 3.3GHz som jag tyckte verkade snabb. Men när jag tittar på det gaming datorerna som säljs för runt 10 000 så sitter det en Intel Core i5 2500 3,3GHz. SAmma hastighet men med 2 kärnor mindre. Vilken föreslår ni att jag skall köpa?
Har för mej att Asrock bruikar ha bra moderkort att bygga på för en låg peng.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

i5-2500K. Bulldozer kan se bra ut på pappret, men det är det ända stället den är bra på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Core i5 är faktiskt snabbare och presterar bättre än AMD's FX serie. Så i5 är självklara valet!

SATPUNG.COM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2009

Ska du bygga en speldator för ~10k är 2500K ett givet val. Antal kärnor spelar nästan ingen roll då spel är optimerade för 2 och på sin höjd 4 kärnor.

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | CM Storm QFR Thick PBT Dyesub MX Black

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
Leeds
Registrerad
Aug 2011

Kort svar; Man kan inte jämföra Intel och AMD på hur mycket GHz/kärnor dom har, då dom kör på olika teknologier. Det bästa är att kolla på prestanda-tester inom det området man kommer huvudsakligen använda datorn till.

Om du ser ett regelbrott, anmäl inlägget, kommentera inte detta i tråden. Håller du inte med om mitt beslut? Anmäl mitt inlägg eller skicka ett meddelande till samtliga moderatorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

Icke kärnor på amd's fx-serie utan "moduler" med 2 "kärnor" per "modul" som de så fint fått till det, i verkligheten har den "6-kärniga" amd processorn bara 3 kärnor, eller 4,5 kärnor. bulldozers modul fungerar lite som hyperthreading till intel bara det att varje modul delar lite hårdvara därav kan man i viss mån kalla det för 1,5 kärnor per modul. Väldigt luddigt..

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
oderljunga
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Kinekin:

Kort svar; Man kan inte jämföra Intel och AMD på hur mycket GHz/kärnor dom har, då dom kör på olika teknologier. Det bästa är att kolla på prestanda-tester inom det området man kommer huvudsakligen använda datorn till.

bästa svaret jag sett i kampen mellan amd o intel. o tror de e de han leta efter o inga fanboys svar:P

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Mar 2006

Det var många svar på kort tid! Alla verkar överens så det får bli en Intel. Ett Asrock moderkort och 8Gb Ram till, en låda med 650w kraftaggregat till detta. H-disk, nyare grafik-kort och DVD finns från förra datorn.

Tack snälla för alla hjälp!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004

*Rubrik redigerad*

Vänligen sätt tydliga rubriker.