Permalänk
Medlem

Trött i ögonen av U2711?

På senaste tiden har jag till och från känt mig väldigt trött i ögonen. Det svider lite och jag vill bara stänga ögonen för att vila dom emellanåt. Vet inte exakt vad det beror på, men det började ungefär i samband med att jag köpte min Dell U2711 för några månader sen, så jag misstänker att det är den som ger mig problem. Kan det vara anti glare-beläggningen som gör att ögonen blir ansträngda? Eller kan det kanske bero på skärmens storlek och att jag måste vrida på ögonen mer än innan? Eller kan det vara för att jag ofta växlar mellan att sitta vid datorn och att sitta vid TV'n?

Hur som helst så undrar jag om det är nån annan som upplevt nåt liknande problem?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Prova sänk ljusstyrkan

Permalänk
Medlem

Influensan som går just nu kommer smygande med svidande ögon och trötthet, sen får man feber i några dagar och sen går det över på några veckor. Kanske det är den och inte skärmen

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raptor:

På senaste tiden har jag till och från känt mig väldigt trött i ögonen. Det svider lite och jag vill bara stänga ögonen för att vila dom emellanåt. Vet inte exakt vad det beror på, men det började ungefär i samband med att jag köpte min Dell U2711 för ett några månader sen, så jag misstänker att det är den som ger mig problem. Kan det vara anti glare-beläggningen som gör att ögonen blir ansträngda? Eller kan det kanske bero på skärmens storlek och att jag måste vrida på ögonen mer än innan?

Hur som helst så undrar jag om det är nån annan som upplevt nåt liknande problem?

Köp ett par Gunnar!

Permalänk
Medlem

Har samma skärm och upplever inte samma problem. Kan ju vara högst personligt också och förmodligen ha att göra med ljussättning i rummet?
Sitter du nära fönster eller liknande så du får in mycket ljus utifrån??

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Köp ett par Gunnar!

eller så köper man ett par vanliga solbrillor och sparar 5-6
hundra):

Permalänk
Medlem

Jag märker inget sådant på min U3011!

Permalänk
Medlem

Vad är det du gör när du får ont i huvudet?
Sitter du och spelar FPS kan jag tänka mig att du får ansträngda ögon av responstiden på en sådan skärm.
Jag känner själv att ögonen ansträngs som sjutton när jag sitter vid skärm med halvkass responstid.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Sänkte ljuset på min och har då aldrig haft nå problem.
Har alltid lyset på i rummet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Testa att ställ den 2 decimeter längre bort?

Permalänk

Har du kvar den gamla skärmen, eller kör du enbart Dell'en? Jag fick märkbart tröttare ögon då jag började köra dubbla skärmar i höstas.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag är tvungen att ha en kalibrerad ICC-profil från TFTCentral på min U2410 för att inte få ont i ögonen och huvudet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

På senaste tiden har jag till och från känt mig väldigt trött i ögonen. Det svider lite och jag vill bara stänga ögonen för att vila dom emellanåt. Vet inte exakt vad det beror på, men det började ungefär i samband med att jag köpte min Dell U2711 för ett några månader sen, så jag misstänker att det är den som ger mig problem. Kan det vara anti glare-beläggningen som gör att ögonen blir ansträngda? Eller kan det kanske bero på skärmens storlek och att jag måste vrida på ögonen mer än innan?

Hur som helst så undrar jag om det är nån annan som upplevt nåt liknande problem?

En dum fråga kanske.
Men kör du native upplösning ?
Känns fel att fråga, men man vet ju aldrig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Wow, testade detta program nu, och mina ögon känns nästan direkt mindre trötta. Skärmen känns lite väl varmt färgad, men fungerar nog bra då jag inte gör något speciellt som kräver korrekta färger.

Permalänk
Medlem

Funkar det verkligen bra? Idén låter intressant men funkar det i verkligheten?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Wow, testade detta program nu, och mina ögon känns nästan direkt mindre trötta. Skärmen känns lite väl varmt färgad, men fungerar nog bra då jag inte gör något speciellt som kräver korrekta färger.

Det tar några dagar innan man vänjer sig, numera kan jag inte stänga av det kvälls-/nattetid utan att rygga tillbaka. Jag kör på 4400K eftersom det bäst matchar min belysning och inte känns alltför gult.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Funkar det verkligen bra? Idén låter intressant men funkar det i verkligheten?

Att det är de blåare våglängderna i ljuset som signalerar till hjärnan att den skall hålla dig vaken är vetenskapligt klarlagt, så att minska dem på kvällen och natten är vettigt. F.lux gör vad Gunnar's gör, gratis.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Prova programmet f.lux! Jag brukade alltid få torra ögon framåt kvällen innan jag skulle lägga mig och fick därför svårt att sova. Sedan jag skaffade f.lux har jag aldrig haft det problemet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bachman:

Prova programmet f.lux! Jag brukade alltid få torra ögon framåt kvällen innan jag skulle lägga mig och fick därför svårt att sova. Sedan jag skaffade f.lux har jag aldrig haft det problemet!

Och du verkar ha läst igenom tråden ser jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Och du verkar ha läst igenom tråden ser jag..

Kollade några andra trådar innan jag postade i denna, och under tiden hade någon tydligen redan tipsat om f.lux. Märkte inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av opox:

Har samma skärm och upplever inte samma problem. Kan ju vara högst personligt också och förmodligen ha att göra med ljussättning i rummet?
Sitter du nära fönster eller liknande så du får in mycket ljus utifrån??

På dagen får jag ljus från fönstret, på kvällen/natten brukar jag ha tänt i taket.

Skrivet av anden12:

Vad är det du gör när du får ont i huvudet?
Sitter du och spelar FPS kan jag tänka mig att du får ansträngda ögon av responstiden på en sådan skärm.
Jag känner själv att ögonen ansträngs som sjutton när jag sitter vid skärm med halvkass responstid.

Skrev att jag blir trött i ögonen, har aldrig sagt att jag får ont i huvudet.

Skrivet av Svensktiger:

En dum fråga kanske.
Men kör du native upplösning ?
Känns fel att fråga, men man vet ju aldrig

Ja, självklart kör jag native-upplösning.

Skrivet av n_sandstrom:

Har du kvar den gamla skärmen, eller kör du enbart Dell'en? Jag fick märkbart tröttare ögon då jag började köra dubbla skärmar i höstas.

Jag körde TV'n som datorskärm innan och kör den fortfarande när jag spelar eller ser på film. Har funderat lite på detta också, om det kanske beror på att jag växlar mellan skärmarna hela tiden? När jag sitter framför U2711:an så måste jag ju vrida på ögonen mer än när jag sitter framför TV'n och mina ögon kanske är inte är vana vid det och därför blir trötta av det?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det tar några dagar innan man vänjer sig, numera kan jag inte stänga av det kvälls-/nattetid utan att rygga tillbaka. Jag kör på 4400K eftersom det bäst matchar min belysning och inte känns alltför gult.

Skrivet av Woshie:

Prova programmet f.lux! Jag brukade alltid få torra ögon framåt kvällen innan jag skulle lägga mig och fick därför svårt att sova. Sedan jag skaffade f.lux har jag aldrig haft det problemet!

Citat:

I've always liked Flux and used it on and off...

But that was until I noticed it slowed down the mouse cursor and pretty much all video refreshing.

Stämmer det enligt er?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Stämmer det enligt er?

Flux har gjort underverk för mig! Klarar verkligen inte av att köra utan det på kvällen, mina ögon börjar svida direkt.
Att musen blir segare har jag inte märkt av alls faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Flux har gjort underverk för mig! Klarar verkligen inte av att köra utan det på kvällen, mina ögon börjar svida direkt.
Att musen blir segare har jag inte märkt av alls faktiskt.

Blir inte färger rätt fel?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Blir inte färger rätt fel?

Jo, men det är absolut ingenting som stör mig. Jag har självklart inte igång programmet när jag redigerar bilder, men när jag slösurfar under småtimmarna är färgerna bara behagliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Stämmer det enligt er?

Jag har inte märkt något av detta.

Skrivet av Rydisen:

Blir inte färger rätt fel?

De skiftas mot gult, hurpass skiftade beror på hur du ställer in f.lux. Det är som sagt lite ovant i några dagar men sedan känns det helt naturligt. Nu märker jag inte ens av att temperaturförändringen sker.
Skall du göra grafiskt arbete eller något annat färgkritiskt är det inte svårare än att stänga av f.lux temporärt, det finns en funktion för detta i traymenyn.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Skrev att jag blir trött i ögonen, har aldrig sagt att jag får ont i huvudet.

Och du slutade läsa efter de?
Det skulle givetvis varit ansträngda ögon där..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.