Permalänk
Medlem

Dum TV? Ja tack!

Halloj alla Sweclockare!

Jag har följt TV utvecklingen de senaste året framförallt som den tekniknörd man är och det jag märkt är att allting ska vara "smart" så nu är den senaste flugan "smart tv". Jag förstår ärligt talat inte meningen med det, varför vill man ha en TV som kan spela typ tetris och man kan t ex hyra filmer genom?
Jag förstår att det säljer bra till den vanliga konsumenten, de flesta blir ju sålda så fort de hör ordet smart. Men vi nördar borde ju vara lite mer skeptiska, vad tillför egentligen denna fluga till använderupplevelsen?

Är det bara jag vill ha en dum skärm som man bara kopplar in sin htpc till och kör allt därifrån? Att bara ha en liten dator där man kan streama vanlig TV via internet, kolla på film, spela skyrim och liknande med xbox kontroll och sköta allt från istället för att sitta som en handikappad get med fjärren och försöka få sitt high score på tetris?(Jag vet ej fan om tetris finns till nån smartTV men ni fattar vart jag vill komma). Dåliga TV högtalare kan man också skippa, vem vill använda dem?

Vore det inte bättre om man sket i allt lulllull, "smartTV", högtalare och bara gav oss en dum TV med den bästa möjliga bilden för minsta möjliga pris?

Det skulle vara kul att se hur sweclockers ser på detta, personligen tycker jag att det känns som något för vanliga familjen svensson som vill vara lite coola och ha det nyaste och coolaste.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Håller med.
En stor bildskärm helt utan TV-mottagare, mediaspelare, högtalare och annat tjafs.
Ett knippe olika ingångar (inte SCART, döda den standarden !), det är allt som behövs.

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte vilken idiot som kom på tanken om att surfa på internet på TVn genom att navigera med fjärrkontrollen?? Huh?

Permalänk
Medlem

Det hela går ju ut på att du ska handla genom deras tjänster.

IMO lika menlöst för oss användare som en TV/monitor med touchskärm.

Permalänk
Medlem

Håller med ge mig en stor skärm som ser bra ut som endast har en HDMI ingång så sköter hemmabio anläggningen resten. Vem använder de inbyggda högtalarna som låter som om de satt på en mobiltelefon?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Det hela går ju ut på att du ska handla genom deras tjänster.

IMO lika menlöst för oss användare som en TV/monitor med touchskärm.

Hahah! Den TVn hade lanserats som "Motions TVn som ger dig six-pack efter en månads TV-tittande!". Bara tanken att behöva resa sig från soffan för att byta kanal.. hemska tanke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag fattar inte vilken idiot som kom på tanken om att surfa på internet på TVn genom att navigera med fjärrkontrollen?? Huh?

Älskar din plats: Göt"la"borg
Man kommer på sig själv med att säga det på göteborgska typ 15 gånger för att sedan tänka på hur man skriver detta meddelande på göteborska...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

En TV med det enda lull lull förutom en bra panel skall vara 2 HDMI ingångar. Det duger för mig

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Håller med helt i det du säger. Jag tror personligen att man kan utnyttja tvn's styrka mer än vad som gjorts då det gäller bildkvalitet, även om nu OLED är ett steg i rätt riktning. Det läggs alltför mycket tyngd på att en TV kan användas till så mycket mer, och där igenom packa in totalt onödiga funktioner. Youtube? Come an. Skulle vilja se en TV med bra, och då menar jag i klass med Pioneers Kuro serie, utan allt lull-lull. Jag behöver inte Youtube eller facebook i tv'n, det är väl det datorn är till för? Eller har jag på nåt sätt missuppfattat det hela kanske? Det enda jag känner en tillverkare om något behöver bygga in i sina modeller är ju stöd för boxer, och andra leverantörer, CA-modul stöd helt enkelt.
Synd som fan att Pioneer lade ner sin tv-satsning, fast går det back så finns det ju inte så mycket att göra. Vet att Panasonic ska ha några modeller som är i samma bildklass som Kuro-seriens allra toppmodeller, och Nej Samsung är inte den enda tillverkaren där ute som vissa verkar tro då dom tydligen säljer skitbra. LCD är dom väl lika bra på som alla andra, Sony, Panasonic, LG osv. Dom sticker inte ut på nåt sätt i kvalitet, utan mest i allt pålägg i tv'n, eller Smart TV som det kallas. Så klart fler tillverkare har liknande funktioner, Sony är det som dyker upp på rak arm. När det kommer till plasma är dom väldigt överrepresenterade tycker jag, dom säljer mer på sitt namn än kvalitet.
Så där, har man fått tala av sig lite.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

En TV med det enda lull lull förutom en bra panel skall vara 2 HDMI ingångar. Det duger för mig

Personligen tycker jag att mina 4 HDMI utgångar börjar bli lite väl lite nu

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hahah! Den TVn hade lanserats som "Motions TVn som ger dig six-pack efter en månads TV-tittande!". Bara tanken att behöva resa sig från soffan för att byta kanal.. hemska tanke!

Tänk dig en familj med ett gäng kladdiga barn.
Och husdjur.

Permalänk
Medlem

Vi har ping pong eller vad det heter (en boll som studsar mellan höger och vänster sida) i våran gamla 32" tjock tv, den köpte vi när den var bra
haha

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Jag fattar inte vilken idiot som kom på tanken om att surfa på internet på TVn genom att navigera med fjärrkontrollen?? Huh?

håller med dig palla skriva något med en fjärr xD

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Allt sånt här säljer bra till "Svensson"... det och extremt platta skärmar med super-duper-motion-plus... själva bildkvalitet är underordnat numera känns det som. Backlight-bleed from hell? Vem bryr sig, det är ju en smart-TV...?

De har ju ändå femtioelva olika modeller så jag hade velat att de gjorde en för folk som prioriterar bildkvalitén framför allt meningslöst lull-lull...

Själv har jag haft de funktioner jag vill ha i vardagsrummet i min dvd-hårddiskinspelare i flera år nu, och många här inne har ju HTPCs...

Permalänk
Medlem

Håller helt med. Det känns faktiskt som att den logiska utvecklingen vore att spelkonsoler, allt lull lull i TVn o.s.v. tillslut kommer att ersättas av antingen en inbyggd HTPC i TVn eller att man helt enkelt har en extern HTPC kopplad till en ren skärm med HDMI.

Dock kommer väl spelkonsolstillverkarna och alla andra som profiterar på att vi nu har en uppsjö olika mediastationer inkopplad till våran TV att sätta käppar i hjulet och bromsa utvecklingen på samma sätt som skivbolagen sabbat för streaming och onlinedistribution av musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Personligen tycker jag att mina 4 HDMI utgångar börjar bli lite väl lite nu

Hur mycket grejer har du inkopplat Har boxern samt datorn.
Sen glömde jag att jag har ju förstärkaren ipluggad också

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Hur mycket grejer har du inkopplat Har boxern samt datorn.
Sen glömde jag att jag har ju förstärkaren ipluggad också

Var ett tag då jag hade PS3, 360, HD-Box (viasat), Bluray spelaren & datorn inkopplade samtidigt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har en nyare samsung LCD och 2 vackra funktioner är uppskattade.

1. LullLull fjärrkontroll funktionen som gör att min mobil kan användas som fjärr.
2. Väckarklocka

Sen finns sjukt mycket som jag absolut inte använder som tex mediacenter i teven -.- har ju datorn kopplad till den så det kommer aldrig någonsin användas.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

jag håller med er här helt, jag skulle aldrig köpa en "smart-tv" då man får mycket mer med en liten htpc (som faktiskt knappt behöver ta plats).
Och surfa på en fjärrkontroll... bättre med ett litet tangentbord som man har till htpc:n istället:)

GE OSS DUM TV!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Har en nyare samsung LCD och 2 vackra funktioner är uppskattade.

1. LullLull fjärrkontroll funktionen som gör att min mobil kan användas som fjärr.
2. Väckarklocka

Sen finns sjukt mycket som jag absolut inte använder som tex mediacenter i teven -.- har ju datorn kopplad till den så det kommer aldrig någonsin användas.

Bara av ren nyfikenhet, varför skulle man vilja använda mobilen som kontroll istället för fjärren? Är det inte lite omständigt? Känns på rak arm som att det är en funktion för dom som, haft sönder eller tappat bort sin fjärr

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Bara av ren nyfikenhet, varför skulle man vilja använda mobilen som kontroll istället för fjärren? Är det inte lite omständigt? Känns på rak arm som att det är en funktion för dom som, haft sönder eller tappat bort sin fjärr

Använder de då jag kollar på film och har mobilen som fjärr till datorn också men nja inget jag använder varje dag...
Men de är iaf en funktion jag inte vill ska tas bort utan snarare utvecklas. så att tex en android enhet kan fungera för att styra även receiver och dyl.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Använder de då jag kollar på film och har mobilen som fjärr till datorn också men nja inget jag använder varje dag...
Men de är iaf en funktion jag inte vill ska tas bort utan snarare utvecklas. så att tex en android enhet kan fungera för att styra även receiver och dyl.

Själv använder jag Harmony 700 för dessa behov. Sen att det kostade mig just 700:- är väl en annan sak antar jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

De stora företagen som tillverkar dessa har format produkterna för att vara så tilltalande för så många med pengar som möjligt. Det säger inte att företagen utvecklar för smarta användare, utan bara dem med pengar som sedan kan tala om sina smarta tv apparater för sina vänner och bekanta. det är så industrin verkar. Industrin utvecklar inte för smarta användare, utan för en fungerande affärsmarknad. Det är sorgligt att det säljer såpas bra. Det enda jag behöver i bildväg är EN panel, men bra bild, och EN hdmi. det klarar jag mig hela vägen på. Tydligen så anser ju företagen att svensson inte är en sådan person som klarar av att sedan välja djudsystem, recivers, diverse konsoller osv.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

dom gör ju detta bara för att tjäna pengar, och komma med nya "häftiga" saker varje år.. dock funkar inte allt till 100% så det är rätt kasst.

skulle samma som ni bara vilja ha en tv skärm utan lull lull med bra bild lär ju dock aldrig hända men iaf då detta garanterat inte skulle sälja så bra som tillverkaren vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rojpen:

skulle samma som ni bara vilja ha en tv skärm utan lull lull med bra bild lär ju dock aldrig hända men iaf då detta garanterat inte skulle sälja så bra som tillverkaren vill.

Det vetefan alltså. OLED kommer nog komma i utgåvor utan "4325235 Smarta lösningar för den tröga konsumenten!". Känns som att det är väldigt mer prestanda-inriktat, dvs mer vinklat åt tekniska människor som inte gillar 4cm ghosting, och att surfa aftonbladet med en fjärrkontroll. Detta baserar jag på väldigt lite.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

GUD vad jag håller med! En TV ska vara en bra skärm - inget annat. Alla smarta funktioner sköter man väl via sin dator, som dessutom gör ett oändligt mycket bättre jobb? Det är en väldigt trist utveckling, och ska man köpa en riktigt bra TV får man tyvärr allt det här på köpet, och oftast även 3D.. det dummaste påfundet någonsin.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

hade inte en TV med wi-fi anslutning varit en bra ide så man lätt kan komma åt datorn trådlöst via nätverket och där ett gränssnitt så som XMBC är installerat på TVn. detta hade nog varit perfekt för många som inte har en PC / HTPC kopplad till TVn

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Håller med helt och hållet, "smart-tv" är endast ett försäljnings-jippo. Mycket smartare med en bra skärm med några få hdmi-utgångar, och sedan koppla i en htpc med trådlöst tangentbord och mus, om man nu vill kunna surfa (varför man nu vill göra det på tvn).

Permalänk

Smart och appar ska det vara nu för tiden... av någon anledning...

Permalänk
Entusiast

Dom vill ju bli av med datorn för det är en alldeles för fri plattform, för svårt att tjäna pengar på. det är därför dom väver in alla funktioner dom kan locka med över allt. Så att till sist är det många som inte har någon dator alls.

Jag håller med helt, det behövs en dum TV. Den ska ha ett antal hdmi ingångar, och lika många knappar på fjärren för att växla mellan dem. Den ska lägga sig i standby när den inte känner någon in-signal (*host host* "Buscando señal" Samsung) och den ska komma ihåg om den var på eller av innan strömmen bröts. Och det är det enda den ska kunna göra (förutom det uppenbara som färg-inställningar)