Permalänk
Medlem

Sluten vatten- eller luftkylare

Jag har en Corsair H50 som tuffat på i snart tre år helt utan problem, är jättenöjd. Nu är det så att H50-modellen har endast två års garanti och denna tiden är förbi. Så för att inte något ska hända, läckage etc, är det hög tid för en ny kylare.

Jag vet inte vad jag skall ha, vatten kyler mycket bättre än luft men det finns vissa risker och om något skulle inträffa så står man med händerna i skiten. Varken grossisten (t.ex. Inet) eller tillverkaren (Corsair) står för de skador som kan förekomma på produkter (moderkort, GPU etc) där skada skett med slutna vattenkylare.

När det kommer till luftkylare så är kylarna oftast väldigt stora och man bör ha ett chassi med mer rymd. Just nu har jag Coolermaster Centurion CAC-T05 som inte är det största med tanke på dagens komponenter, men jag skall införskaffa mig Corsair Obsidian 550D när den når Sverige, det är dock en bra bit dit enligt de olika leveransdatumen som finns.

De kylare som jag själv har i åtanke är:
Phanteks PH-TC14PE
Thermalright Silver Arrow
Corsair Cooling Hydro H80

Så vad tycker ni att jag skall köpa, finns det någon annan kylare som jag har missat på grund av bättre pris eller prestanda?
Jag vet att det är svårt för er att säga om någon av luftkylarna får plats i mitt nuvarande chassi, men är det någon som har haft problem med att få in de två ovanstående luftkylarna? Det jag oroar mig för är höjden, från CPU'n till chassits vägg, ska mäta men har tyvärr inte funnit tid.

Det som gör mig lite osäker på slutna vattenkylare, är chansen stor för att t.ex. Corsair H80 skall läcka? Har själv inte sökt för referens om detta. Corsair, enligt mig, har oftast gjort kvalitativa komponenter och det har jag sätt i min H50 kylare så därför är jag lite kluven om kvalitén har minskat.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Phanteks kylare utan tvekan skulle jag säga!

kyler väll lika bra som din h50 men som aldrig blir "gammal" dvs.

sen så har man ju sätt en del trådar där vatten kylaren har börjat läcka och den som hade den inte fick nya grejer då garantin inte funkade. Risken är väll kanske inte så stor men det är ju en faktor!

Finns även dom fall då pumpen låter som tusan vilket inte är så ovanligt, brukar ju gå att lösa genom att köpa en fläkt kontroller och sänka hastigheten på pumpen

Permalänk

Om du vill ha en tyst och en klarar klocka grymt mycket skulle jag säga archon 150mm, sen Phanteks (klara hålla nere tempen 3-5grader mer än archon men låter mer) sen silver arrow, den är tyst och billigare, samma temp som archon (+-1grad) men en archo vs h100 med orginalfläktarna (2) på 100% som låter 2-3gånger så mycket som en archon 150mm men dom kyler ungefär lika bra. Och en h80 kyller lite sämre än en h100)
Det är Lixom 50-50 vilken du tar, är ljudnivån men endå temp viktigt kör på archon eller SA(som låter mer än archon) men är inte ljud viktigt kör på phanteken!
Ursäkta min dåliga svenska-.-

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tre som rekommenderar tornkylare. Jag mer intresserad av Phanteks kylare då jag inte är så ljudkänslig. Det är ju problemet med storleken på tornkylare, är det någon som har Phantek och en referensbild på ditt chassi och utförande? Har googlat men eftersom kylaren är ny så sitter den endast i nyare chassin.

Hur skall jag bäst montera fläktarna, skall dom blåsa från fronten och ut från bakfläkten eller tvärtom. För mig är det mer logiskt om den tar in kall luft utanför chassit (baksidan) och sedan skjuter cpu fläkten den "varma" luften ut över 5.25 platserna.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem

Tipsar om att Phanteks (blå version) kostar 470kr på CDON (och 749kr på Inet/Dustin/Webhallen). Konstig prisskillnad.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

Permalänk
Medlem

Beställde direkt! 495kr allt som allt med Swec rabatt. Jag ville även ha blåa färgen.

Hur funkar det om CDON har satt fel pris på denna produkt? Får jag betala mellanskillnaden eller är köpet bundet nu, i och med att jag har betalat?

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonjer:

Tre som rekommenderar tornkylare. Jag mer intresserad av Phanteks kylare då jag inte är så ljudkänslig. Det är ju problemet med storleken på tornkylare, är det någon som har Phantek och en referensbild på ditt chassi och utförande? Har googlat men eftersom kylaren är ny så sitter den endast i nyare chassin.

Hur skall jag bäst montera fläktarna, skall dom blåsa från fronten och ut från bakfläkten eller tvärtom. För mig är det mer logiskt om den tar in kall luft utanför chassit (baksidan) och sedan skjuter cpu fläkten den "varma" luften ut över 5.25 platserna.

Först och främst vill du blåsa kalluft från fronten eftersom de platserna sitter längst ner på chassin oftast, utblås bak eftersom de är högre upp och man utnyttjar varmluftens egen stigning. Dessutom skulle det låta väldigt mycket mer om du skickade luft framåt dit du ju sitter.

Phanteks får plats fint i ett HAF 912 Plus iaf. Jag har gott om plats för en sidofläkt i chassit för grafikkortets skull. Jag körde ett Centurion 534 Lite förut, men det var för få fläktplatser för att jag skulle få bra flöde även med en stor CPU-fläkt. Det hjälper ju mycket mindre vad du har på CPUn om inte chassit i sig har bra flöde. I mitt HAF har jag en 200mm in fram, en ut i toppen, sen en 120mm in sidan, en ut i bak. Ska sätta in en till fläkt i 5,25-platserna har jag tänkt så att jag får mer inblås än utblås och slipper dammet.

Fläktarna är inte PWM, så jag styr dem genom att koppla dem till en CHA-FAN-plats på moderkortet som har spänningsstyrning istället. Den kyler aningen bättre än Silver Arrow, men det skiljer max någon grad hit eller dit i de flesta tester, så vill du få ner ljudnivån skulle jag gått på Silver Arrow.

Sambons bror har en sådan i en nästan indentisk PC som min (jag hjälpte till att bygga ihop hans med, så jag tog samma delar som jag själv hade).

Phanteks är enklare att montera, snyggare (om man bryr sig), verkar ha lite bättre kylning i konstruktionen (har läst tester där de kör passivt eller samma fläktar på alla kylarna), men har lite mer högljudda fläktar när de går på max.

Vid normalt spelande ligger dock fläktarna på bägge kylarna under 1000rpm, så de är ungefär lika tysta.

Se till att du inte har såna där höga kylflänsar på minnena, som Vengeance eller Dominator. Vengeance "kan funka" om du höjer upp fläkten på Phanteks, men då behövs lika mycket bredare chassi som du höjer, för att få plats i andra änden.

Kör du LP/vanliga minnen så är det inga problem. Kylfläns på minen gör ju i princip ingen nytta alls med dagens låga spänning, mer än att skärma av från störningar kanske, så LP är att föredra.

Här är en bild, kan ta lite bättre när jag kommer hem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Phanteks får plats fint i ett HAF 912 Plus iaf. Jag har gott om plats för en sidofläkt i chassit för grafikkortets skull.

Ditt chassi är 230mm brett med en förskjuten moderkortsplåt, mitt CM Centurion 5 är 200mm brett utan förskjuten moderkortsplåt. Så med mina beräkningar borde Phantek få plats utan problem. Har ingen sidofläkt som du har (25mm bred) och kabeldragningplatsen bakom moderkortsplåten (150mm), det ger 30mm vilket är de mått som skiljer våra chassin.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonjer:

Ditt chassi är 230mm brett med en förskjuten moderkortsplåt, mitt CM Centurion 5 är 200mm brett utan förskjuten moderkortsplåt. Så med mina beräkningar borde Phantek få plats utan problem. Har ingen sidofläkt som du har (25mm bred) och kabeldragningplatsen bakom moderkortsplåten (150mm), det ger 30mm vilket är de mått som skiljer våra chassin.

Borde passa då ja och eftersom du har LP-minnen så är inte det något problem heller.

Då är det bara att kolla om du kan spänningsstyra fläktarna med CPU-FAN eller CHA-fan uttag på moderkortet, eftersom de inte är PWM-styrda. Annars skulle jag tagit en Silver Arrow som sagt för att få PWM, som garanterat stöds av CPU-uttaget.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nu är fläkten inne, kylaren är inte liten, men ack så bra! Jag fick anpassa fläktarna så dom kommer ner lite, det medför att det endast är några få millimeter till minnena. Annars ligger fläktarna mot chassiväggen.

Mycket plats kvar är det inte!

Jag sänkte temperaturen med 15 grader jämfört med Corsair H50 (Test med Prime95 i 10minuter, båda gjorda med klockat till 4.3).

Helt klart nöjd! Nu slipper jag oroa mig för läckage, samt att jag kan överklocka utan problem!

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonjer:

Nu är fläkten inne, kylaren är inte liten, men ack så bra! Jag fick anpassa fläktarna så dom kommer ner lite, det medför att det endast är några få millimeter till minnena. Annars ligger fläktarna mot chassiväggen.

Mycket plats kvar är det inte!

Jag sänkte temperaturen med 15 grader jämfört med Corsair H50 (Test med Prime95 i 10minuter, båda gjorda med klockat till 4.3).

Helt klart nöjd! Nu slipper jag oroa mig för läckage, samt att jag kan överklocka utan problem!

Det var ju alldeles lagom med plats ja, hehe, snyggt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

jag är intreserat av PHANTEKS PH-TC14PE kylaren men vet inte om det passar jag har G.Skill CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming är dom för höga för kylaren?

tacksam för svar

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att säga, på bild så ser minnena inte speciellt höga ut. Har du möjlighet att mäta höjd från ramminnet (bara kylflänsarna som sticker upp). Du kan justera fläktarna en ganska bra bit upp och då borde inte Phanteks kylflänsar ta i, du kan även testa att sätta minnena i slot 2 och 4, så dom kommer bort lite.

Men som sagt, mät hur höga flänsarna är på minnena och återkom

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Skrivet av Gonjer:

Beställde direkt! 495kr allt som allt med Swec rabatt. Jag ville även ha blåa färgen.

Hur funkar det om CDON har satt fel pris på denna produkt? Får jag betala mellanskillnaden eller är köpet bundet nu, i och med att jag har betalat?

Nu kostar den mycket igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Skönt att man har lite tur ibland

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem

Japp, blev en Phanteks för mig också, ökat oljud och risk för läkage gjorde att H100 ströks från beställningen..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Skrivet av Gonjer:

Väldigt svårt att säga, på bild så ser minnena inte speciellt höga ut. Har du möjlighet att mäta höjd från ramminnet (bara kylflänsarna som sticker upp). Du kan justera fläktarna en ganska bra bit upp och då borde inte Phanteks kylflänsar ta i, du kan även testa att sätta minnena i slot 2 och 4, så dom kommer bort lite.

Men som sagt, mät hur höga flänsarna är på minnena och återkom

de är ganska exakt 1cm

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara någon fara, du kan flytta upp fläktarna ungefär 2cm om inte mera, det som sätter stopp är chassiväggen, Mitt chassi som du ser i bilderna ovan är 20cm brett, detta är utan förskjuten moderkortsplåt, jag har exakt 1cm kvar till Chassiväggen med fläktarna, har du ett bredare chassi minst 23cm så skall det inte vara några problem.

Edit: Du får tänka på om du har förskjuten moderkortsplåt att den också räknas med i måtten, så om du har 23cm brett chassi och moderkortsplåten är förskjuten 2cm vilket är vanligt på nya chassin idag, lite äldre har mindre plats. Så då får du lägga till 1-2cm till för att vara på den säkra sidan. Så 23cm är det minsta du måste ha med förskjuten moderkortsplåt för att kylaren skall få plats med dina minnen. Detta är mina beräkningar och jag kan självklart ha fel, men annars kan du slipa ner lite flänsar på minnena

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonjer:

Skönt att man har lite tur ibland

Jag drog också iväg en beställning när dem kostade 470. beställde 12 på dagen och sen på kvällen kostade den över 700 kronor igen vissa har tur ibland

Kyler min Amd 1090t stock väldigt bra.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|