Permalänk
Medlem
Skrivet av hekr86:

Kemiskt ren aceton och bomullstops

Samma här. Har funkat i alla år och finns oftas att köpa på typ ICA Supermarket.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Har funderat på en kombination av bomullspads och tops med någons sorts sprit
Funkar det bra med det eller?

"Någon sorts sprit" är som sagt lurt, väldigt olika. Bumullspads funkar även tops (dessa två jag använder) tänk bara på att de kan lämna efter sig små tussar och dylikt.

"Vanlig" aceton rekommenderar jag inte, har använt 98% läkarsprit men det kan inte vem som helst få tag i Isopropanol är mitt safe card, funkar SKIT bra har flera användnings områden och är relativt lätt att få tag i (används blad annat till toris kylning vid extrem överklockning). Sprit så som T-röd gillar jag inte då de har massa skit som inte försvinner till 100% (färgämnen, kräkmedel med mera).

Regel är väll ofärgat om möjligt och hög % halt då det innebär att den inte är utspädd med massa strunt. Kemiskt renad bensin har jag inte använt själv så det har jag inte uttalande om. Kemiskt ren aceton har jag inte prövat men antar att det borde bli problem vid avdunstning där med (precis som vanlig) då den reagerar med syre och lämnar en "residue" är inte så insatt i vad som skiljer dem åt så kan inte svära på det.

Min top 3:
1: Isopropanol, rent och fint lätt att få tag i. Finns på Kjell & CO (http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...) dock köper jag mitt hos färghandlarn i 2 liters flaskor för 89 kr.
2: Spolarvätska (OUTSPÄDD) Lätt att få tag i billigt och blir rent nog.
3: Läkarsprit á 98% Ska inte att gå att få tag i kan inte köpas bara så där då det är REN sprit utan tillsatser (more or less). Men satan vad rent det blir.

Permalänk

Kemiskt ren bensin använde jag alltid när jag jobbade som datortekniker, funkade hur bra som helst, och runda bomulls bitar ( vet ej vad det heter nu, hjärnsläpp ) men la en sådan över cpun, hade lite bensin i mitten på bomullen, lät de lösa upp pastan sen tvätta av den, funkade perfekt alla gånger utan problem.

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Skrivet av som99:

Ca 1 matsked Diskmedel i knappt en deciliter vatten man kan även ta en skvätt golvrengöring eller WC anka sen använder jag fleece för det verkligen fångar all smuts som jag klippt bort från en fleecejacka.

Nej det var inte allvar

Jag kör Acceton, Tops, och bommulspads

Är det jag kommer förmodligen köra på

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Är det jag kommer förmodligen köra på

Som sagt inge fan av Aceton, både isopropanol och spolarvätska är lika lätt att få tag i (borde i alla fall vara) och lämnar en renare yta.
Men det kanske är jag som är petig.

Permalänk
Skrivet av Kjolle:

"Någon sorts sprit" är som sagt lurt, väldigt olika. Bumullspads funkar även tops (dessa två jag använder) tänk bara på att de kan lämna efter sig små tussar och dylikt.

"Vanlig" aceton rekommenderar jag inte, har använt 98% läkarsprit men det kan inte vem som helst få tag i Isopropanol är mitt safe card, funkar SKIT bra har flera användnings områden och är relativt lätt att få tag i (används blad annat till toris kylning vid extrem överklockning). Sprit så som T-röd gillar jag inte då de har massa skit som inte försvinner till 100% (färgämnen, kräkmedel med mera).

Regel är väll ofärgat om möjligt och hög % halt då det innebär att den inte är utspädd med massa strunt. Kemiskt renad bensin har jag inte använt själv så det har jag inte uttalande om. Kemiskt ren aceton har jag inte prövat men antar att det borde bli problem vid avdunstning där med (precis som vanlig) då den reagerar med syre och lämnar en "residue" är inte så insatt i vad som skiljer dem åt så kan inte svära på det.

Min top 3:
1: Isopropanol, rent och fint lätt att få tag i. Finns på Kjell & CO (http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...) dock köper jag mitt hos färghandlarn i 2 liters flaskor för 89 kr.
2: Spolarvätska (OUTSPÄDD) Lätt att få tag i billigt och blir rent nog.
3: Läkarsprit á 98% Ska inte att gå att få tag i kan inte köpas bara så där då det är REN sprit utan tillsatser (more or less). Men satan vad rent det blir.

Tack så mycket för informationen

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Skrivet av Kjolle:

Som sagt inge fan av Aceton, både isopropanol och spolarvätska är lika lätt att få tag i (borde i alla fall vara) och lämnar en renare yta.
Men det kanske är jag som är petig.

men om det blir renare så tar jag dom såklart

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Är det jag kommer förmodligen köra på

Skrivet av Slipknot882222:

men om det blir renare så tar jag dom såklart

Jag köper min isopropanol på Colorama (grymt välsorterat i min stad). Ägarn fyller en allt i allo flaska i metall med 2 liter (1,8 eller vad det kan vara) och tar 89 kr. Detta säljs dock i stora dunkar till företag som nyttjar denna kemikalie så kan inte svära på att alla säljer på detta sätt men 1 liter för 180 kr (kjell & CO) köpte jag alltid innan jag hitta detta på Colorama. Ska även sägas att det kan gå under namnet Isopropylalkohol. Så fråga i färgaffären annars finns alltid Kjell & Company.

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga som är rätt relevant ändå, hur ofta brukar ni byta kylpasta?
Förstår att de kanske behövs oftare på nyare CPUs och säkerligen om man överklockar dem med.
Men tänkte på min phenom x4 9850, haft sen den kom ut, ca.. 4 år sen? Dock så vägrar den överklocka, fick upp den 100 Mhz, höll 1½ vecka sen kajka datorn ur. Anyway, har aldrig bytt kylpasta, o andra sidan blir den aldrig varmare än typ 89 grader på max load, beror ju på hur man ser på de, men tror ja kom upp i 96 när ja körde prime i 8 timmar. Tänkte mer när ja lirar BF3 o den ligger på 92-100% på samtliga kärnor.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Har en liten fråga som är rätt relevant ändå, hur ofta brukar ni byta kylpasta?
Förstår att de kanske behövs oftare på nyare CPUs och säkerligen om man överklockar dem med.
Men tänkte på min phenom x4 9850, haft sen den kom ut, ca.. 4 år sen? Dock så vägrar den överklocka, fick upp den 100 Mhz, höll 1½ vecka sen kajka datorn ur. Anyway, har aldrig bytt kylpasta, o andra sidan blir den aldrig varmare än typ 89 grader på max load, beror ju på hur man ser på de, men tror ja kom upp i 96 när ja körde prime i 8 timmar. Tänkte mer när ja lirar BF3 o den ligger på 92-100% på samtliga kärnor.

Inte tänkt på om använd och applicerad kylpasta har "bäst före datum" ska dock tillägga att jag byter den själv med jämna mellanrum inte för att jag tror det behövs utan snarare för att jag byter delar eller ändrar om i datorn av andra orsaker (måste ta bort min CPU kylare för att komma åt i min dator då den är så satans stor), vissa har ju burn in time på ganska många timmar innan de fungerar till sitt fulla potential så dem kanske man inte vill byta för ofta. Har även testkört Noctua NT-H1 Kylpasta och den var det ett konstigt vattnigt vätska utöver den grå pastan efter ca 2 månaders användning så en sådan kanske borde bytas. Så länge den inte brunnit (stelnat/hårdnat) borde dock inte vara ett problem eller skiktat sig så som Noctua pastan verkade ha gjort (dock tror jag det är "bättre") borde det inte behövas, men nej jag skulle tro att den håller ganska bra om den är av hyfsad kvalitet och rätt applicerad.

Permalänk
Avstängd

Tröd, toalettpapper, kreditkort och tops. :>
Tvättar allting i tröd, rofl. Musmattan med

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Tröd, toalettpapper, kreditkort och tops. :>
Tvättar allting i tröd, rofl. Musmattan med

Jag skulle inte vilja vara din kringrustning!

Men det som fungerar för dig....

Permalänk

isopropylalkohol använder jag-

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag kemiskt ren bensin, då aceton tenderar att tvätta bort lite väl mycket, t.ex. märkningen på den där kondensatorn man råkade komma åt när man stod där och torkade.. ^^

Toapapper duger fint som duk, bensinen avdunstar på någon sekund, sedan kan man blåsa bort eventuellt pappersdamm.

Ska man ta bort tjocka lager gammal pasta så är det bra med ett kreditkort + toapapper, så man får det ganska rent innan man drar på med bensinen då den tenderar att "återfukta" den gamla kylpastan och därmed göra det något kladdigt.

Permalänk
Medlem

Toapapper
Bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voro12:

Toapapper
Bara

Samma här, varför krångla till det i onödan?

Permalänk
Medlem

Vodka, det är billigast. Hade jag hembränningsapparat skulle jag köra på't.
Skitpapper och glasögonduken för att gnugga.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chmat76:

Jag skulle inte vilja vara din kringrustning!

Men det som fungerar för dig....

Haha, tvättar även lasern på musen i det. Fungerar faktiskt otroligt bra!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP