Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011

Hyper TX3 Fläkt Konstant 100%

Tjenare, Nu när jag håller på och moddar mitt chassi så har jag Mobo't och resten av komponenterna på golvet och märkte precis att min Cpu Fläkt går i 100% konstant.. provat sänka hastigheten i Speedfan och då blir det tyst och fint men när jag ställer in automatic fan speed så går den upp i 100% direkt.. Varför? har inga höga temps så jag fattar nada, tack för hjälpen!

Edit! Nu såg jag i ASRock OC Tuner att fläkten står på Level 10/10 , går att sänka men inte ställa in på auto ? någon som vet varför?

Asus Crosshair IV Formula - AMD 965 Black Edition 3,9Ghz - CoolerMaster Hyper 212 EVO (2x BeQuiet SilenWings 2 PnP) - Asus HD7950 DCII TOP - BeQuiet Dark Power Pro 750W - Verbatim 120gb SSD - Diverse 1TB Diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011

Hallååååå? :DDet går inte att ställa in den på Auto via speedfan, några tips? kan dessutom bara ställa in den på konstant hastighet level 1-10 i Asrock OC Tuner

Asus Crosshair IV Formula - AMD 965 Black Edition 3,9Ghz - CoolerMaster Hyper 212 EVO (2x BeQuiet SilenWings 2 PnP) - Asus HD7950 DCII TOP - BeQuiet Dark Power Pro 750W - Verbatim 120gb SSD - Diverse 1TB Diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008

Gå in i bios och kika där. Där bör finnas en inställning för cpufläkten.

Edit, i på mitt asrock har jag för mig att det fanns olika profiler. 1-5 tror jag, det var automatisk inställning av fläkthastighet men i olika intensiva nivåer vad jag förstod det som. Kanske är det lika för dig?

Nu minns jag inte helt säkert och kantyvärr inte kontrollera detta då jag inte längre har någon fläkt till Processorn.

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av FaniSkogen:

Edit, i på mitt asrock har jag för mig att det fanns olika profiler. 1-5 tror jag, det var automatisk inställning av fläkthastighet men i olika intensiva nivåer vad jag förstod det som. Kanske är det lika för dig?

Nu minns jag inte helt säkert och kantyvärr inte kontrollera detta då jag inte längre har någon fläkt till Processorn.

Ska kolla, tack för svar, återkommer om några minuter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Du kan ställa in fläkten i bios,silent,normal och turbo.

ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming - Intel i7 4790K@4.6GHz - MSI Gaming Z87 - 16GB Corsair Vengeance 2133MHz CL9 - Kingston HyperX Fury 240GB SSD - 8TB Seagate Barracuda HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone Tundra TD03 - Samsung Bluray - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av FaniSkogen:

Nu har jag ställt in i bios att den ska gå på slow, och att target cpu temp är 45° , men jag kommer aldrig upp i 45° på Cpu tempen, den ligger på max 43,5° , det är kärnorna som kommer upp i max 67° , synd bara att det att i det tysta läget så går fläkten i 2000rpm ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av roobi:

Nu har jag ställt in i bios att den ska gå på slow, och att target cpu temp är 45° , men jag kommer aldrig upp i 45° på Cpu tempen, den ligger på max 43,5° , det är kärnorna som kommer upp i max 67° , synd bara att det att i det tysta läget så går fläkten i 2000rpm ...

Vill du ha en tyst TX3 så är det tyvärr nya fläktar som gäller, dubbla Arctic Cooling F9 i push-pull funkar fint, de maxar på 1800rpm och med två sådana kyler den lika bra eller bättre mot original.

2st såna här körde jag med: http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f9_pwm_-_retail-14187088?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Min gamla TX3 sitter på sambons ena PC just nu, för den klarade inte av att kyla min 1090t x6 ens i standardklock utan att jag behövde stänga av turbon, men till en oklockad x4 på 3GHz funkar den tyst och fint X)

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av blackeagle:

Vill du ha en tyst TX3 så är det tyvärr nya fläktar som gäller, dubbla Arctic Cooling F9 i push-pull funkar fint, de maxar på 1800rpm och med två sådana kyler den lika bra eller bättre mot original.

2st såna här körde jag med: http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f9_pwm_-_retail-14187088?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Min gamla TX3 sitter på sambons ena PC just nu, för den klarade inte av att kyla min 1090t x6 ens i standardklock utan att jag behövde stänga av turbon, men till en oklockad x4 på 3GHz funkar den tyst och fint X)

Okej, värmen på min är det inga problem med, kommer aldrig över 70° på Core1/2 , får nog ta och satsa på ett par fläktar då