Filserver integrerad processor

Permalänk
Medlem

Filserver integrerad processor

hejhej swec

Håller på att fixa en server/nas/htpc som jag främst ska ha för att ladda ner och streama film. Formatet jag ska använda är mini-itx.
Har en gammal Intel Q6600 Quad 2.4GHz som jag hade tänkt använda men utbudet på moderkort till den sockeln är lite begränsad av förklarliga själ (gamla grejjer). Pga det har jag även börjat kolla på moderkort med inbyggda processorer men funderar på hur mycket sådana processorer och orkar.
Någon som har lust att upplysa mig?

Målet är att den ska kunna:

Streama HD
Agera gigabit router
Dela filer på nätverket
Lagra en massa data på truecrypt krypterade diskar. 4 eller fler SATA portar. Helst sata 6Gb/s givetvis men inte nödvändigt.
Bonus: Vara tyst nog att även funka som htpc (spela upp HD).

Sorterade ut några moderkort på prisjakt,
landade på 5 kandidater som hade följande processorer:
AMD E-series E-450 dual core 1.65GHz
AMD E-series E-350 dual core 1.6GHz
Intel Atom 330 1.6GHz

Gpu'er:
Radeon HD 6320
Radeon HD 6310
Nvidia ION

Klarar dom sakerna jag skrev ovan?
Vilken är bäst?
Finns det ngn annan som ni kan rekommendera?

Blev ganska mycket text så extra tack i förväg för hjälpen jag förhoppningsvis får

Edit: glömde ett ord i rubriken, det är sent xD

failtitel
Permalänk
Medlem

Min spontana tanke när jag ser att du vill använda TrueCrypt till krypteringen är att dessa processorerna inte är lämpliga för detta om du inte vill köra 10MBit/s på ditt nätverk....

1. I ditt läge skulle jag absolut sikta på något sådant här, i5 2390T, då en har lågt TDP samt hårdvaruaccelerering för AES.

2. Att kombinera lagrinsserver och HTPC är lite klurigt. Det inte helt enkelt att få filserern tillräckligt tyst för att inte störa musik- och filmupplevelern
samt att få den att smälta in i vardagsrummet. Förslaget är att dela upp dessa funktioner.

3. Kombinera filservern med andra funktioner så som brandvägg, skrivar server, webserver etc genom viritualisering med ESXI eller motsvarande. Processorn jag länkade till stödjer viritualisering också. Om du ska köra viritualisering på någon av de processorerna du själv föreslog rekommenderar jag tarkt E450 då AMDs processorer stödjer viritualisering till skillnad från Intels samt har minst lite kräm under heatspreadern.

mvh
/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Min spontana tanke när jag ser att du vill använda TrueCrypt till krypteringen är att dessa processorerna inte är lämpliga för detta om du inte vill köra 10MBit/s på ditt nätverk....

1. I ditt läge skulle jag absolut sikta på något sådant här, i5 2390T, då en har lågt TDP samt hårdvaruaccelerering för AES.

2. Att kombinera lagrinsserver och HTPC är lite klurigt. Det inte helt enkelt att få filserern tillräckligt tyst för att inte störa musik- och filmupplevelern
samt att få den att smälta in i vardagsrummet. Förslaget är att dela upp dessa funktioner.

3. Kombinera filservern med andra funktioner så som brandvägg, skrivar server, webserver etc genom viritualisering med ESXI eller motsvarande. Processorn jag länkade till stödjer viritualisering också. Om du ska köra viritualisering på någon av de processorerna du själv föreslog rekommenderar jag tarkt E450 då AMDs processorer stödjer viritualisering till skillnad från Intels samt har minst lite kräm under heatspreadern.

mvh
/zonar

Misstänkte att dom skulle vara för klena :/
Inte speciellt sugen på att lägga till 1500-2000:- på budgeten
Tror du det skulle funka bra med min gamla quad processor? Får förmodligen skippa något då alt köra med ett pci-e kort för att få alla funktionerna jag vill ha fast jag skulle komma undan mycket billigare.

htpc delen är som sagt bara sekundär. kommer förmodligen skippa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Misstänkte att dom skulle vara för klena :/
Inte speciellt sugen på att lägga till 1500-2000:- på budgeten
Tror du det skulle funka bra med min gamla quad processor? Får förmodligen skippa något då alt köra med ett pci-e kort för att få alla funktionerna jag vill ha fast jag skulle komma undan mycket billigare.

htpc delen är som sagt bara sekundär. kommer förmodligen skippa det.

Ser inga problem med att stream, routra eller agera NAS med den prollen. Fixa dig ett billigt (men inte för billigt) moderkort så ska du se att du har dig en fin-fin pryl

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Ser inga problem med att stream, routra eller agera NAS med den prollen. Fixa dig ett billigt (men inte för billigt) moderkort så ska du se att du har dig en fin-fin pryl

Ja det skulle nog funka skitnajs men jag insåg att det bara skiljer ett par hundralappar för att jag ska kunna köpa en i3 2100t (tror jag den heter) och ett moderkort som klarar alla kraven så jag kommer göra så istället. Finns inte tillräkligt bra itx moderkort för lga775 och dom som är "nästan bra" kostar för mycket för det man får.

Vettefan vad jag ska göra med min q6600 nu.

Tack för bra input

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ja det skulle nog funka skitnajs men jag insåg att det bara skiljer ett par hundralappar för att jag ska kunna köpa en i3 2100t (tror jag den heter) och ett moderkort som klarar alla kraven så jag kommer göra så istället. Finns inte tillräkligt bra itx moderkort för lga775 och dom som är "nästan bra" kostar för mycket för det man får.

Vettefan vad jag ska göra med min q6600 nu.

Tack för bra input

Skickades från m.sweclockers.com

En sak som du bör tänka på är att 2100T inte stödjer accelerering av AES. Min erfarenhet av krypterat system säger att det drar ganska mycket prestanda så beakta detta (Provat på min Q9550). Annars kanske du har möjligheten att vänta lite. I roadmap:en för IvyBridge fanns det flera intressanta lågeffektsprocessorer med stöde för både virituallisering och AES.

mvh
Zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

En sak som du bör tänka på är att 2100T inte stödjer accelerering av AES. Min erfarenhet av krypterat system säger att det drar ganska mycket prestanda så beakta detta (Provat på min Q9550). Annars kanske du har möjligheten att vänta lite. I roadmap:en för IvyBridge fanns det flera intressanta lågeffektsprocessorer med stöde för både virituallisering och AES.

mvh
Zonar

Ja det har du ju rätt i. Kanske är värt att vänta då som du säger. Blir så otålig bara