VIA lanserar fyrkärniga E-serien och nya Mini ITX-moderkort

Permalänk
Avstängd

De borde väl ligga mellan a-serien och atom. Finns inga jämförelser vad jag vet än så länge. Det som talar för den här gentemot arm är ju just att det är x86. Den kan köra saker som inte går att köra på ARM. Men det är just den frågan som folk kommer ställa sig. I den takt som via får ut sina grejer så kommer tegra4 finnas ute eller vara runt hörnet innan de här finns i butik. Minikort baserade på T4 är antagligen både strömsnålare, snabbare och billigare än via. Vill man ha mer muskler och x86 så går man på AMDs APUer. Finns liksom ingen orsak att köra VIA annat än att stödköpa dem för att de inte ska kursa. Men det tror jag att de kommer göra ändå om inte någon riktigt stor player som HP eller ASUS bestämmer sig för att stoppa deras kort i någon nettop eller liknande. Det här är sista chansen. Personligen skulle jag vilja att de satsade mer på picoformatet. Raspberrys med muskler.

Permalänk
Inaktiv

Om man kan kyla dessa varianter helt passivt och de kan klarar de vanliga filformaten av video.. Då skulle jag kunna tänka mig en 240gb SSD och sedan köra NAS / FTP / DLNA och använda den som HTPC.. Många små projekt kan hållas i en liten enhet : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul att dom finns... Synd att det inte är större konkurrens bland x86 dock. Hade varit kul med fler aktörer. Motorola och IBM?! (:

Ge mig quad/hex-core PPCs istället för x86 från dem, så blir jag nöjdare Min 1GHz G4 är lite för seg att köra HD-video med...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

De borde väl ligga mellan a-serien och atom. Finns inga jämförelser vad jag vet än så länge. Det som talar för den här gentemot arm är ju just att det är x86. Den kan köra saker som inte går att köra på ARM. Men det är just den frågan som folk kommer ställa sig. I den takt som via får ut sina grejer så kommer tegra4 finnas ute eller vara runt hörnet innan de här finns i butik. Minikort baserade på T4 är antagligen både strömsnålare, snabbare och billigare än via. Vill man ha mer muskler och x86 så går man på AMDs APUer. Finns liksom ingen orsak att köra VIA annat än att stödköpa dem för att de inte ska kursa. Men det tror jag att de kommer göra ändå om inte någon riktigt stor player som HP eller ASUS bestämmer sig för att stoppa deras kort i någon nettop eller liknande. Det här är sista chansen. Personligen skulle jag vilja att de satsade mer på picoformatet. Raspberrys med muskler.

HP hade en "nettop" med VIA C7 för några år sedan.
Med tanke på utformningen på deras kort verkar de vara riktade till andra typer av maskiner än just PCs så de har nog andra inkomstkällor utöver privatpersoner.
VIA är också rätt stora på kontrollerchip till bland annat USB, Firewire och PCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ge mig quad/hex-core PPCs istället för x86 från dem, så blir jag nöjdare Min 1GHz G4 är lite för seg att köra HD-video med...

Haha här har vi min käre Amiga älskare igen Jag håller dock med kasta ut en vettig PPC bräda för ett vettigt pris så sjunger jag och dansar i ett par veckor

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ge mig quad/hex-core PPCs istället för x86 från dem, så blir jag nöjdare Min 1GHz G4 är lite för seg att köra HD-video med...

haha överklocka den till 1.25-1.33ghz så kanske den orkar 720p?! ;p

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Vad är det för roliga beiga kontakter i mitten på första bilden?

LVDS, analog koppling till skärmar. Piffigt om man vill koppla in nån halv-antik liten bildskärm i lådan som extradisplay antar jag.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

krymp CPUn så de får ner TDP-värdet!!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

LVDS, analog koppling till skärmar.

LVDS står för Low Voltage Differential Signaling och är en medotik för att skicka digitala data i en kabel. Används i "höghastighets" länkar, som Firewire, PCI Express, etc.

Den konktaken som återfinns på grafikkortet änvänds för att skicka data direkt till en bildskärmspanel, det finns då ingen två vägs kommunikation tillbaka till datorn och man måste ställa in vilken upplösning man vill sända ut.

Embedded DisplayPort (eDP) är tänkt som en ersättare för LVDS. Blir kul, för då kan man enklare koppla gamla paneler man hittar direkt till ett grafikkort (behöver dock adapter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

LVDS står för Low Voltage Differential Signaling och är en medotik för att skicka digitala data i en kabel. Används i "höghastighets" länkar, som Firewire, PCI Express, etc.

Den konktaken som återfinns på grafikkortet änvänds för att skicka data direkt till en bildskärmspanel, det finns då ingen två vägs kommunikation tillbaka till datorn och man måste ställa in vilken upplösning man vill sända ut.

Embedded DisplayPort (eDP) är tänkt som en ersättare för LVDS. Blir kul, för då kan man enklare koppla gamla paneler man hittar direkt till ett grafikkort (behöver dock adapter).

Jag blev nog missledd av en luddig mening i ett pressmeddelande från intel då.
"Intel and AMD expect that analog display outputs such as Video Graphics Array (VGA) and the low voltage differential signaling technology (LVDS) panel interface would no longer be supported in their product lines by 2015. "

http://newsroom.intel.com/community/intel_newsroom/blog/2010/...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz