Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011

Byta fläkt på stockkylare?

Hej,

Har en AMD A6-3650 med stockkylare som låter som en dammsugare..

Kan man byta själva fläkten och behålla flänsen? Fläkten jag tänkte byta till isf är en chassifläkt av samma mått...

Mvh Keno

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Caniii:

Hej,

Har en AMD A6-3650 med stockkylare som låter som en dammsugare..

Kan man byta själva fläkten och behålla flänsen? Fläkten jag tänkte byta till isf är en chassifläkt av samma mått...

Mvh Keno

Det går, men det är inte säkert att chassifläkten klarar av att hålla temperaturen i schack. Nog bättre att köpa en kylare.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2011

Om det är en likadan som på denna bild så, ja.

Chassi: Corsair Graphite 600T Vit Mobo: ASUS Maximus V Formula
Cpu: Intel Core i7 3770k @ 4,6GHz Ram: Corsair 16GB 1600MHz Vengeance
Grafikkort: 2x ASUS HD 7970 DirectCU II, CrossFire X SSD: Samsung 840, 500GB
Systemkylning: Egen vattenkylning, 240x30 + 360x60 Radiatorer
Galleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Jo så länge den är lika stor går det bra

Jag gissar på att din har en 62mm fläkt så då passar den här nog bra, 3000rpm med låg ljudnivå

http://www.inet.se/produkt/6308618/fractal-design-60mm-silent...

EDIT: Bara att mäta din nuvarande fläkt innan du beställer något

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011

Ja precis, stockkylare.. en usel fläns med ännu sämre fläkt som låter mer än dammsugaren även om jag försöker sätta allt på minimum i bios... Har en chassifläkt över liggandes som absout inte kan vara sämre än den som sitter på flänsen för tillfället.

TÄnkte om det var någon skillnad på fläkttyperna förrtom storleken..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Går går det säkert, men varför inte köpa en ny kylfläns som inte bara kommer låta mindre, utan också vara effektivare?

CM hyper 212 EVO är ett bra budgetalternativ. Den eller Arctics flänsar.

Skickades från m.sweclockers.com

| ASUS P8P67-PRO | Intel 2500K @ 4.7GHz | H80i | 4x4GB Corsair Vengance 1600MHz | GTX 780 | EVGA 750W G2 | Corsair Force 3 120GB | Tot. 4.5TB HDD | W7 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011

Har extremt begränsat med utrymme på höjden.. Har tittat på Scythe Shuriken som borde passa på höjden men den verkar vara rätt bred dock..

BYta fläkt var snarare än snabblösning på problemet.. men vet inte om cpu fläkt och chassi fläkt skiljer sig på något sätt ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Caniii:

Ja precis, stockkylare.. en usel fläns med ännu sämre fläkt som låter mer än dammsugaren även om jag försöker sätta allt på minimum i bios... Har en chassifläkt över liggandes som absout inte kan vara sämre än den som sitter på flänsen för tillfället.

TÄnkte om det var någon skillnad på fläkttyperna förrtom storleken..

Beror på hur gammal den du har liggandes är den kan mycket väl vara på lägre varvantal och kylningen blir lidande, men det skadar inte att testa, tryck dit den och titta temps

Annars skulle jag rekkomendera den här kylaren, billig liten och tyst men gör sitt jobb
http://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b
Använder den själv i min HTPC och den hörs inte på en AMD Phenom II X4 965 i ett mini-ITX chassi även då det bara är en fläkt i chassit

EDIT: DU han posta om igen före mig, den är absolut inte stor den jag länkade Liten och smidig passar perfekt i Mini-ITX byggen

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011

Tack alla för snabbt svar, får nog bli en Shuriken i dagarna!

Kan man byta fläkt på nätagg? Den bidrar nog också rätt mycket till ljudnivån skulle jag tro, usel skit. Man får vad man betalar för..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö/staffanstorp
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Caniii:

Kan man byta fläkt på nätagg? Den bidrar nog också rätt mycket till ljudnivån skulle jag tro, usel skit. Man får vad man betalar för..

Ja där sitter oftast en chassifläkt inmonterad, inte koll på storlekar dock

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Caniii:

Det går bra att byta ut PSU fläkten men ofta är det smält lim på den du får skrapa bort först och ibland är den lödad, är den lödad och du inte kan eller har utröstning för att löda själv kan du klippa av den nuvarande fläkten och spara några cm och använda sockerbit eller dylikt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011

Går det att reglera hastigheten för fläkten i PSUn på något sätt ? Eller döda den helt.. Om det fungerar.. Är på 200w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Caniii:

Går det att reglera hastigheten för fläkten i PSUn på något sätt ? Eller döda den helt.. Om det fungerar.. Är på 200w

Tycker inte du skall döda den helt, men du kan koppla den till en fläktstyrning eller styra den från moderkortet om du kopplar den där, du får självklart förlänga kontakten för att göra dessa 2 alternativen.