Permalänk

Cougar Vortex till Corsair H100

Hej

Har en H100 som jag ganska nyligen köpt 2st Cougar Vortex PWM till. Funderar lite på hur den inbyggda fläktstyrningen funkar i H100:an.

De tre stegen på H100 snurrar enligt:
Quiet: 900-1300
Balanced: 1300-2000
Performance: 1600-2700

Hur blir det med mina Vortex, som ligger på 800-1500 ? Drar H100:an upp fläkten till fler varv än vad den klarar (när jag kör på balanced/performance) eller ligger de på 1500?

Tycker fläktarna låtar väldigt mycket och felaktigt (ljuter och låter som det tar i nånstans), på performance.

Är på väg att köpa ett par Noctua och Scythe GT för att se om de är bättre då tanken slog mig att de jag har kanske snurrar för fort och även samma sak kommer att inträffa med andra fläktar.

Bör jag köpa nya fläktar eller kanske köra fläktarna på en kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av angormortis:

Hej

Har en H100 som jag ganska nyligen köpt 2st Cougar Vortex PWM till. Funderar lite på hur den inbyggda fläktstyrningen funkar i H100:an.

De tre stegen på H100 snurrar enligt:
Quiet: 900-1300
Balanced: 1300-2000
Performance: 1600-2700

Hur blir det med mina Vortex, som ligger på 800-1500 ? Drar H100:an upp fläkten till fler varv än vad den klarar (när jag kör på balanced/performance) eller ligger de på 1500?

Tycker fläktarna låtar väldigt mycket och felaktigt (ljuter och låter som det tar i nånstans), på performance.

Är på väg att köpa ett par Noctua och Scythe GT för att se om de är bättre då tanken slog mig att de jag har kanske snurrar för fort och även samma sak kommer att inträffa med andra fläktar.

Bör jag köpa nya fläktar eller kanske köra fläktarna på en kontroller?

De kommer inte köras snabbare än deras max RPM. Vid performance och med hög belastning bör de köras i omkring 1500rpm. Kolla om fläktbladen tar i något så att de låter, eller om de sitter väldigt nära något fläktgaller.

Permalänk

Har pillat rätt mycket med fläktarna och det tar inte i någonstans. Tycker de låter mest när de är horisontalt monterade (har H100 radiatorn i top), hur som helst fick låna en Noctua NF-P12 1300 av en kompis att testa med och den låter väldigt mycket mindre. Så det blir två noctua. Trist bara att Cougar låter så, för det är riktigt snygga

Permalänk

Själv funderat på att skaffa ett par Cougar Vortex PWM men tvekat lite eftersom jag tidigare hade ett par Noctua NF-F12 PWM fläktar till min H100 men de funkade inte alls bra ihop med den inbyggda fläktkontrollern utan snurrade i ojämn hastighet och i vissa lägen stannade helt en eller ibland t om två st av fläktarna. Min slutsats blev att detta var pga att det var just PWM fläktar och att H100 inte har stöd för det.

Du/ni som kör med Cougar's PWM fläktar, har ni kopplat dem till H100an direkt och isf...verkar de klara av att verkligen snurra på full hastighet om/när det behövs?

Permalänk
Skrivet av angormortis:

Har pillat rätt mycket med fläktarna och det tar inte i någonstans. Tycker de låter mest när de är horisontalt monterade (har H100 radiatorn i top), hur som helst fick låna en Noctua NF-P12 1300 av en kompis att testa med och den låter väldigt mycket mindre. Så det blir två noctua. Trist bara att Cougar låter så, för det är riktigt snygga

Vad får du för temperaturer med Noctua-fläktarna under full load och kör du dem i push eller pull konfig?

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Vad får du för temperaturer med Noctua-fläktarna under full load och kör du dem i push eller pull konfig?

Har två NF-P12 (alltså inte PWM) i Push under radiatorn, så luften trycks ut uppåt. Ligger på 60-65, har klockat till 4.6. Fläktarna är kopplade till H100ans fläktkontroller.

Har funderat på att köra med två F12or, men efter det du skrev kör jag nog vidare med P12orna

Kan även tillägga att jag satt in mina två cougar i en kompis dator horisontalt och där får de inga missljud som jag fick med H100:an. De är dock kopplade direkt till moderkortet och inte H100:ans fläktkontroller.

Det kanske är PWM som H100ans fläktkontroller har problem med överlag. Kanske skulle ta och testa med två cougar (icke PWM).

Permalänk

Ok, tack för info! Får se vad det blir för fläktar i slutändan för min del, ska läsa på lite mer.