En liten fråga om pumpen till vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

En liten fråga om pumpen till vattenkylning

Kanske en dum fråga men frågar ändå.

Om man placerar vattenpumpen i toppen av chassit och reservoaren i botten. Kommer då pumpen att orka pumpa upp vattnet vid fyllning av systemet? (utgår från att systemet är tomt på vatten och du fyller systemet från reservoaren)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2011

jag kan ju tycka att det borde inte spela någon roll om du verkligen fyller hela systemet..

Jag hålls inte ansvarig för alla råd jag ger!
Citera för snabba svar
Skol/bärbar: lenovo Ideapad u550 stationära: i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Nej. Däremot kommer det fungera om du "välter" lite på chassit så att vatten har möjlighet att börja rinna till pumpen .. däremot rekommenderar jag det INTE eftersom det kommer ta massa tid att fylla upp systemet när detta ska göras.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av MrMjua:

Kanske en dum fråga men frågar ändå.

Om man placerar vattenpumpen i toppen av chassit och reservoaren i botten. Kommer då pumpen att orka pumpa upp vattnet vid fyllning av systemet? (utgår från att systemet är tomt på vatten och du fyller systemet från reservoaren)

Vatten måste rinna ner / upp till reservoaren för att den ska kunna pumpa, om du kör den utan tillgång till vatten hela tiden skadar du pumpen. Du måste antingen sätta reservoaren ovanför pumpen, eller se till att luta lådan så att vatten rinner ner till den innan du startar pumpen.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Tack för svaren.

Blir då att tänka om lite. Men ska nog lösa sig.