Permalänk
Medlem

Jag tycker fläktar för inblås är överskattat överlag. Tänk på att fläktar inte blåser luften rakt framför sig utan även utåt åt alla sidor. Dvs en inblås-fläkt i botten eller sidan av lådan kommer delvis trycka luft mot framsidan av lådan och motverka insuget där. Och på andra hållet så kommer en inblås-fläkt i fronten delvis att trycka luften ner mot insuget i golvet och motverka luftflödet. En inblås-fläkt trycker helt enkelt in luften lite varstans i lådan.

Med en utblås-fläkt så vet man alltid precis vart luften tar vägen och det är lättare att få en jämn ström genom lådan.

Push pull-setupen ger ofta inte så jättemycket jämfört med bara en enda fläkt. Har man bara 2 fläktar så ger det i regel bättre luftflöde att sätta båda på utblås än 1 på utblås och 1 på inblås, åtminstone så länge luftintagen i lådan är tillräckligt stora. Har man en processorkylare med 2 fläktar så tycker jag man ska överväga att bara köra med ena fläkten. Den andra fläkten ger mer oväsen men hjälper ofta inte till att sänka temperaturen mer än några få, ev. onödiga, grader.

Sen ser man ju för övrigt sällan någon "professionellt" byggd utrustning/lådor i andra sammanhang med något annat än endast fläkt för utblås. Kan ju vara en ledtråd till vad som är mest optimalt.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Finns det några generella regler som man bör följa när man planerar luftflödet i sitt chassi? Exempelvis hur många utblås-fläktar man bör ha sett till hur många inblås-fläktar man har?

Tack på förhand, alla sorters tips uppskattas.

Du ska ha aningen mer insug än utblås, och damfilter på alla insug Har du mer utblås så kommer det bli undertryck i chassiet, och det kommer suga in luft och damm genom andra springor Basic är väl också att ha insug där framme, i botten, och ibland på sidan beroende på hur din grafikkortskylare ser ut, och utblås där bak och i toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Kan tyvärr inte få till det snyggare här. En molex-kabel används till att ge ström till fläktkontrollern, och "på köpet" får man då också två överblivna molex-kablar som bara hänger. Den svarta kabeln går till grafikkortet, och även där blir det en överbliven kabel som då bara ligger, tar plats och ser ful ut. Tråkigt nog.

http://www.deltaco.se/products/items/itemid/%28SATA-S6%29/ind...

Gör om en SATA ström till en molex så slipper man massa onödiga kablar.

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte läsa hela tråden utan läste bara de första typ 7 inläggen, men en sak som kan vara bra att tänka på när man planerar hur fläktarna sitter är att inte sätta ett insug ovanför ett utblås. T.ex om du har utblås bak bör du inte ha insug ovanpå, då den varma luften som du blåser ut då kommer stiga lite och sedan sugas in igen. Alltså utblås på ovanpå och ena sidan, och insug under och på andra sidan brukar bli bra.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av Zarper:

http://www.deltaco.se/products/items/itemid/%28SATA-S6%29/ind...

Gör om en SATA ström till en molex så slipper man massa onödiga kablar.

Haha, tyvärr så har jag ingen SATA-strömkabel i mitt chassi som är överbliven! Den sladden som jag använder just nu är en "grenkabel" med tre strömkablar, vilket räcker perfekt till min SSD samt mina två mekaniska hårddiskar.

För övrigt ser det här inte riktigt ut som en vanlig molex-kabel, är det verkligen det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Haha, tyvärr så har jag ingen SATA-strömkabel i mitt chassi som är överbliven! Den sladden som jag använder just nu är en "grenkabel" med tre strömkablar, vilket räcker perfekt till min SSD samt mina två mekaniska hårddiskar.

För övrigt ser det här inte riktigt ut som en vanlig molex-kabel, är det verkligen det?

Ok, det var ju synd.

Ja, det är en vanlig molex, kör med en sådan själv till min Define R3 fläktkontroller. Passar perfekt bakom moderkortet med så lätt att gömma.