Hur öppnar man fläkten? Snabb hjälp sökes!

Permalänk

Hur öppnar man fläkten? Snabb hjälp sökes!

Hur öppnar man den lilla "spärren" som sitter på fläken, så att man kan spänna åt de tre kablarna individuellt? Jag har nämligen märkt att tack vare att en sådan sladd hänger lite, emot fläktbladen, så låter fläkten ibland då den tar i.

Jag håller på att mecka med datorn just nu, så snabba svar uppskattas :3

Permalänk

Testa att skjuta in en tunn kniv eller liknande och dra försiktigt uppåt, så är den på min hp orginal fläkt, varför kan du inte bara dra lite i kabeln så att den kommer rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Testa att skjuta in en tunn kniv eller liknande och dra försiktigt uppåt, så är den på min hp orginal fläkt, varför kan du inte bara dra lite i kabeln så att den kommer rätt?

Du ska aldrig dra i kablar, större riska att du drar lite för hårt och då lossnar lödningen i fläkten.

Men en pinnsett eller något tunt så du kan lyfta upp klammern, sitter inte så farligt hårt, mest för att hålla kablarna på plats inget mer

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

Testa att skjuta in en tunn kniv eller liknande och dra försiktigt uppåt, så är den på min hp orginal fläkt

Jag har testat att lite försiktigt använda en nål samt en skruvmejsel för att öppna den, men jag vågade inte ta i särskilt mycket då jag inte vill ha sönder någonting.

Skrivet av mine.craft:

varför kan du inte bara dra lite i kabeln så att den kommer rätt?

Det där "låset", som jag vill öppna, förhindrar mig från att bara kunna dra lite i den svarta kabeln så att den blir lika spänd som de andra två kablarna.

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Du ska aldrig dra i kablar, större riska att du drar lite för hårt och då lossnar lödningen i fläkten.

Men en pinnsett eller något tunt så du kan lyfta upp klammern, sitter inte så farligt hårt, mest för att hålla kablarna på plats inget mer

Tack! Ska leta upp en pincett och se om det ger mig bättre tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Tack! Ska leta upp en pincett och se om det ger mig bättre tur!

Ja precis, men då ska du enbart lyfta i ENA kanten av klammern, och se till att du inte bryter ned pinnsetten så du skadar kablar.. När du fått upp den tillräckligt så kan du ta försiktigt dra i kabeln så den rätar upp sig, annars får du ta en näbbtång och lyfta lite till.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

eller ta och dra så den flyttar sig lite (har aldrig fått en lödning att lossna btw när jag dragit i kablarna för att spänna det lite men om du är för rädd om fläkten och inte kan löda så tar du väl och drar upp låset lite så du kan dra kabeln lite anorlunda så den sitter tätt med de andra och håler sig kvar eller så gör du en fuling och använder genomskinlig tejp där kabeln sitter löst )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

så försiktig behöver du inte vara. Dra i sladden så den blir rak istället för att hänger. Du drar ju inte sönder lödningen då sladden inte ens spänns vid lödningen då den hänger. Kommer ju knappast förstöra sladden genom att dra i den.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Ja precis, men då ska du enbart lyfta i ENA kanten av klammern

Jag lyfte bara i den ena sidan, men det resulterade i att hela den hoppade av. Men det var ingen fara, för den är byggd för att kunna tas av tydligen! Kolla hur den ser ut här på bilden:

Nu ska jag bara försöka att få ordning på sladdarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag lyfte bara i den ena sidan, men det resulterade i att hela den hoppade av. Men det var ingen fara, för den är byggd för att kunna tas av tydligen! Kolla hur den ser ut här på bilden:

https://anony.ws/i/IKoMY.jpg

Nu ska jag bara försöka att få ordning på sladdarna!

dra en bit tejp runt alla sladdar där den svarta hängde så blir det bra ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

dra en bit tejp runt alla sladdar där den svarta hängde så blir det bra ^^

GJ! nu vet du det till nästa gång hehe

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

dra en bit tejp runt alla sladdar där den svarta hängde så blir det bra ^^

Tack för tipset! Dock är jag faktiskt tveksam till om det hade fungerat. Då hade sladden istället buktat ut någon annanstans, för det finns trots allt mer längd av den svarta kabeln än vad avståndet är mellan dit kabeln går och där den här "kabelhållar-grejen" sitter. Så visst, då hade väl kabeln buktat uppåt istället kanske, men sedan när man väl hade skruvat på fläkten, då tar ju chassit i där och då kommer kabeln att bukta ner än en gång.

Förstår du hur jag tänker?

Det här verkar ha blivit bra i alla fall, nu ska jag bara ta några nya bilder på min dator och sedan blir det att koppla in den och hoppas att allting fungerar!