Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack för bra svar båda!

Jag hade också en känsla att chips och annan salt mat binder vätska utöver att vara onyttiga så de ser värre ut på vågen än de är

Ja så är det absolut. Salt binder vätska väldigt bra. Åt pizza igår plus drack min normala mängd vatten på 3L. Idag visade vågen plus 4kg 😁. Är det rimligt att jag lagt på mig 4kg fett? Dvs ca 30.000 kalorier utöver mitt dagsintag? Tveksamt 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Nu är man igång ordentligt, nu har man ramlat ner 8,1 kilo sedan mitten av januari.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Då kan du kliva upp på SM-scenen och ta pallplats.

Jag har legat på ~16-18%, 107-108kg och 185 cm lång. 15 års styrketräning.

Du har brutal fysik om du är 184 på 110 med 12% bf. Hur har du kommit fram till dessa siffror? Någon tanitavåg eller?

Upp med bildbevis.

Ligger på 116kg nu, jag har en väldigt bra fysik men jag personligen är inte nöjd. Det jag stör mig grovt på är att när man bygger upp sin kropp och tappar överlag ett väldigt stort % fetthalt så får man mycket lös hud, är inte "extrem" men, det är nog för att man ska se att huden överallt ligger löst/lite valkig. Tex om jag kör mina händer i en torkblås så är huden över händerna/underarmarna rätt lös Det säger mycket.

Kört stenhårt cardio sen November tills den 5e Februari, nu joggar jag inte 25000 - 35000 steg om dagen på jobbet längre 5x dar i veckan vilket märks för man är då fan inte lika trött om dagarna.

Allt som spelar roll för alla, detta har jag lärt mig själv hårt, är att sätta RIMLIGA mål för dig själv och inte jämföra dig med tex det som media presenterar: Modeller, bodybuilders på peds/tebs etc som normalt, men ja.

Jag gjorde enbart detta för mig själv för jag ville inte må som jag mådde, både kroppsligt och mentalt. Mental hälsa är något man behöver lära sig ^^ Man förtjänar att må bra.

Rättade stavning etc etc... Lat.
Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Gnöl. I somras var jag nere på min målvikt efter 15 års kämpande. 190cm 87kg.
Sen hände något, tappade helt motivationen och är nu uppe runt 100kg igen.
Tröttare än någonsin. Vet inte hur jag skall orka komma igång, känns som kroppen inte återhämtar sig efter träning längre. Kanske är naturligt när man är 42 år. Bara konstant trött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Då kan du kliva upp på SM-scenen och ta pallplats.

Jag har legat på ~16-18%, 107-108kg och 185 cm lång. 15 års styrketräning.

Du har brutal fysik om du är 184 på 110 med 12% bf. Hur har du kommit fram till dessa siffror? Någon tanitavåg eller?

Upp med bildbevis.

Min läkare faktiskt, som har stenkoll på min vikt då jag för journal över både kost/träning.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Gnöl. I somras var jag nere på min målvikt efter 15 års kämpande. 190cm 87kg.
Sen hände något, tappade helt motivationen och är nu uppe runt 100kg igen.
Tröttare än någonsin. Vet inte hur jag skall orka komma igång, känns som kroppen inte återhämtar sig efter träning längre. Kanske är naturligt när man är 42 år. Bara konstant trött.

Kolla ditt testosteron på klinik ? Googla och läs symtom. Kan vara så.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Otroligt bra ändå om det stämmer. Då har du sexpack på magen och knappt nått fett samtidigt som du är rejält grov och muskulös. Kanske stämmer

Kollar man dock ditt namn och ort och söker upp denna personen på Facebook som verkar ha överensstämmande arbete så är det nog snarare så att fettprocenten är närmare 20-25 och inte alls som du påstår.

Men jag sticker ut hakan här och kan ha fel.

Är inte aktiv på FB och två år gammal bild, du sticker ut hakan för du tycker det låter sjukt. Men nej har inget att bevisa andra än mig själv Synliga obliques och abs.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kolla ditt testosteron på klinik ? Googla och läs symtom. Kan vara så.

Well, även om jag lagt på mig mkt mer fett under hösten så har jag också lyckats bygga större muskler. När jag gnällde på gymmet fick jag kommentaren att jag blivit mkt biffigare.
Libido är samtidigt mkt mkt bättre så tror inte lågt testo är orsaken.
Nog mest psykiskt. Blir deppig när midjemåttet ökar och konditionen är sämre. 🤷‍♂️

Men nu försöker jag fokusera på att ha roligt istället. Spenderar några månader på Bali och tränar Bachata och dansar nästan varje dag. Sol och värme och trevliga människor tror/hoppas jag skall ge resultat.
Har hittat tillbaka till gymmet igen efter en månad också. Var magsjuk en vecka och gick ner 5kg. 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Well, även om jag lagt på mig mkt mer fett under hösten så har jag också lyckats bygga större muskler. När jag gnällde på gymmet fick jag kommentaren att jag blivit mkt biffigare.
Libido är samtidigt mkt mkt bättre så tror inte lågt testo är orsaken.
Nog mest psykiskt. Blir deppig när midjemåttet ökar och konditionen är sämre. 🤷‍♂️

Men nu försöker jag fokusera på att ha roligt istället. Spenderar några månader på Bali och tränar Bachata och dansar nästan varje dag. Sol och värme och trevliga människor tror/hoppas jag skall ge resultat.
Har hittat tillbaka till gymmet igen efter en månad också. Var magsjuk en vecka och gick ner 5kg. 😳

Skulle endå gå och titta på klinik med testo så du får ett svar, då kan ju hjärnan lugna ner sig lite.

Sen så kan jag rekommendera någon att snacka med, få någon att prata med som är neutral är otroligt skönt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Well, även om jag lagt på mig mkt mer fett under hösten så har jag också lyckats bygga större muskler. När jag gnällde på gymmet fick jag kommentaren att jag blivit mkt biffigare.
Libido är samtidigt mkt mkt bättre så tror inte lågt testo är orsaken.
Nog mest psykiskt. Blir deppig när midjemåttet ökar och konditionen är sämre. 🤷‍♂️

Men nu försöker jag fokusera på att ha roligt istället. Spenderar några månader på Bali och tränar Bachata och dansar nästan varje dag. Sol och värme och trevliga människor tror/hoppas jag skall ge resultat.
Har hittat tillbaka till gymmet igen efter en månad också. Var magsjuk en vecka och gick ner 5kg. 😳

Så kan det vara absolut. Kan säga att jag själv tappat motivationen efter att ha gnetat ute ännu en vinter i minus och snö. Skaffade gymkort i dagarna för att ha möjlighet att springa inne och styrketräna. Helt klart fått mer sug igen tack vare det.

Motivationen går upp och ner hela tiden. Man får försöka ha disciplin nog ändå.

Kör på och ta en dag i taget !

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Skulle endå gå och titta på klinik med testo så du får ett svar, då kan ju hjärnan lugna ner sig lite.

Sen så kan jag rekommendera någon att snacka med, få någon att prata med som är neutral är otroligt skönt.

Mnja, terapi är nog för mig ett överspelat kapitel. Har nog träffat åtminstone 30-40 olika psykologer, psykiater, samtalsterapeuter, KBT-terapeuter etc etc runt om i landet i 20 års tid.
Provat säkert lika många olika mediciner. I slutänden kokar det ändå ner till att man själv måste göra någon förändring. Det finns ingen annan än du själv som kan lösa dina problem.

Skrivet av palusa:

Så kan det vara absolut. Kan säga att jag själv tappat motivationen efter att ha gnetat ute ännu en vinter i minus och snö. Skaffade gymkort i dagarna för att ha möjlighet att springa inne och styrketräna. Helt klart fått mer sug igen tack vare det.

Motivationen går upp och ner hela tiden. Man får försöka ha disciplin nog ändå.

Kör på och ta en dag i taget !

Ja, motivationen varierar helt klart. Tyvärr är det väldigt svårt med disciplin för mig. Särskilt när det är kallt och mörkt och allt känns meningslöst. När det där snackssuget kommer på kvällarna är det extremt svårt att stå emot. "Vad spelar det för roll" typ.
Men jag försöker iaf tvinga mig att träna några ggr i veckan oavsett. Ta dagliga promenader på förmiddagen när det är ljust etc.
Rör jag inte på mig blir jag typ självmordsbenägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Mnja, terapi är nog för mig ett överspelat kapitel. Har nog träffat åtminstone 30-40 olika psykologer, psykiater, samtalsterapeuter, KBT-terapeuter etc etc runt om i landet i 20 års tid.
Provat säkert lika många olika mediciner. I slutänden kokar det ändå ner till att man själv måste göra någon förändring. Det finns ingen annan än du själv som kan lösa dina problem.

Ja, motivationen varierar helt klart. Tyvärr är det väldigt svårt med disciplin för mig. Särskilt när det är kallt och mörkt och allt känns meningslöst. När det där snackssuget kommer på kvällarna är det extremt svårt att stå emot. "Vad spelar det för roll" typ.
Men jag försöker iaf tvinga mig att träna några ggr i veckan oavsett. Ta dagliga promenader på förmiddagen när det är ljust etc.
Rör jag inte på mig blir jag typ självmordsbenägen.

Ta en dag i taget. Vi är i en mörk och tråkig period men så sakteligen kommer solen och våren närmare och förhoppningsvis lite mer energi

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Ta en dag i taget. Vi är i en mörk och tråkig period men så sakteligen kommer solen och våren närmare och förhoppningsvis lite mer energi

Känner samma sak. Har senaste dagarna faktiskt fått lite vårkänslor och kroppen/knoppen verkar vakna till liv. Solen har tittat fram och fåglarna kvittrar lite mer. Blir lite mer "go" i kroppen till skillnad från någon månad sen när det var total zombiemode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Mnja, terapi är nog för mig ett överspelat kapitel. Har nog träffat åtminstone 30-40 olika psykologer, psykiater, samtalsterapeuter, KBT-terapeuter etc etc runt om i landet i 20 års tid.
Provat säkert lika många olika mediciner. I slutänden kokar det ändå ner till att man själv måste göra någon förändring. Det finns ingen annan än du själv som kan lösa dina problem.

Ja, motivationen varierar helt klart. Tyvärr är det väldigt svårt med disciplin för mig. Särskilt när det är kallt och mörkt och allt känns meningslöst. När det där snackssuget kommer på kvällarna är det extremt svårt att stå emot. "Vad spelar det för roll" typ.
Men jag försöker iaf tvinga mig att träna några ggr i veckan oavsett. Ta dagliga promenader på förmiddagen när det är ljust etc.
Rör jag inte på mig blir jag typ självmordsbenägen.

Ifall du gått till 20x så borde du ju veta vad det bottnar i iallafall ^^ Hoppas det blir bra i slutändan.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Gjorde test, fick pulszoner, har testa att springa i zon2. Det var mäktigt, då det var lugn löpning. Kommer fortsätta med det, då det knappt sliter. Gymmar med kettle bells, och gör några få övningar som ska stärka min kropp, känns bra med de övningarna.

Äter bra, har vänt på steken och är snart nere (igen) på min kurva.

Kontentan är: Bestäm dig för att gå ned i vikt (alltså inte bara säga det utan verkligen bestämma sig!). Ofta är det en händelse som får det att hända...ta tag i det då. Gör en plan för när målvikten ska nås. Det jobbiga kan vara att följa planen, men om man accepterar att det svänger så kan man jobba mot målet.

Det går att nå målet...jag vet det, då jag är på väg dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Min läkare faktiskt, som har stenkoll på min vikt då jag för journal över både kost/träning.

Nej.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Gjorde test, fick pulszoner, har testa att springa i zon2. Det var mäktigt, då det var lugn löpning. Kommer fortsätta med det, då det knappt sliter. Gymmar med kettle bells, och gör några få övningar som ska stärka min kropp, känns bra med de övningarna.

Äter bra, har vänt på steken och är snart nere (igen) på min kurva.

Kontentan är: Bestäm dig för att gå ned i vikt (alltså inte bara säga det utan verkligen bestämma sig!). Ofta är det en händelse som får det att hända...ta tag i det då. Gör en plan för när målvikten ska nås. Det jobbiga kan vara att följa planen, men om man accepterar att det svänger så kan man jobba mot målet.

Det går att nå målet...jag vet det, då jag är på väg dit.

zon2 är bäst för att använda fett som bränsle ja, fortsätt så.
Bara nöta zon2 så blir man snabbare i längden också!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack för de vänliga orden!