Permalänk

överklockning hjälp

Nu är det så jag provade överklocka mitt XFX Radeon hd 6870 med catalyst control center, Jag hade gpu clocken på 900MHz från början och ökade ytterst lite till 910MHz och samma med memory clock som var 1050 MHz ökade till 1060MHz allt funkade som det skulle tills jag lirade bf3.

Kunde bara spela i ca 15-20 min sen skickade bf3 ut mig på skrivbordet och bf3 stängdes ner. Provade ställa tillbaka MHz till default och då hände inget med bf3. Så jag undrar om det går att överklocka utan att bf3 och andra spel stängs ner på det kortet? För 10mhz ökning är ingeting.

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk

förmodligen är det så att kortet blir för varmt och nödavslutar programmen som belastar det som förstaåtgärd och ifall inte det hjälper så stängs datorn av.

Öka fläktstyrkan till max och testa spela igen. funkar det bättre då?

Permalänk

Radeon 6870 blir sämre om man överclockar den. Vet ej varför det är så men je fan i att klocka den.

Permalänk

Deathdevil: Jo det funkar ju med speedfan när jag sätter fläktarna på 100% men störigt att man måste göra så varje gång man ska lira.

m45t3rm1nd: Säker på det? Hur kan ett grafikkort bli sämre av överklocking?

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk

Ingen anning men ju högre klok desto sämre prestanda. Det ska tydligen dra mindre också men kommer inte ihåg tempen.

Permalänk
Skrivet av m45t3rm1nd:

Ingen anning men ju högre klok desto sämre prestanda. Det ska tydligen dra mindre också men kommer inte ihåg tempen.

Nu är ju du helt ute och cyklar. Om man använder högre frekvenser så kommer kortet bli snabbare garanterat, men kortet kommer dra MER ström.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

börjar misstänka att det kanske är min processor som flaskar.

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Nu är ju du helt ute och cyklar. Om man använder högre frekvenser så kommer kortet bli snabbare garanterat, men kortet kommer dra MER ström.

Kan nog vara så. Jag läste det nånstans förut men kommer fan inte ihåg. Var iallafall när kortet kom ut. Kan nog vara förbättrade drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av MysickCombo:

börjar misstänka att det kanske är min processor som flaskar.

Vad har du för processor och vad är dina temps?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Jag har intel core quad q8200 4 kärnig. Temp ligger på 34c och 37c när jag inte spelar, har inte kollat när jag spelar.
På dem 2 andra står det bara TRIAL varför står det så? Tempen på grafikkortet vid spel ligger runt 60-67c.

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk

Vad använder du för program för att avläsa temperaturen? Vad ligger processorn på under press?

Om processorn skulle flaska så skulle inte spelet bara stängas ner. Jag tror att processorn blir för varm och stänger ner programmet. Kör själv med ett 6870 och kan säga att dina temps ligger säkert på grafikkortet.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

jag använder cpuid hwmonitorpro. Förslag på något program som pressar processor till max? Saken är ju att jag kan spela i fler timmar när Mhz är standard. Men när jag klockar upp det ytterst lite så måste jag sätta fläktarna till 100% manuellt för att det inte ska stängas ner.

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk

Prime 95 använder jag mig av, belastar också RAM.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

1000Mhz på GPU clock och 1100 på memory clock fungerar svin fint har XFX 6870 BE. Har dock bra kylning med mitt NZXT Phantom

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

kan man överklocka för mycket med atis egna program som heter catalyst control center? För man kan bara gå från 900mhz till 1000mhz så det kan inte krascha eller nåt?

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Skrivet av MysickCombo:

kan man överklocka för mycket med atis egna program som heter catalyst control center? För man kan bara gå från 900mhz till 1000mhz så det kan inte krascha eller nåt?

Jo, kortet kan bli ostabilt även i ccc.
Men själv har jag valt att inte överklocka för att jag inte vill att kortet ska bli varmare så fläkten måste varva upp mer och p.g.r. av alla andra olika problem som kan uppstå.
Samma sak med min processor, undervolta den så den blev 15 grader svalare utan några prestanda förluster

edit: om man inte känner att måste få lite bonus fps så är det knappt värt det. ibland kraschar kortet ändå, och det kan gå sönder snabbare.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!