Permalänk
Medlem

Köpråd TV, LED eller LCD ?

Hej, har kikat runt på en tv nu ett tag men blev lite skeptisk nu ihelgen när vi skulle spela xbox på en kompis LED tv, blev släpningar och fördröjningar genom HDMI.

Dom jag har kikat på är:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743881

Men mest intresserad av http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649364

Då jag är sugen på LED då den har lägre strömförbrukning och tunnare + bättre bild enligt mig.

På komplett står det "Rörelseförbättringsteknik Clear Motion Index 200"

Vad betyder detta ? Är det Hertzen på tv:n ( 200Hz ) eller något helt annat ?

Annars får ni gärna ge förslag på en 42"-47" LED ~4-6k som funkar "okej" till film, spel.. Och ja, vanligt tv-användande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LED är samma sak som LCD båda är LCD skärmar, skillnaden är att det i ena fallet används lysdioder (LED) som belysning bakom panelen och i andra fallet lysrör (CFL). Bakbelysningen har liten betydelse för bildkvalitet, där LED faktiskt ofta är sämre i alla fall i de lägre pris segmenten.

Vilken av TV:n som har bäst bild har jag däremot ingen aning om...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

LED är väl ofta värre med clouding / bleeding också har jag för mig. I dom lägre prisklasserna iallafall.
Samsungs Serie 7+8 LED ska vara rätt så skonade från dessa fenomen dock.

Permalänk
Medlem

LED TV med LED kanske kan vara bättre bild på för att det är en panel i dessa som är modernare, nyare, med bättre spec, men jag föredrar hellre lysrör än edge LED, högre prisklasser har en bättre LED typ.

Rörelseförbättringsteknik, Clear Motion och allt vad dom kallas, är oftast bara nått som är aktivt på TV sändningar, och är en form av att få mjukare rörelser med konstlade medel, ibland kanske detta även är aktivt på HDMI ingångarna, och är nått som man då mer eller mindre måste slå av när man kopplar till en dator eller spelkonsol.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Så ni menar i det lägre prissegmentet så är LED sämre än LCD?

Borde jag satsa på LCD istället ? Då jag har andra utgifter och inte är så sugen på spara ihop till en dyrare TV är jag bara sugen på en kring.. Ja.. runt ~5k, vilket 47" som då har 100Hz verkar vara helt okej, men LED-tv:n verkar inte heller vara dum den heller..

Skrivet av ggustavsson:

Rörelseförbättringsteknik, Clear Motion och allt vad dom kallas, är oftast bara nått som är aktivt på TV sändningar, och är en form av att få mjukare rörelser med konstlade medel, ibland kanske detta även är aktivt på HDMI ingångarna, och är nått som man då mer eller mindre måste slå av när man kopplar till en dator eller spelkonsol.

Okej! Så du menar då att det ska vara okej att kunna spela på LED-tv:n jag har valt ? Om man stänger av funktionen för just en HDMI-kanal ?

Har tv:n 59/60Hz eller 100/200Hz ?, Hittar verkligen ingen info om denna och skulle vilja veta vilken Hz denna tv:n har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kollat lite på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743881#extra

Som fastnade för mig, hittat att uppdateringsfrekvensen ska vara på 100Hz på komplett och på annan sida, men när jag kollar runt på Philips hemsida och manualen för tv:n hittar jag denna tabell.

Verkar inte som den stödjer 100Hz på någon upplösning alls ? Är detta något säljningsjippo eller ska uppdateringsfrekvensen verkligen vara 100Hz ?

Datorformat
• Upplösning – uppdateringsfrekvens:
• 640 x 480 – 60 Hz
• 800 x 600 – 60 Hz
• 1 024 x 768 – 60 Hz
• 1280 x 720 – 60 Hz
• 1280 x 768 – 60 Hz
• 1 280 x 1 024 – 60 Hz
• 1360 x 768 – 60 Hz
• 1680 x 1050 – 50 Hz (endast för Full
HD)
• 1920 x 1080 – 60 Hz (endast för Full
HD)
Videoformat
• Upplösning – uppdateringsfrekvens:
• 480i – 60 Hz
• 480p – 60 Hz
• 576i – 50 Hz
• 576p – 50 Hz
• 720p – 50 Hz, 60 Hz
• 1080i – 50 Hz, 60 Hz
• 1080p – 24 Hz, 25 Hz, 30 Hz, 50 H

Hoppas på att få svar från en kunnigare person än mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare i tråden så är LCD och LED två olika saker, du kan ha en LCD tv med LED belysning. Det är inte en LED tv, det är en tv med LED belysning

Permalänk
Medlem

LCD är en paneltyp, sen finns det belysning i form av CCFL och LED

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Det handlar om vad man är van vid och vad man har för krav.
Philips 47:an säljer jag på mitt jobb, den är betydligt mkt trevligare än motsvarande plasma-tv som ofta säljs i prissegmentet.

Den är snygg för att vara en CCFL-LCD.
Har ej spelat på den, men den har 100Hz bilduppdatering med 400Hz bildförbättringsteknik (Clear Motion Rate) som ger bättre skärpa/flyt i rörelser.
Philips TV-apparater brukar även ligga i topp ljudmässigt, om man ej tänker använda externa högtalare.

Ang 100Hz så är det väl inte tal om 100 individuellt unika bilder per sekund, snarare samma bild som visas ett par gånger med olika förbättringar, dock bör man satsa på en 100Hz-TV kontra en 50Hz-variant, då dessa suger riktigt hårt! (eftersläpningar deluxe)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Det är som ggustavsson skriver, 100Hz eller 200Hz i platt TV apparater är enbart en inbyggd rörelseförbättringsteknik i TVn som dubblerar eller räknar fram delbilder och som skall göra bilden får mjukare rörelser, men denna bildförbättringsteknik fungera ofta dåligt och orsakar mycket inputlag och det gör att många stänger av 100Hz funktionen när dom kopplar TVn till datorn.

Om du vill att bildskärmen skall klara 100Hz eller mer via kabel från datorn så får du köpa en datorskärm som har DVI Dual Link eller DisplayPort ingång eftersom det ännu inte finns några platt TV apparater att köpa som klarar äkta 100Hz.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Det är som ggustavsson skriver, 100Hz eller 200Hz i platt TV apparater är enbart en inbyggd rörelseförbättringsteknik i TVn som dubblerar eller räknar fram delbilder och som skall göra bilden får mjukare rörelser, men denna bildförbättringsteknik fungera ofta dåligt och orsakar mycket inputlag och det gör att många stänger av 100Hz funktionen när dom kopplar TVn till datorn.

Om du vill att bildskärmen skall klara 100Hz eller mer via kabel från datorn så får du köpa en datorskärm som har DVI Dual Link eller DisplayPort ingång eftersom det ännu inte finns några platt TV apparater att köpa som klarar äkta 100Hz.

Värt att tillägga är att dessa rörelseförbättringstekniker oftast är bildförsämringstekniker.
Bryr man sig dessutom om input lag så ska man definitivt inte ha dessa funktioner igång.