Dell poweredge 750?

Permalänk
Medlem

Dell poweredge 750?

Hej!
Jag har nyligen kommit över en gammal Dell poweredge 750 som ej längre skulle användas och tänkte att man säkert kunde göra något kul med den. Men nu är det så att jag aldrig hållit på med servrar förut så skulle behöva lite hjälp med att komma igång med mjukvara etc..

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

Hej!
Jag har nyligen kommit över en gammal Dell poweredge 750 som ej längre skulle användas och tänkte att man säkert kunde göra något kul med den. Men nu är det så att jag aldrig hållit på med servrar förut så skulle behöva lite hjälp med att komma igång med mjukvara etc..

Det finns flera tusen användningsområden, du får specificera dig lite.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

skulle vilja ha den som en mediaserver

skulle även behöva tipps på nya fläktar då den låter som en jetmotor.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

skulle vilja ha den som en mediaserver

skulle även behöva tipps på nya fläktar då den låter som en jetmotor.

Att byta ut fläktarna på alla poweredge till 3de parts är inte smidigt, fläktarna är designad efter modell för att få ett bra luftflöde.
så fort du smäller in andra och dom inte uppfyller Dells krav på
volt, varvtal samt ampere så kommer servern larma och ställa sig i shutdown för att inte riskera overheat och undermåligt luftflöde.

dom låter mycke by design

Permalänk
Medlem

lär man inte kunna kringå det på något sätt? tex genom att ställa saker i bios?
det är inte direkt så att jag bryr mig om den går sönder då jag fick den gratis och hade ändå tänkt modda den ganska mycket.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Själva serverns fläktar är en sak, det går nog ordna. Men nätagget/nätaggen brukar vara största problemet, krävs lite mer moddande där.
Det är väl ingen smidig mediaserver du har skaffat dig. Den gör sig bäst inlåst i ett rackskåp där man inte behöver se och framför allt höra den.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

hehe.. är medveten om det, men gratis är ju gratis
och för övrigt så ser det inte ut som om att byta fläktarna på nätagget är något större problem då det ser ut som om de sitter utanpå själva nätagget. ^^

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Låt din tjej låna den när hon skall torka håret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Själva serverns fläktar är en sak, det går nog ordna. Men nätagget/nätaggen brukar vara största problemet, krävs lite mer moddande där.

Krävs nog en hel del moddande och specialbeställningar om du ska få BMC kontrollern att acceptera 3de part, knappast värt det.