Permalänk
Medlem

behöver jag överklocka?

hej

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Medlem

Cpu:n du har klockar uselt, så det är inte alls värt det.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Du kan inte klockat något eftersom din cpu inte har ett K efter modell namnet så du kan inte överklocka överhuvudtaget.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

1. Varför undrar du om du ska klocka? Det är endast du själv som kan avgöra om du behöver det eller ej!

2. Han kan visst klocka BaZZe, bara det att han inte har upplåst multipel, så han får göra det som riktiga överklockare gjorde förr När man hade låst multipel hela tiden!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Du kan inte klockat något eftersom din cpu inte har ett K efter modell namnet så du kan inte överklocka överhuvudtaget.

Så vitt jag vet går det visst att överklocka, trots att multipeln inte är upplåst. Dock blir det mer komplicerat och man får inte lika stora friheter, men det är bara vad jag har hört – jag kan ingenting om att överklocka.

Permalänk
Medlem

Problemet är att bclk för sandy bridge går upp max 5mhz (från 100 till 105). Så om han inte kan ändra multipel så är överklockning värdelöst med sandy bridge. Sen vet jag inte om hans CPU faktiskt kan höja multipel.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Så vitt jag vet går det visst att överklocka, trots att multipeln inte är upplåst. Dock blir det mer komplicerat och man får inte lika stora friheter, men det är bara vad jag har hört – jag kan ingenting om att överklocka.

Precis som Subdubwise skriver så går det jättebra att överklocka en i7 fasten det inte är "K". Som nån skrev, att den klockar dåligt vet ja inte om ja håller med om... Ja vet att i5 är bättre än i7 för gaming, men jag har aldrig hört att varken i3, i5 eller i7 klockar dåligt.

Däremot är det lite svårare att överklocka en processor utan "K" eftersom den då inte är upplåst,

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kanske ska svar på din fråga också, så du blir nöjd

NEJ... Du har en i7 på 3,4 Ghz ( om ja inte minns fel ). Ser ingen anledning till att överklocka, då din CPU klarar alla spel utan problem som finns på marknaden just. Men om de e så att du vill ha en "OverPower-Processor" så är det ditt beslut om du ska överklocka eller ej.

Men som sagt: Verkligen inte behövligt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Om du använder den för att spela finns det oavsett ingen som helst anledning att överklocka processorn då den inte kommer flaska grafikkortet oavsett vad det är för spel. Så om du mest spelar så överklocka grafikkortet istället för att få ut mer prestanda.

Vill du överklocka processorn av någon annan anledning kan det bli jobbigt då du måste göra det med bus-frekvensen vilket snabbt skapar instabilitet med SB för andra delar så som PCI-e portar etc.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Om du använder den för att spela finns det oavsett ingen som helst anledning att överklocka processorn då den inte kommer flaska grafikkortet oavsett vad det är för spel. Så om du mest spelar så överklocka grafikkortet istället för att få ut mer prestanda.

Detta stämmer. Jag har sett en video av ett system där en modern processor inte hänger med grafikkorten. Men då var det FYRA överklockade H7970 och så mycket kan du inte ens få in i din dator.

De spel som verkligen kan ha nytta av en överklockning är spel som bara utnytjar en kärna och lite grafik, men de flesta sådana spel är skrivna för äldre generationers datorer som inte presterade lika mycket som SB gör, så det behövs inte för dessa heller.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Permalänk
Medlem