Permalänk

UEFI, "Hot Plug"?

Vad innebär "Hot Plug" som man kan aktivera i UEFI (BIOS) för olika SATA-portar som sitter på sitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Betyder att du kan plocka ur och stoppa in hårddiskar under drift.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Betyder att du kan plocka ur och stoppa in hårddiskar under drift.

Det har jag dock inga planer på att göra direkt. Vad ger den inställningen för (bi?)effekter?

Permalänk
Medlem

Det bör inte ge några bieffekter

Visa signatur

Bloggar på galdump.info

Permalänk
Skrivet av nilats:

Det bör inte ge några bieffekter

Säker? Inne i Windows, exempelvis, kan man ställa in USB-enheter så att de alltid är redo att pluggas ur, dock ger det bieffekten att man får sämre prestanda i form av lägre läs- och skrivhastigheter – har jag för mig. Bieffekter ger det i vilket fall. Om nu hot plug inte ger några bieffekter känns det som att det inte ens borde vara en inställning utan någonting som alltid är påslaget då det i så fall endast är positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Säker? Inne i Windows, exempelvis, kan man ställa in USB-enheter så att de alltid är redo att pluggas ur, dock ger det bieffekten att man får sämre prestanda i form av lägre läs- och skrivhastigheter – har jag för mig. Bieffekter ger det i vilket fall. Om nu hot plug inte ger några bieffekter känns det som att det inte ens borde vara en inställning utan någonting som alltid är påslaget då det i så fall endast är positivt.

E samma effekt på hårddisken. Varje sak den skriver över kollar den så den kommit fram vilket gör att prestandan blir något lägre, dock så märks det inte speciellt mycket för mekaniska då sata gränssnittet är ganska mycket snabbare än hårddisken, men lite skillnad gör det så klart.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro