server 2003 problem nybörjare

Permalänk

Då är systemet uppe och funkar hyfsat. Roller servern har är nu AD, DHCP, "DNS". Har också installerat rollen som fileserver och delat ut mappar.

Tankade hem GPO i går fanns inte med i server 2003 och har precis börjat pilla med det. Någon som kan leda in mig på rätt väg var i GPO jag börjar om jag vill ställa in följande egenskaper: uppdateringar på klientdatorerna och anpassa utseendet på klienternas skrivbord. Backup vad har man för möjligheter?

Vill påpeka att jag är fullständigt nybörjare och novis på server 2003 så om jag vimsar till det kom då gärna med en förklaring.

Vill också tacka följande som har förstått vad jag menat trotts mitt luddiga språk. Era råd har varit guld värda Tack.
Da´Russian Stallion
Nilzzone
terrax

Permalänk
Medlem

Det finns "Default Domain Polıcies" som ar tillampad, den innehaller t.ex password policies osv. Antar att du har koll pa "Organizational Units" ?

Det som rekommenderas ar att tillampa en och samma policy till alla OU's och sedan köra med "Enforce" ifall du skulle vilja tillampa en GPO specifikt för en OU. Sedan ska man skilja pa installningar för anvandare och datorer. Du kan t.ex inte stalla in speciellt mycket pa "Users" nar det galler upfates, daremot finns det en del du kan göra pa "computers". För anvandare kan du valja att föbjuda tillgang till updates sektionen osv...

http://www.technoblogical.com/windows-server-2008/

Förvisso Server 2008 men det skiljer sig inte speciellt mycket.

Permalänk

Då skall vi se om jag fattar rätt. Har nu lagt till tre olika organizational unit i AD. De tre är Barnen, Gaststuga och Wifi.
Tanken är om jag fattat rätt att barnen kommer jag att lägga Barnen organizational unit och de andra i respektive continer. Tanken är sen att barnen där kommer jag att blockera t.e.x Piratebay och komma åt ett par mappar.

Tänker jag riktigt? undrar också om det går att köra VMware Workstation på servern så jag kan prova och leka utan fara eller det är olämpligt?