Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

Hitta optimal överklockning i7 2600k

Min cpu för tillfället stabil @4.4ghz med 1,35 Vcore.
Dock för att öka så lite som till 4.5ghz så krävs en Vcore på 1.41, vilket känns väldigt oproportionerligt för 100mhz.

Är det så att jag hittat mitt chip's "sweetspot"? Eller finns det några andra variabler man kan fippla med för att nå en högre frekvens?
Ser att andra här i forumet har nått höga frekvenser med en relativt låg volt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Dec 2004

har du vcore på auto eller manual i bios?
känns som den tog ett rejält kliv iaf mellan 4.4 o 4.5
se över ditt bios e mitt tips
prova även offset klockning om du inte gjort d redan

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?2162-Overclocking-Us...

grym guide om du nu har ett asus kort så klart

lycka till

ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Intel Core i5 6600K@4.6Ghz | EK-XLC Predator 240 | G.Skill TridentZ DDR4-2800 16Gb | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | Samsung 950 PRO 256GB M.2 | Asus Swift PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011

Jag är ingen mästare på överklockning, men ett förslag är att använda ett program för att hålla koll på Vcore och se vad du har vid olika typer av belastning.
Som ARAGON_GBG skrev så kan offset vara något att prova om du inte gör det redan.
Själv kom jag lätt upp i 4,4GHz och 4,5GHz efter lite pillande, men klivet upp till 4,6GHz verkar vara för stort med alla kärnor.
Jag är inte hundra procent säker på stabiliteten än (ingen BSOD), men jag kör med olika multipliers för olika antal kärnor som används. Så med 47x på en kärna och OCCT låst till en kärna klarar den 2h LinPack. Det som löste det för mig var en instälning för extra spänning för turbo som gav +0,030V (kanske kan finjusteras lite till) och en ändring av LLC till High (tror den kan kallas 50% eller 3 också på annat än Asus brädor) när turbon kliver in.
Jag var nöjd med en 33% ökning (4,4GHz). Det finns ju tre vägar vidare: 1. Försök lite till, 2. Var nöjd, 3. Köp ny processor och hoppas att du har mer tur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.