Permalänk

CPU fläkt sönder ?

Tjenare. Jag har köpt en ny Processor till datorn. Intel Core I5 2400 3.1 Ghz. Det var så att när jag hade bytt processorn och allt verkade vara klart så efter att jag hade startat datorn så snurrar inte fläkten. Den snurrar dock ett helt varv när jag trycker på Power knappen sedan står den still. Efter att jag hade testat lite så gav jag upp och satte tillbaka I3an och dess fläkt och den fungerade ju som vanligt men inte den nya som hängde med I5an . Vad kan felet vara ?

Permalänk
Inaktiv

Sätt dit din gamla fläkt då?
Med den nya processorn menar jag. Borde vara samma?

Permalänk

Det står 0.28 A på den från i5an och 0.17 A från fläkten som jag kör med nu så det är nog inte samma kylningskapacitet.

Permalänk
Medlem

lägg ner lite pengar på en ny från T ex inet finns en för 149 kr som de hade kampanj på

http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...
kika över inställningar i bios också och se om den hittar den nya processorn.. och även kika upp om moderkortet stöder den cpun

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Japp, Tack för förslaget

Permalänk
Medlem

Glöm inte att köpa kylpasta om du köper den fläkten, då det inte ingår.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

startar datorn med nya processorn? låter mer som att den startar o stänger av sig på en gång pga av nåt fel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

startar datorn med nya processorn? låter mer som att den startar o stänger av sig på en gång pga av nåt fel.

+1

Om fläkten bara snurrar till nåt halv-varv, så är det ju oftast något hårdvaruproblem på moderkort/CPU, snarare än själva kylfläkten. Kolla så inte nya CPUn hamnat snett eller moderkortet behöver uppdateras i BIOS eller liknande.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Skall testa med att uppdatera bios

Permalänk

Har uppdaterat bios nu och det verkade inte vara det som var problemet. Dock funkar ju den gamla fläkten på tillsammans med i3an, som jag kör nu. Verkar som att fläkten är defekt eller vad tror ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban931:

Har uppdaterat bios nu och det verkade inte vara det som var problemet. Dock funkar ju den gamla fläkten på tillsammans med i3an, som jag kör nu. Verkar som att fläkten är defekt eller vad tror ni ?

Kan du komma in i BIOS med i5an och den nya fläkten? Annars lär det som sagt inte vara själva fläkten som krånglar utan CPUn eller något annat.

Om du sätter i i3an och sen sätter bara kontakten från den nya fläkten i ett annat fläkt-uttag, vad händer då? Snurrar bägge eller bara den som sitter på i3an?

Eller om du sätter som sagt den nya fläkten på den gamla processorn och kollar så det inte är i5an som är fel på. Du ska ju iaf hinna boota upp och se något på skärmen innan det hänger, så länge kylaren är monterad även om inte fläkten snurrar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag testde fläkten igen och jag konstaterade nu att den först rör på sig lite vid start av datorn sedan går det kanske 3 sekunder så rör den på sig igen en liten dipp kan man säga . Sedan efter 3 sekunder till ungefär så sätts den igång . Varför sätts den inte igång helt när man trycker på power direkt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban931:

Jag testde fläkten igen och jag konstaterade nu att den först rör på sig lite vid start av datorn sedan går det kanske 3 sekunder så rör den på sig igen en liten dipp kan man säga . Sedan efter 3 sekunder till ungefär så sätts den igång . Varför sätts den inte igång helt när man trycker på power direkt ?

Datorn gör kanske en snabbkoll av minnen och CPU, då kan strömmen till fläkten bli lite sån.

Snurrar den igång helt sedan då? Kommer du in i BIOS? Annars får du väl sätta gamla fläkten på den nya processorn och prova som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX