Server till företaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2005

Server till företaget.

Hej,

Idag har vi en NAS server (Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2000 ) på kontoret men jag känner att vi måste uppgradera.

Vi är idag 2 personer som jobbar heltid och några som jobbar deltid.
Jag kan absolut inget om servrar och kan försöka förklara vad jag vill ha server till.
Vi behöver ha CAD licenser, jag tänkte att vi har 2st licenser på servern då vi är max 2st som behöver använda det samtidigt.
Jag behöver ha en Visma SPCS licens på servern, två klienter installerade på två datorer.
Vi behöver filhanterings program (Autodesk Vault) och spara alla våra filer (ritningar, cad filer mm) på servern.

Jag undrar vad som server skulle passa oss, enklaste är att köpa en färdig server då jag vi inte har tid att bygga eget. kostnaden får inte dra iväg heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Mar 2007

Är absolut inte ute efter att trolla men "Vi vill ha det, det, och det" samt "Det får inte kosta" är ganska typiskt bland alla kunder..
Jag föreslår att du faktist tar kontakt med ett lokalt IT företag och ber dom offerera er en lösning. Då har du den hjälp du behöver
och du har faktist någon som är ansvarig för att det ska funka av stapeln! Om du ber om hjälp här så finns det inga livlinor om saker
skulle gå fel. För att inte tala om de uppfattnings skilnader som kommer förekomma angående era förutsättningar och sen potentiell nödvändig kunskapsnivå.

Hoppas jag inte låter otrevlig eller så men detta är bara så typiskt.

Corsair Graphite 600TM | i5 3570k @ 4.5Ghz | Noctua NH-U9B SE2 |Gigabyte Z68X-UD3H-B3
Corsair 12GB@1866mhz | Radeon HD 6970 Crossfire | SSDs: OCZ Agility 2 Lever än! OCZ Agility 3
HDDs: WD Black 1TB, WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av mistard:

Är absolut inte ute efter att trolla men "Vi vill ha det, det, och det" samt "Det får inte kosta" är ganska typiskt bland alla kunder..
Jag föreslår att du faktist tar kontakt med ett lokalt IT företag och ber dom offerera er en lösning. Då har du den hjälp du behöver
och du har faktist någon som är ansvarig för att det ska funka av stapeln! Om du ber om hjälp här så finns det inga livlinor om saker
skulle gå fel. För att inte tala om de uppfattnings skilnader som kommer förekomma angående era förutsättningar och sen potentiell nödvändig kunskapsnivå.

Hoppas jag inte låter otrevlig eller så men detta är bara så typiskt.

Du har helt rätt och är absolut inte otrevlig.
Jag vill/kommer att låta ett företag offerera och installera servern åt oss men problemet är att jag inte ens vet vem man ska kontakta och vad man ska fråga efter. Jag vill ju inte hamna på fel företag som bara säljer massa onödiga prylar som jag inte har något behov av, därför tänkte jag att det hade varit ganska smart och förstå lite vad jag behöver innan jag kan kontakta en leverantör.

Nu hoppas jag att jag förklarade mig tillräcklig bra, rekommendera gärna några bra företag i Göteborg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Är osäker på huruvida man får rekommendera enskilda näringsidkare/konsultföretag här på forumet.
Jag skulle hursomhelst ta kontakt med flertalet företag och låta dem lämna en offert för att bilda mig en uppfattning av vad jag kan tänkas få för pengarna.
Ta då även hänsyn till redundans av datat, backup (lokal & offsite), timpris vid ev. strul etc.

Spontant låter det som du/ni skulle klara er på:

Mjukvara
* Microsoft 2008 R2 Foundation (klarar ni er på upp till 15 personer).
* SQL Server 2008 R2 Express (för Autodesk Vault + ev. Visma SPCS beroende på vilken version det rör sig om).

Hårdvara:
* HP ML110 G6 (lite extra disk samt minne för SQL:en är en kostnadseffektiv lösning).
* Gamla NAS:en som lokal backup.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av PirateKensai:

Är osäker på huruvida man får rekommendera enskilda näringsidkare/konsultföretag här på forumet.
Jag skulle hursomhelst ta kontakt med flertalet företag och låta dem lämna en offert för att bilda mig en uppfattning av vad jag kan tänkas få för pengarna.
Ta då även hänsyn till redundans av datat, backup (lokal & offsite), timpris vid ev. strul etc.

Spontant låter det som du/ni skulle klara er på:

Mjukvara
* Microsoft 2008 R2 Foundation (klarar ni er på upp till 15 personer).
* SQL Server 2008 R2 Express (för Autodesk Vault + ev. Visma SPCS beroende på vilken version det rör sig om).

Hårdvara:
* HP ML110 G6 (lite extra disk samt minne för SQL:en är en kostnadseffektiv lösning).
* Gamla NAS:en som lokal backup.

Tack, genom att bara kolla på din upplägg av mjukvara samt hårdvara så får jag en liten uppfattning om servrar. Om du har något bra du tänker på så kan du väl PMa det till mig.

Ang hårdvaran, inget av dessa som är bra? jag får dessa till ett reducerad pris.

Dell PowerEdge T110 Xeon X3430 2.40GHz 4C/8GB/500GBx2/H200 Raid/Windows Server 2008 R2 ink 5 CALs
-
Dell PowerEdge T110 II Xeon E3-1220/8GB/300GBx2/H200 Raid
-
Dell PowerEdge T410 E5606/6GB/2X500/H200 Raid/3y Pro
-
Dell PowerEdge T310 X3430/4GB/2x500/H200 Raid/3y Pro
-
Dell PowerEdge T110 II E3-1220 3.1GHz/2GB/2x500GB/H200 Raid/3y Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2009

Om du känner dig osäker så är produkter och själva järnet det sista du ska fundera på.
Kontakta några IT-partners och förklara vad du vill uppnå för funktion istället, ställ även krav på leverantörerna och att du gärna ser flera alternativ på lösningar och hårdvara för att få en konstnadsbild.

Annars kan det lätt bli så här
http://johngushue.typepad.com/.a/6a00d83451f25369e20120a51381...