Moderkort AMD för Vmware ESXi 5.0

Permalänk
Medlem

Moderkort AMD för Vmware ESXi 5.0

Hej.
Behöver lite hjälp med att välja hårdvara (moderkort) till min nya server.
Servern ska köra Vmware ESXi 5.0.

Jag har tänkt att köra AMD-processorn FX-8120, hög TDP men kan inte säga jag bryr mig speciellt mycket om det just nu.

Frågan är vad jag ska köra för moderkort, någon som har erfarenhet av FX-processorer och Vmware? Har försökt googla lite men allt verkar rätt luddigt gällande val av moderkort för processorn då det gäller Vmware ESXi 5.0. Som jag kan se det så verkar det bara finnas så gott som atx-moderkort, vore trevligt med micro-atx men inget krav.

Jag har dock två krav på moderkort, det ska stödja 32GB ram-minne och IOMMU. Verkar vara lite si och så med IOMMU-stödet på moderkorten jag kollat på, verkar finnas enligt specifikationer men ingen som får det att fungera.

Tar tacksamt emot förslag.
Cheers.

Permalänk
Medlem

Suttit och funderat på samma sak, var lite ute efter att köra Intels 3120 ett tag men slutkostnaden blir något större.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufoeke:

Suttit och funderat på samma sak, var lite ute efter att köra Intels 3120 ett tag men slutkostnaden blir något större.

Med Intel 3120 menar du en Xeon E3120? Är inte den rätt gammal och bara dualcore?
Då finns det ju bättre alternativ på Intelsidan idag. Dock så är jag fortfarande mest inne på att skaffa en FX-8120.

Ser ut som det inte finns så mycket information om bra moderkort för Vmware när det gäller FX-processorerna. Avvaktar några dagar annars får jag chansa på något moderkort.

EDIT.
Misstänker du menar en I3 såklart, för Vmware så vill jag helst köra så många kärnor som möjligt.

Lägga till lite text jag missade :)
Permalänk
Skrivet av Tyrken:

Med Intel 3120 menar du en Xeon E3120? Är inte den rätt gammal och bara dualcore?
Då finns det ju bättre alternativ på Intelsidan idag. Dock så är jag fortfarande mest inne på att skaffa en FX-8120.

Ser ut som det inte finns så mycket information om bra moderkort för Vmware när det gäller FX-processorerna. Avvaktar några dagar annars får jag chansa på något moderkort.

EDIT.
Misstänker du menar en I3 såklart, för Vmware så vill jag helst köra så många kärnor som möjligt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=813879,833482

Dom är väl intel varianten som har ungefär samma prestanda. Man kanske kan få amd systemet lite billigare men intel varainten har väl andra fördelar.
Noll koll på amd moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=813879,833482

Dom är väl intel varianten som har ungefär samma prestanda. Man kanske kan få amd systemet lite billigare men intel varainten har väl andra fördelar.
Noll koll på amd moderkort.

Tänkte hålla nere priset så gott det går, annars kommer jag köpa mig ett Supermicro-moderkort, dual Opteron och tonvis med RAM-minne.

Känns inte som jag behöver någon jätteprestanda, vill mest ha många kärnor då det ska köras rätt många Virtuella maskiner som dock inte är speciellt cpu-intensiva, dock så är det trevligt att dedikera kärnorna.
8 kärnor på FX mot 4 kärnor på 1230 bör göra skillnad för mig, men inte helt säker att jag är rätt ute.

Permalänk
Skrivet av Tyrken:

Tänkte hålla nere priset så gott det går, annars kommer jag köpa mig ett Supermicro-moderkort, dual Opteron och tonvis med RAM-minne.

Känns inte som jag behöver någon jätteprestanda, vill mest ha många kärnor då det ska köras rätt många Virtuella maskiner som dock inte är speciellt cpu-intensiva, dock så är det trevligt att dedikera kärnorna.
8 kärnor på FX mot 4 kärnor på 1230 bör göra skillnad för mig, men inte helt säker att jag är rätt ute.

Supermicro kort är fina har en i min server

Dom har ju HT så ser ut som du har 8 kärnor.
Vet inte riktigt om amd är riktiga kärnor? Tror nog dom där intelprocessorerna är snabbare i flertrådade applikationer men har inte kollat något test nu men skulle gissa på det.
Man tjänar väl lite pengar på strömförbrukning om man väljer intel.

Permalänk
Medlem

Stämmer nog bra att man sparar lite på elräkningen, dock så ingår elen i hyran och servern kommer säkerligen bytas ut en gång till innan det blir dags att flytta så känns inte prioriterat med att spara på energi. Ivy Bridge Xeons är ju ännu snålare, lär väl komma om någon månad eller två.

Jag får nog ta mig en riktig funderare på vad jag egentligen vill ha. Då står man på ruta 1 igen... ahhrg.

Permalänk

Rekommenderar detta forum för att hitta Hw som funkar, http://www.vm-help.com/forum/

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan ju förtydliga lite om AMD Bulldozer. 8-kärnor är ett marknadstrick från AMD, då kärnorna är updelade i par om två kärnor som delar en hel del resurser. Resultatet av detta är att Bulldozer skalar helt värdelöst efter 4 trådar, och i de flesta fall presterar Intels motsvarigheter bättre. Bulldozer är eventuellt billigare dock.

Permalänk
Medlem

Som ovan sa så är du fortfarande intresserad av en amd kan du likväl skaffa en phenom II x6 tror du klarar dig bra på en sån^^.
Annars go with a intel.
Min server nedan är jag hur nöjd med som helst kör ett antal virtuella maskiner och den känns responsiv och bra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|