Tvingas betala för att byta ut en defekt vara? antec 620

Permalänk
Medlem

Tvingas betala för att byta ut en defekt vara? antec 620

Hej alla glada.

Jag tillhör den gruppen som har råkat ut för kaffekokar antec 620, dvs att dem knarrar som in i bomben! Lyckligtvis kunde jag byta ut min första mot en ny och blev exalterad för att få komma hem och prova den. Den börjar ganska bra första tiden med minimalt knarr men redan efter någon dag så knarrar det fruktansvärt mycket så man hör det tydligt vart än i mitt rum man står (tänk er ett vanligt sovrum 10-12kvm)

Efter ytterligare mail till webhallen får jag nu detta svaret:

"Hejsan,

Jag beklagar det inträffade. Du har givetvis rätt att lämna in varan för bedömning i ett garantiärende. Om det är fråga om ett fabrikationsfel så gäller garantin och du behöver då givetvis inte betala någon serviceavgift.

Observera att om defekten har uppstått på grund av handhavandefel, så kan en avgift på 250kr för testarbetet tillkomma. Samma avgift blir aktuell om den bedöms vara felfri.

Kom ihåg att förutom själva varan ta med ditt kvitto eller ordernummer.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Rickard Lundbäck"

Min fråga.. Vad skulle jag kunna ha gjort för att få den att knarra ifall det nu inte är ett fabrikationsfel? Har installerat den enligt manualen och följt instruktionerna. Vad händer ifall dem säger att det inte är något fel på den och jag blir tvungen att betala 250kr för deras "service" som i själva verket tar högst 5 min efter att man kopplat in den till en 12V-lina samt få tillbaka den lika jävligt som den låter nu?

Hoppas det kan bli en seriös och givande diskussion, någon som har varit med om att bli tvingade att betala för en inlämnad vara som är defekt?

mvh

Permalänk
Medlem

Standardfras vid supportärenden, lär ju knappast ske.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Utskicket du har fått är ett standardsvar då det finns många klantskallar därute med tummen mitt i handen. Har du installerat din kylare efter konstens alla regler finns det inte så mycket att oroa sig för.
Det som dock kan ge upphov till diskussion är om teknikern inte kan (eller vill, man vet ju aldrig) återskapa problemet. Då kommer de kräva dig på en undersökningsavgift. Mitt råd är att försöka dokumentera problemet så långt det går med t.ex video. Eller om du har möjlighet att ta med dig datorn till butiken så de kan höra själva.

ändrat PSU till kylare på allmän begäran :)
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utskicket du har fått är ett standardsvar då det finns många klantskallar därute med tummen mitt i handen. Har du installerat din PSU efter konstens alla regler finns det inte så mycket att oroa sig för.
Det som dock kan ge upphov till diskussion är om teknikern inte kan (eller vill, man vet ju aldrig) återskapa problemet. Då kommer de kräva dig på en undersökningsavgift. Mitt råd är att försöka dokumentera problemet så långt det går med t.ex video. Eller om du har möjlighet att ta med dig datorn till butiken så de kan höra själva.

små flinar för mig själv. vad har PSU emd detta att göra?

men OT:

som sagt det är standardsvar. rma den. får du ännu 1 till som är såhär så kan du häva köpet. o köp då något annat helt enkelt.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Skrivet av p0ntn:

Hej alla glada.

Jag tillhör den gruppen som har råkat ut för kaffekokar antec 620, dvs att dem knarrar som in i bomben! Lyckligtvis kunde jag byta ut min första mot en ny och blev exalterad för att få komma hem och prova den. Den börjar ganska bra första tiden med minimalt knarr men redan efter någon dag så knarrar det fruktansvärt mycket så man hör det tydligt vart än i mitt rum man står (tänk er ett vanligt sovrum 10-12kvm)

Efter ytterligare mail till webhallen får jag nu detta svaret:

"Hejsan,

Jag beklagar det inträffade. Du har givetvis rätt att lämna in varan för bedömning i ett garantiärende. Om det är fråga om ett fabrikationsfel så gäller garantin och du behöver då givetvis inte betala någon serviceavgift.

Observera att om defekten har uppstått på grund av handhavandefel, så kan en avgift på 250kr för testarbetet tillkomma. Samma avgift blir aktuell om den bedöms vara felfri.

Kom ihåg att förutom själva varan ta med ditt kvitto eller ordernummer.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Rickard Lundbäck"

Min fråga.. Vad skulle jag kunna ha gjort för att få den att knarra ifall det nu inte är ett fabrikationsfel? Har installerat den enligt manualen och följt instruktionerna. Vad händer ifall dem säger att det inte är något fel på den och jag blir tvungen att betala 250kr för deras "service" som i själva verket tar högst 5 min efter att man kopplat in den till en 12V-lina samt få tillbaka den lika jävligt som den låter nu?

Hoppas det kan bli en seriös och givande diskussion, någon som har varit med om att bli tvingade att betala för en inlämnad vara som är defekt?

mvh

Jag har exakt samma problem med min och skickade faktiskt ett mail till samma butik för att reklamera min, skall bli intressant att se vad de svarar mig.
Skulle de jäklas kan vi ju alltid gå ihop och, jag vet inte, kunna utöva större press på dem? Eller gå till KO motsv.

Mvh/Calle

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloremir:

små flinar för mig själv. vad har PSU emd detta att göra?

ABSOLUT INGENTING! Läste lite fort och antog att det var en PSU... ja,ja... mitt råd kvarstår

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Standardfras vid supportärenden, lär ju knappast ske.

Okej, för den första kunde jag byta utan något klydd.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Utskicket du har fått är ett standardsvar då det finns många klantskallar därute med tummen mitt i handen. Har du installerat din kylare efter konstens alla regler finns det inte så mycket att oroa sig för.
Det som dock kan ge upphov till diskussion är om teknikern inte kan (eller vill, man vet ju aldrig) återskapa problemet. Då kommer de kräva dig på en undersökningsavgift. Mitt råd är att försöka dokumentera problemet så långt det går med t.ex video. Eller om du har möjlighet att ta med dig datorn till butiken så de kan höra själva.

Ja, jag har redan filmat en snutt med mobilen där man tydligt hör tick-ljudet. Ta med datorn blir dock inte aktuellt då jag har installerat standardkylaren sålänge..

Skrivet av Gloremir:

små flinar för mig själv. vad har PSU emd detta att göra?

men OT:

som sagt det är standardsvar. rma den. får du ännu 1 till som är såhär så kan du häva köpet. o köp då något annat helt enkelt.

Ja, jag köpte en thermalright MUX120 på inet-rean, tyvärr visade det sig att jag hade sfc klosar på moderkortet ivägen för att fästa bracketsen trots att det är ett 1155 mb jag har. Tur är kan jag ge de till brorsan men vet inte vilken jag ska köpa isåfall, har höga minnen och väldigt få kylare får plats med det känns det som.

Skrivet av Apelsingummi:

Jag har exakt samma problem med min och skickade faktiskt ett mail till samma butik för att reklamera min, skall bli intressant att se vad de svarar mig.
Skulle de jäklas kan vi ju alltid gå ihop och, jag vet inte, kunna utöva större press på dem? Eller gå till KO motsv.

Mvh/Calle

Okej, ja för detta blir isåfall min andra som jag reklamerar. Tänkte sticka dit nu över helgen och snacka med dem samt då helst byta också. Får se vad dem säger.. Sist sa de att detta var den första dem hade bytat pga tickljud... Tror jag knappast på eller så är folk så lata att dem inte bryr sig, jag vet inte.

Tack för alla svar hittills.