tips och råd för överklockning 2600k + z68

Permalänk
Medlem

tips och råd för överklockning 2600k + z68

Tjenare!
Det är så att jag sitter och väntar på att mitt nya moderkort + i7a ska anlända på kompletts hämtningslager, komponenterna är ett Z68 chipset samt en i7 2600k och kylaren jag använder är en Corsair Hydro h80.
Min fråga nu är hur mycket ska jag våga klocka den på direkten? Har alltid använt AMD så jag känner mig helt enkelt inte säker på Intel (sitter på ~3.9-4Ghz på min 955be).
Och slutligen, det är turbo multipliern jag ska ändra, eller har jag förstått nånting galet?
Tacksam för svar
/Max

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

prova sökfunktionen så lär du finna mängder med bra guider samt tips,alla processorer e ju unika så va din klarar o inte klarar kan bara du själv ta reda på.

lycka till

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av maxnelson:

Tjenare!
Det är så att jag sitter och väntar på att mitt nya moderkort + i7a ska anlända på kompletts hämtningslager, komponenterna är ett Z68 chipset samt en i7 2600k och kylaren jag använder är en Corsair Hydro h80.
Min fråga nu är hur mycket ska jag våga klocka den på direkten? Har alltid använt AMD så jag känner mig helt enkelt inte säker på Intel (sitter på ~3.9-4Ghz på min 955be).
Och slutligen, det är turbo multipliern jag ska ändra, eller har jag förstått nånting galet?
Tacksam för svar
/Max

Har precis samma setup som du med vattenkylning, men jag har aldrig behövt överklocka, den är löjligt bra som den är oklockad. Njut du av en snabb processor så kan du kolla forum om överklockning efter några månader. Bf3 drar typ 40% av processorn.

Bra val 2600K!