Permalänk
Medlem

Vattenkylning fråga.

Kommer en 240 XTX EK radiator klarar hålla temps under normala omständigheter på en i5 2500k och ett 6970 ?
Jag har en 120 XTX också, men kommer få problem att få in det på ett snyggt sätt, chassi är ett: Lian Li PC-A04B
så plats får det ju, men ha de snyggt är ju en annan sak, saknar verktyg för extreme modding...

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

har ingen erfarenthet av vattenkylning men det låter som ganska lite ifall du tänkt klocka lite.

annars kan det väl fungera. hursomhelst kan du väl testa? testa idle först, sen under lite spelande. om det inte ser så bra ut med temps så får du lösa det med en till radiator

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

har ingen erfarenthet av vattenkylning men det låter som ganska lite ifall du tänkt klocka lite.

annars kan det väl fungera. hursomhelst kan du väl testa? testa idle först, sen under lite spelande. om det inte ser så bra ut med temps så får du lösa det med en till radiator

Om du inte har några erfarenheter så bör du inte svara på frågan tycker jag.

Ja zakas, du kommer att kunna kyla det du anger. Du bör dock precisera vad du vill uppnå. Är det ett TYSTARE, EFFEKTIVARE(ger svalare komponenter) eller BILLIGT system du vill ha? Välj 2 av parametrarna så kan du optimera map. på dem.
Du kan kyla dubbelt så mycket med den radiatorn, men då kommer fläktarna låta mer... Om du vill ha ett TYSTARE system, satsa på en större radiator från början. Som givetvis även blir EFFEKTIVARE (ger svalare komponenter) med flera fläktar, men då blir det DYRARE..

/Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Säger som Ninjan här ovan.

MEN har du planer på att klocka så skulle jag rekommendera att du kör 120 radiatorn på din cpu och låter 240 ta hand om gpun,
Grafik kortet alstrar mest värme av dessa komponenter, så om du bara kör med en 240 radiator så får du ha det i tanken när du kopplar din
loop så du får det i rätt ordning.

Permalänk
Medlem

Som generell riktlinje kan man kyla 100W per tyst fläk vid bra temperaturer (1000rpm, 10° luft/vatten skillnad), vill man kyla mer får man ta snabbare fäktar eller sämre temperaturer. Skulle spontat säga att det inte är värt att vattenkyla annat än för utseende med så lite radiatoryta på den lasten. i5+6970 ligger väll runt en 3-400W vid max last, kör i och för sig själv en 2600k+6970 på en trippel rad och fläktarna jobbar inte direkt ihjäl sig när jag styr dem mot en vatten temperatur på 30°.

Kolla på http://skinneelabs.com välj en radiator som passar hyggligt på den du har, hittar inte EK XTX, du behöver ungefär 1700 rpm för att kyla 400W (30° vatten) sen får du ju avgöra om du kan leva med det vid max last.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tackar för svar.
Gör det för jag tyckte fläkten på grafikkortet lät så förbannat högt + att mitt gamla chassi var så stort. Men ska prova
att köra med endast 240 och se hur det blir. (Inge klocknings planer på G ännu iaf) Har börjat montera och fick såga
och ha mig lite för att få den på plats.