Permalänk
Medlem

Kärntemperaturer med h2o 620

Tjohej, funderar på om någon annan upplever olika kärntemperaturer med vattenkylaren h2o 620?
Vid full load ger kärnorna följande temperaturer:
Core 1: 63
Core 2: 73
Core 3: 71
Core 4: 71
Hur kommer det sig att core 1 håller sig så himla sval?
Är det normala temperaturen på 2500k @ 4.4ghz, 1,336V?
Någon annan med samma stora skillnader?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Va mycket volt du behöver till cpun för 4.4ghz jag kör 4.2ghz på 1.21V.
Tycker tempsen ser lite höga ut men ändå okej kör den 1x fläkt på din radiator? i sådana fall kanske du skulle skaffa en till köra push&pull så blir det lite svalare.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Använder du kylpastan som var applicerad på kylaren från början?
Undrar bara :).

Är väl lite varmt kanske.

Permalänk

Du kan prova köpa en annan bättre kylpasta !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

om du använder bara en fläkt till radiatorn kan det vara bra att införskaffa en till och köra push-pull configuration som Bazze nämnde. Kör bara 2 skruvar på varje fläkt diagonalt så ska det sitta bra, för om jag minns rätt kommer bara 4 st med kylaren. 6-32 UNC skruvar kan vara jätte svårt att få tag på sverige!

försök sänka volten om du kan, du har rätt hög för din frekvens tycker jag, går nog att sänka lite

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Vill inte låta otrevlig, men hade ni orkat läsa min sign hade ni sett att jag kör med push/pull
Volten är offset, körde tidigare med fixerad och då låg volten på 1,35 vid full load.
Dock ska jag påpeka att loadtemperaturen är med intel burntest så jag skulle knappast säga den är för hög.

Kylpastan jag körde med var en zalman stg1 eller liknande, kanske det kan vara värt att skaffa en ny då..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Skrivet av Relel:

Tack för svar.
Vill inte låta otrevlig, men hade ni orkat läsa min sign hade ni sett att jag kör med push/pull
Volten är offset, körde tidigare med fixerad och då låg volten på 1,35 vid full load.
Dock ska jag påpeka att loadtemperaturen är med intel burntest så jag skulle knappast säga den är för hög.

Kylpastan jag körde med var en zalman stg1 eller liknande, kanske det kan vara värt att skaffa en ny då..

Ursäkta, kanske var lite sömnig när jag läste

Arctic Silver 5 kör jag med, finns också IC Diamond till exempel , finns massor att välja på. Kan vara alls från smuts eller luft som ligger mellan och spökar också

edit: arctic cooling MX-4 är också väldigt bra har jag hört

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

Ursäkta, kanske var lite sömnig när jag läste

Arctic Silver 5 kör jag med, finns också Coollaboratory Liquid Pro till exempel eller IC Diamond, finns massor att välja på. Kan vara alls från smuts eller luft som ligger mellan och spökar också

Jo jag tänkte köra på AS5 men min tub var borta när kylaren kom så jag tog vad jag hade, då kylpastan oftast inte ska vara det kritiska i en kylning.
Men nog är det lustigt att det kan skilja nästan 10 grader på kärnorna? Vore intressant att veta vilken kärna som sitter vart i processorn, och när man tar bort kylaren så skulle jag sett efter om kylpastan är annorlunda fördelad vid just den kärnan eller något sådant..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Skrivet av Relel:

Jo jag tänkte köra på AS5 men min tub var borta när kylaren kom så jag tog vad jag hade, då kylpastan oftast inte ska vara det kritiska i en kylning.
Men nog är det lustigt att det kan skilja nästan 10 grader på kärnorna? Vore intressant att veta vilken kärna som sitter vart i processorn, och när man tar bort kylaren så skulle jag sett efter om kylpastan är annorlunda fördelad vid just den kärnan eller något sådant..

tycker det också är lite konstigt, kanske någon med mer erfarenhet än jag kan svara på den frågan.

lycka till med kylningen

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Jo jag tänkte köra på AS5 men min tub var borta när kylaren kom så jag tog vad jag hade, då kylpastan oftast inte ska vara det kritiska i en kylning.
Men nog är det lustigt att det kan skilja nästan 10 grader på kärnorna? Vore intressant att veta vilken kärna som sitter vart i processorn, och när man tar bort kylaren så skulle jag sett efter om kylpastan är annorlunda fördelad vid just den kärnan eller något sådant..

Många har problem med temp sensorna i kärnorna mina skiljer ska vi se oftast 5-7 grader så dom flesta sb cpuer skiljer det mer mellan kärnorna i temp än tidigare plattformer fråga mig inte varför men tror inte det har så mycket med kylpast fördelningen att göra.
Oftast är där 2 av dom 4 kärnorna som nästan alltid brukar ligga på samma temp så jag brukar utgå från dom 2.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Kan helt enkelt vara så att kylare/cpu är konvex/konkav.
Lappa den så lär du se mkt bättre temps

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Skiljer 5-10 grader på min 2500K också. Dock så går min svalare, samma kylare och samma klock. Vcore på 1,328. Min varmaste kärna hamnar kring 60 grader.