Intressant/Oroväckande fenomen angående mina klockfrekvenser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige ;)
Registrerad
Nov 2008

Intressant/Oroväckande fenomen angående mina klockfrekvenser.

Hello, allt detta gäller datorn i sign.

Inet hade ju utförsäljning häromdan, så jag tog och köpte mej ett nytt chassie.
Så flytta jag över grejjerna idag och antagligen så var batteriet på moderbrädan slut, så mina klockfrekvenser försvann (tsm med tid och datum osv)

Jag kom ihåg inställningarna sen förut, så jag ställde bara in samma igen, starta upp - Pang, blåskärm.
Jaha...? Dubbelkollade, tänkte att jag kunde glömt fel på volten, så jag höjjde lite, startade, körde Prime95 - Krasch nästan direkt.

Det slutade med att jag fick göra en heelt annat inställning och sänka allt 100Mhz för att den ska gå stabilt igen @_@
Jag har kommigt typ 3,65ghz utan omedelbar krasch, men när jag kör Prime så stoppar den kärnor :/

Förut körde jag; 17,5x211 @ 1.45v (lite osäker på volten, men jag har provat så högt jag vågar)
Jag har provat sänka FSB ett par snäpp oxå.
Och nu tvingas jag köra på; 18x200 @ 1.425v. Nästan allting annat bara ballar ur.

Tips om något jag kan ha missat eller glömt bort?

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Testa att resetta BIOS, kan funka.

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Samsung 850 Pro 256 GB | RAM: G.Skill 4x4096MB CL9 1600Mhz Ripjaws | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Skärm: Dell U2410 |
|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Munkfors
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av LeafBox:

Hello, allt detta gäller datorn i sign.

Inet hade ju utförsäljning häromdan, så jag tog och köpte mej ett nytt chassie.
Så flytta jag över grejjerna idag och antagligen så var batteriet på moderbrädan slut, så mina klockfrekvenser försvann (tsm med tid och datum osv)

Jag kom ihåg inställningarna sen förut, så jag ställde bara in samma igen, starta upp - Pang, blåskärm.
Jaha...? Dubbelkollade, tänkte att jag kunde glömt fel på volten, så jag höjjde lite, startade, körde Prime95 - Krasch nästan direkt.

Det slutade med att jag fick göra en heelt annat inställning och sänka allt 100Mhz för att den ska gå stabilt igen @_@
Jag har kommigt typ 3,65ghz utan omedelbar krasch, men när jag kör Prime så stoppar den kärnor :/

Förut körde jag; 17,5x211 @ 1.45v (lite osäker på volten, men jag har provat så högt jag vågar)
Jag har provat sänka FSB ett par snäpp oxå.
Och nu tvingas jag köra på; 18x200 @ 1.425v. Nästan allting annat bara ballar ur.

Tips om något jag kan ha missat eller glömt bort?

Märker du en extrem skillnad? Om inte så...
Om du undrar varför det blev så, kan jag bara svara.
Så är det med datorer.
Har du uppgraderat/nedgraderat bios innan?
Lampor som blinkar i nya chassit? något som drar extra ström i nya chassit?
Kan vara så att ditt nättagg låg precis på gränsen och nu har du något mer som får det att slå ifrån.

Eller så kan det vara så att dina minnen/hdisk inte orkade med FSB och de mattades ner precis innan du bytte chassi. Ibland känns det som omöjligt då det fungerade igår, men när det gäller datorer så kan 1min vara avgörande mellan start och stopp.

Moderkort: Asus p8z68-m pro Processor: Intel i5 2500K @ 4.7Ghz Kylare: NH-D14 SE2011 Grafikkort: SAPPHIRE HD 6850 1GB RAM: Corsair VENGEANCE 1600 2x4GB SSD: OCZ Agillity 3 120GB