Systemkrav för kryptering av nätverksdiskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Systemkrav för kryptering av nätverksdiskar

Jag har för tillfället ett gäng externa diskar som jag delar ut på mitt nätverk genom att koppla dem med usb till min router (Time capsule). Från dessa delar jag ut media som jag spelar upp genom XBMC på en AppleTV.

Jag har börjat kolla lite på kryptering, ifall tjuven skulle vara framme. Som jag har förstått finns det inget bra sätt att ha diskarna krypterade med den konfiguration jag har nu. Har jag fattat rätt?

Min tanke är nu att skaffa en billig begagnad dator (ev. mac mini, eller en PC som jag kör linux på, behöver kunna dela ut med afp), och koppla in diskarna till den, ha diskarna krypterade med Truecrypt, låta den billiga datorn sköta avkrypteringen och dela ut de avkrypterade partitionerna på nätverket.

Kommer att behöva komma åt dem från både windows- och macdatorer, och viktigast av allt, kunna fortsätta streama HD-material från dem.

Min största fråga är, vilka systemkrav måste jag ställa på datorn som ska agera filserver och sköta avkrypteringen, för att det inte ska lagga när jag spelar upp film? Har hitintills funkat bra att köra dem direkt till routern via USB 2.0 utan lagg (okrypterat).

Har googlat i timmar, men inte hittat något om hur kraftfull processor jag behöver. Räcker exempelvis core 2 duo med 1.8ghz? Eller funkar det rentav med något ännu svagare?

Jag tänker inte räkna upp vad jag äger.
"If we don't succed we run the risk of failure" -George W. Bush

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Om den bara ska avkryptera det du ser så krävs det inte så mycket cpu.
Hade en atom330 och den klarade nog avkryptera i ca 30MByte/s men beror väl hur man krypterar med.

Nyare intel processorer har hårdvarukryptering. AES-NI som kan vara trevligt att ha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Låter bra Lutar åt att köpa en begagnad mac mini, men vill helst ha en så gammal och billig som möjligt, då jag inte ska ha den till något annat, förutom eventuellt att använda den som VPN-server också..

Jag tänker inte räkna upp vad jag äger.
"If we don't succed we run the risk of failure" -George W. Bush

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2009

Beror helt på vad du kör för algoritm och bitar.
väljer du DES och 48-bitar så klarar du dig med en 486a.
Väljer du typ Blowfish och 2048 bitar så får du nog köra Quad-Core Xeon/Opetron proppar för att klara det.