Permalänk
Medlem

Allt mitt minne används inte

Jag har sammanlagt 6gb ram minne men i properties står det 6GB (5GB usable). Använder inte datorn allt?

Permalänk

på min laptop har jag 6gb i ram men den använder 5.48 i ram så det mesta använder den nog

Permalänk
Medlem

Det innebär att det är 5 gig ledigt till de program du väljer att starta. Så något (windows) använder redan 1 gig.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Ditt moderkort kanske har ett integrerat grafikkort? I så fall är det möjligt att den reserverar en viss mängd minne för sig (i ditt fall - 1 GB).

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

ah okej tack!

Permalänk
Medlem

Ta en titt i Resursövervakaren / minne, så får du bättre info,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

om du har ett riktigt grafikkort så kan du ju stänga av det integrerade i bios, så slipper du att den snyltar på ramminnet i onödan.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |