Permalänk

Överklocka amd phenom x6 1090t

Hej sitter på en amd phenom 1090t och håller på att överklocka den.
Någon som har lyckats få den stabilt över 4 ghz?
Och med vilka inställningar?

Sen en tilläggsfråga:
Ifall man klockar på samma voltstyrka och aldrig ökar den men ökar mulipliern. Slits då CPU:n mer än vad den gör i en lägre klock med samma voltstyrka? (CPU:n håller alltid minst 10 grader under maxtemp)

Permalänk
Medlem

det är svårt att komma över 4GHz stabilt med dom Har min i 4Ghz.. testat lite högre men får den inte 100% stabil:/ det är volten som "sliter" på CPUn

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

det är svårt att komma över 4GHz stabilt med dom Har min i 4Ghz.. testat lite högre men får den inte 100% stabil:/ det är volten som "sliter" på CPUn

Okej tack för det snabba svaret

men ifall man har volten inställt på auto. Volten ligger snitt på 1,478 och som max på 1,495. Detta är ju ingen jätteökning från standardvärdet. Hur mycket kan det förkorta livslängden? Ifall det går att säga på ett ungefär
Den är klockad i 3,9 ghz för tillfället

Permalänk

Varför överklocka om den är bra som den är? Jag har en sådan och den när väldigt bra

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Varför överklocka om den är bra som den är? Jag har en sådan och den när väldigt bra

För rent nöje:P

Permalänk
Medlem

Volt inställd på 1.3
250fsb x 16.5 = 4125
Nb 2250
1600 ram som går i 1332
Och har inga bekymmer med detta....

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Hej sitter på en amd phenom 1090t och håller på att överklocka den.
Någon som har lyckats få den stabilt över 4 ghz?
Och med vilka inställningar?

Sen en tilläggsfråga:
Ifall man klockar på samma voltstyrka och aldrig ökar den men ökar mulipliern. Slits då CPU:n mer än vad den gör i en lägre klock med samma voltstyrka? (CPU:n håller alltid minst 10 grader under maxtemp)

Hej!

Berätta gärna vad du har för moderkort och hur kyl sidan ser ut.
Ett extra + om du har serie nr på din cpu.

De flesta 1090t går att få stabila i 4.2-4.4 GHz. Kräver bara lite mera arbete.

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

För rent nöje:P

Okej.. räcker den inte som den är? Vad jag har hört så håller den inte så länge om man klockar och så.. men det kanske bara är om man höjer spänningnen..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Okej.. räcker den inte som den är? Vad jag har hört så håller den inte så länge om man klockar och så.. men det kanske bara är om man höjer spänningnen..

Och vårt har du hört det ?.

Vist så är det så att det kommer att slita mera på cpun men det är inget du mot förmodan kommer att märka av.

Den kanske håller l 8 år i stället för 10. Men jag misstänker att han har hunit byta cpu långt innan dess.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Och vårt har du hört det ?.

Vist så är det så att det kommer att slita mera på cpun men det är inget du mot förmodan kommer att märka av.

Den kanske håller l 8 år i stället för 10. Men jag misstänker att han har hunit byta cpu långt innan dess.

Jag läser lite om datorer på fritiden..
okej.. visste inte hur länge visste bara att det va så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Hej!

Berätta gärna vad du har för moderkort och hur kyl sidan ser ut.
Ett extra + om du har serie nr på din cpu.

De flesta 1090t går att få stabila i 4.2-4.4 GHz. Kräver bara lite mera arbete.

Har en cooler master V8 som kylare.
Har ett Asus crosshair formula iv moderkort.
Ska kolla upp serienummret

Serienummer: 9L45572L00216

Permalänk
Skrivet av etermos:

Volt inställd på 1.3
250fsb x 16.5 = 4125
Nb 2250
1600 ram som går i 1332
Och har inga bekymmer med detta....

//E

Guld exemplar?
Får ja fråga varför du inte klockade endast genom multiplern?

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Okej.. räcker den inte som den är? Vad jag har hört så håller den inte så länge om man klockar och så.. men det kanske bara är om man höjer spänningnen..

Du kan ju ofta dra upp den till 3.6GHz eller 3.7GHz utan att öka spänningen alls.
Gratis prestanda ska man ju inte tacka nej till

Sedan om din kylning klarar av högre spänning bör du ta det (med QnQ så klart) ^,^

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Psychadaelic:

Guld exemplar?
Får ja fråga varför du inte klockade endast genom multiplern?

jösses jag måste upp på 1,4 för att få den stabil i runt 3,5-3,6ghz min gick inte ens stabilt på 1,5volt i 4ghz

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

jösses jag måste upp på 1,4 för att få den stabil i runt 3,5-3,6ghz min gick inte ens stabilt på 1,5volt i 4ghz

Herregud!!!
Vilken osis!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Har en cooler master V8 som kylare.
Har ett Asus crosshair formula iv moderkort.
Ska kolla upp serienummret

Serienummer: 9L45572L00216

Börja med att stänga av Turbo funktionen.
Blockera sedan alla sata kontakter du inte använder.

Prova med att sätta cpu bus på 216.
sätt sedan ratio på 18.5 (kommer att ökas till 19 om det är stabilt)

Sätt Cpu volt på 1.42
Cpu/Nb offset på 1.200.

sätt Epu power saving på Disabel.
och stäng till sist av C1E.

Prova med denna inställning och kolla om det är stabilt.
är det inte stabilt så prova att öka cpu v till 1.47 men glöm inte att hålla koll på värmen hela tiden.

Är den stabil så öka Ratio till 19 och kolla.

Ps. När man ökar med Bus frekvensen så ökar även Ram minnets frekvens, så du kan sänka den ett steg.

Hör av dig när du har provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Guld exemplar?
Får ja fråga varför du inte klockade endast genom multiplern?

har gjort så men provar mig fram fortfarande..
körde 22*200 i nån vecka men som sagt provar fortfarande

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Guld exemplar?
Får ja fråga varför du inte klockade endast genom multiplern?

För mig blev det inte lika stabilt att bara använda multiplier när jag skulle upp i 4GHz. Inte heller att bara dra upp bussen till 250, utan en kombo som funkade bäst.

Kör på 236 buss, så minnena hamnar runt 1574, CPUn drygt 4000, CPU/NB runt 2600 och HT så nära 2000 men över som det gick med multipliers, runt 2100 tror jag.

Tror spänningen är 1,425 i BIOS, går upp till 1,45 eller lite mer vid full belastning.

Kör med C1E, Cool'n'Quiet och allt vad det heter påslaget utan problem, så alla strömsparlägen funkar fortfarande, samtididgt som jag får bra fart vid belastning, så jag är supernöjd

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Herregud!!!
Vilken osis!

och denna häftiga attetyd bidrar väldigt mycket?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Du kan ju ofta dra upp den till 3.6GHz eller 3.7GHz utan att öka spänningen alls.
Gratis prestanda ska man ju inte tacka nej till

Sedan om din kylning klarar av högre spänning bör du ta det (med QnQ så klart) ^,^

Men om man har en sådan processor behöver man väl intr överklocka för den är väl bra som den är? det är väl typ den bästa phenom processorn? eller har jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Men om man har en sådan processor behöver man väl intr överklocka för den är väl bra som den är? det är väl typ den bästa phenom processorn? eller har jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill man köra lite mer stabilt i väldigt höga upplösningar och kvalitet så måste man överklocka även de snabbaste processorerna, men det är absolut inte nödvändigt för genomsnitts-spelaren, nej. Den klarar det mesta i normal klock, om du inte ska vrida upp allt på ultra i vissa mer CPU-krävande spel.

Som standard har ju iofs Phenom x6 en turbo-funktion påslaget, så man kan säga att den redan överklockar sig själv när hälften av kärnorna inte behövs, upp till 3,7GHz. Det stänger man av när man överklockar manuellt.

Sen får du tänka på att här på forumet är det ju mest folk som har riktiga värstingdatorer och vill ha ut allt som går från dem.
FPS-spelen flyter oftast på bra och ser bra ut i medelinställningar också, det är inte ofta man har tid att stå still och titta på den högre detaljrikedomen när man blir jagad av 10 pers som vill skjuta ner en från motståndarlaget t.ex.

Spelar man däremot spel som Skyrim, så kanske det gör mer för känslan att verkligen kunna dra på det där lilla extra och se hur myrorna kryper på en stubbe i skogen när man plockar örter.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Vill man köra lite mer stabilt i väldigt höga upplösningar och kvalitet så måste man överklocka även de snabbaste processorerna, men det är absolut inte nödvändigt för genomsnitts-spelaren, nej. Den klarar det mesta i normal klock, om du inte ska vrida upp allt på ultra i vissa mer CPU-krävande spel.

Som standard har ju iofs Phenom x6 en turbo-funktion påslaget, så man kan säga att den redan överklockar sig själv när hälften av kärnorna inte behövs, upp till 3,7GHz. Det stänger man av när man överklockar manuellt.

Sen får du tänka på att här på forumet är det ju mest folk som har riktiga värstingdatorer och vill ha ut allt som går från dem.
FPS-spelen flyter oftast på bra och ser bra ut i medelinställningar också, det är inte ofta man har tid att stå still och titta på den högre detaljrikedomen när man blir jagad av 10 pers som vill skjuta ner en från motståndarlaget t.ex.

Spelar man däremot spel som Skyrim, så kanske det gör mer för känslan att verkligen kunna dra på det där lilla extra och se hur myrorna kryper på en stubbe i skogen när man plockar örter.

Okej, för jag klarar med orginalklock, men jag kör bara cs på högsta(inte alls krävande spel för grafikkortet eller processorn..) sen kör jag LoL (lite mer krävande på processorn men inte alls jätte tror jag och nästan inget på grafikkortet..)
Jag har märkt att det finns väldigt många som vill ha sådanna datorer Men jag kör bara med att mitt grafikkort är överklockad och orginal klock på grafikkortet.. funkar bra för mig

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.