Grafikkort Max upplösning 2560x1600.

Permalänk
Medlem

Grafikkort Max upplösning 2560x1600.

På nya grafikkort står det att dem har max upplösning 2560x1600. Gäller detta endast en skärm eftersom man kan spela med högre upplösning om man använder tex tre skärmar? Hur fungerar det när 4k kommer till allmänheten på datorskärmar?

Permalänk
Skrivet av landahl:

På nya grafikkort står det att dem har max upplösning 2560x1600. Gäller detta endast en skärm eftersom man kan spela med högre upplösning om man använder tex tre skärmar? Hur fungerar det när 4k kommer till allmänheten på datorskärmar?

Det gäller per skärm. Så har du ett grafikkort med tre bild-utgångar kan du ha den upplösningen på varje skärm. Den dag 4k blir standard i skärmar har det nog kommit grafikkort som klarar den upplösningen

Permalänk
Medlem

Men på ces mässan så visade sweclockers en 4k skärm som drevs med ett radeon 7970, hur är det möjligt?

Permalänk
Medlem

det kördes 2x displayport på den om jag fattar de rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Men på ces mässan så visade sweclockers en 4k skärm som drevs med ett radeon 7990, hur är det möjligt?

Säkert fler än 1 utgång på grafikkortet som används. Sett andra mer extrema upplösningar som drivs utav fler än 1.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av landahl:

Men på ces mässan så visade sweclockers en 4k skärm som drevs med ett radeon 7990, hur är det möjligt?

Hörde inte jag fel så var det ett 7970 kort.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Problemet är inte grafikkortet i sig utan kabeln som sätter stopp. En DVI kabel klarar max 2560x1600 60Hz för en dual-link kabel (1080p for single-link).
Displayport tror jag skall klara mer. Men den är på väg in på marknaden och inte lika mycket "standard" som DVI, vilket är den man då går efter då man sätt gränsen var grafikkortet levererar, men jag antar att det bara är att ändra i mjukvaran så kan man få ut högre upplösning.

Man kan ju även alltid köra med flera kablar till samma skärm för att, det var så man gjorde förr på pionjärerna innom hög upplösning, typ: http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_T220/T221_LCD_monitors

Permalänk
Skrivet av landahl:

Men på ces mässan så visade sweclockers en 4k skärm som drevs med ett radeon 7990, hur är det möjligt?

HD7970 är det första grafikkortet som klarar 4K upplösning på en skärm.

(Notera att det är referensmodellen som klarar 4K. det kan skilja sig mellan olika partnertillverkare)

Källa: AMD, http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/7000/7970/Pag...

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler