Hjälp med att klocka en ny i5 2500k, vilken frekvens?

Permalänk
Medlem

Hjälp med att klocka en ny i5 2500k, vilken frekvens?

Tjenare, jag sitter just nu och väntar på att få hem min dator som är beställd. Jag hade tänkt att överklocka både processorn och grafik kortet till en stabil nivå fast ändå så man märker höjd prestanda. Min frågar är då först:
-Hur ska jag överklocka processorn? ska jag gå in i BIOS och ändra BARA frekvensen och inget annat?
-Hur mycket kan jag klocka den utan att jag utsätter den för risk att gå sönder? ( har bytt ut orginal cpu kylare, se spec )

tack för hjälpen! Om någon är skön att hjälpa till med grafikkortets överklockning så gör jag även en tråd på grafik kort

Dator spec:
MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
Samsung SSD 830-Series 64GB Desktop
500GB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
be quiet! ShadowWings 120mm 1500rpm
Gigabyte GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core
Corsair TX 750W V2 80+ Bronze
DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM
Fractal Design Define R3, Silver + 140mm på köpet!
Tillbehör till Fractal Design Define R3, Silver + 140mm på köpet!
FD 140mm Inet-bundling

Permalänk
Medlem

ta så högt du vill gå och håll dig under 1.4 volt på cpun om du ska över 4.0 ghz du kommer nog upp i 4.2 ghz och fortfarande får det ganska svalt så börja på 4.0 ghz och stabilitets testa det finns ju guider i kylning och överklockning av processorer det är bara och leta
stabilitets testa med prime 95 elller intel burn test i minst 30 minuter efter överklockning och max temperaturen håller du under 85 grader helst.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ta så högt du vill gå och håll dig under 1.4 volt på cpun om du ska över 4.0 ghz du kommer nog upp i 4.2 ghz och fortfarande får det ganska svalt så börja på 4.0 ghz och stabilitets testa det finns ju guider i kylning och överklockning av processorer det är bara och leta
stabilitets testa med prime 95 elller intel burn test i minst 30 minuter efter överklockning och max temperaturen håller du under 85 grader helst.

Okej så jag behöver bara gå in i BIOS och ändra frekvensen till 4.0 ghz då? och sen testa o den skall hålla sig under 85 grader. Tack så mycket
Och förresten, vet du något bra program som visar tempratur på GPU och CPU samt fps när man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hej1234:

Okej så jag behöver bara gå in i BIOS och ändra frekvensen till 4.0 ghz då? och sen testa o den skall hålla sig under 85 grader. Tack så mycket
Och förresten, vet du något bra program som visar tempratur på GPU och CPU samt fps när man spelar?

fraps för fps, temp på cpu gpu kan du väl ha occt eller core temp ute i windows?