Permalänk
Medlem

Söker hjälp med bios överklockning

Min setup är

Moderkort: ASUS P7P55D-E LX
Processor: Intel i5-760
Minne: Cruical DDR3 1333mhz cl9
Grafik: GF GTX 460 GS
Nätagg: Corsair TX 650
Kylning: Standard

Skulle behöva hjälp med lite bios settings för att överklocka denna.
Har läst runt och fått en uppfattning om bios inställningarna, men vet inte riktigt med volt och spänning, och allt det här.. det känns lite farligt då man inte är så insatt.
Har hämtat hem Core Temp, CPU-z samt OCCT.
Vad jag läst så ska det gå att klocka datorn ganska mycket med standard kylningen, men är som sagt inte riktigt säker på alla inställningar!
Mitt mål är att hitta en stabil klockning som jag kan köra 24/7, som är safe.

Edit: Funderar också om det är värt att överklocka datorn. Vet att processorn har denna turbo mode funktion, så en fundering är också om det är värt att ha den på, eller om man ska slå av den och köra en hastighet hela tiden!
Funderar även va ni tycker när man kör orginal kylare, om det är värt allt pill!

Edit 2: Söker även tips på en bra cpu kylare

Permalänk
Medlem

Hej,
fråga1: Nej man ska helst inte överklocka med standard kylaren.
fråga2: Om du ska överklocka så stänger du av turbo core funktionen och sen om du inte vill cpun ligger i tex 3.8ghz hela tiden så sätter du på speedstep vilket kommer automatiskt klocka ner din cpu till 1600mhz när du inte använder den.
fråga3: Bra cpu kylare finns det gott om frågan e vad kör du för chassi, hur höga är flänsarna på dina minnen och vad kan du tänka dig lägga i pengar på en bra cpu kylare?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Hej,
fråga1: Nej man ska helst inte överklocka med standard kylaren.
fråga2: Om du ska överklocka så stänger du av turbo core funktionen och sen om du inte vill cpun ligger i tex 3.8ghz hela tiden så sätter du på speedstep vilket kommer automatiskt klocka ner din cpu till 1600mhz när du inte använder den.
fråga3: Bra cpu kylare finns det gott om frågan e vad kör du för chassi, hur höga är flänsarna på dina minnen och vad kan du tänka dig lägga i pengar på en bra cpu kylare?

Mitt chassi är Cooler Master Elite 310
Mina minnen skulle jag kunna tänka mig att upgradera i samma veva som jag beställer cpu kylare. kan tänka mig runt 600 för cpu kylare
Läser mycket bra om denna Noctua NH-D14, men vet ej om man får in den!

Funderar på dessa minnen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585022
invändningar?

Funderar även på o få med en ssd disk i samma veva. Känns som det är den svagaste länken