Att köra gpupdate när en updatering gått fail

Permalänk

Att köra gpupdate när en updatering gått fail

Hej. På mitt jobb (arbetar som elevassistent så är ingen IT-tekniker) har många i personalen nyligen fått nya laptops. Problemet är att många av de uppdateringar som skickas ut fårn vår IT enhet går failed på dessa datorer eftersom de bara kan uppdateras via sladd och inte via det trådlösa nätverket.

Vid en nyinstallation räcker det med att jag kör Gpupdate /force för att skjuta på uppdateringarna men när de en gång gått failed så så fungerar inte det kommandot längre. Vilket resulterar i att jag måste gå in på alla datorer och manuellt köra Run Advertised Programs och lägga till uppdateringarna manuellt. Detta är som ni förstår fruktansvärt tidskrävande och det känns ibland som om jag får spendera mer tid med lärarnas datorer än med eleverna.

Alla förslag på hjälp uppskattas!

mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Vad är det för några uppdateringar? Eftersom du använder gpupdate antar jag att det är till tredjepartsprogram som går ut via GPO:s?

Permalänk
Medlem

Lägg till det trådlösa som en egen boundary och tillåt att det skjuter ut via trådlösa.
Eller lägg om kollektionerna så de kör på nytt vid failures.

Nu är jag ingen SCCM-kung så lita inte helt på mig.

Permalänk

Thex. Som jag förstått det (märk väl att jag inte alls är speciellt duktig på sånt här så hoppas ni har översende med om jag missar något centralt) När jag kör GPupdate efter en ominstallation så hämtar datorn massa uppdateringar från servern (mediaplayer codecs, flash etc.) Fråga mig inte hur det går till, men det är så teknikerna nere på IT har sagt att vi ska göra. I annat fall får man vänta tills uppdateringarna skickas ut (vilket inte görs speciellt ofta av belastninsskäl) Eller så måste jag köra Run advertised program under kontrollpanelen och manuellt köra varje uppdatering.

Problemet är att när en uppdatering går fail (vilket dom nästan alltid gör på våra laptops eftersom dom inte updaterar via det trådlösa nätverket) så har jag inte längre något komando jag enkelt kan skriva för att lägga till alla uppdateringar utan måste köra igång dem manuelt från run advertised program. Mitt liv skulle bli så mycket enklare om detta gick att göra genom att bara köra ett komando per dator (alt. ge lärarna en batfil de själva kan köra igång för att tvinga fram en uppdatering). Så jag letar med ljus och lykta efter något sätt att lösa detta på.

Ledsen om saker är lite virrigt, men som sagt jag är inte alls bra på sånt här. Tackasam för all hjälp.

Permalänk

Tyrken: Som jag förstått det så vill inte IT göra detta då många uppdateringar är stora och därför skulle belasta det trådlösa nätverket för mycket, eller något sådant. Vissa mindre uppdateringar tillåts redan via det trådlösa. Men tack för svaret

Permalänk
Medlem

Installera SCCM Client Center så kan du köra advertisements på nytt på ett smidigt sätt. Då slipper du gå in på datorer utan kan sköta allt via ett program på ett smidigt sätt.

Gällande att det inte köra advertisement automatiskt på nytt så bör ni kunna ställa in på advertisement, "rerun if failed previous attempt".

Sen köper jag inte riktigt att det är ur belastningssynpunkt som de ej skickar ut programvaran till användare vid lägre intervall. Spelar väl ingen roll om man gör det vid en tidpunkt eller flera, vid flera tillfällen så bör belastningen t.o.m blir lägre.

Men som sagt, vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för version, SCCM 2007 eller SMS 2003? Pratar vi om en specifik patch eller är det flera olika?
Kolla med trace32 i execmgr.log samt windowsupdate.log för att se flödet.
Som Tyrken påpekade så fixa SCCM Client Center (Tredjepartsprogram) där kan du lätt se vilken task sekvens som körs för att trycka på den. Förslagsvis med hjälp av psexec eller remote verktyg som RDP.
//Kajmaj

Permalänk

Tyrken: Tack för svaret ska ta upp det nästa gång jag pratar med folket på IT

Kajmaj: Ingen aning faktiskt. (som sagt inte så kunnig inom nätverksteknik) Men ska kolla upp det a.s.a.p
Roligt detta man lär sig massa nya saker när man försöker dyka ner i detta. Hade aldrig tänkt på att windowsupdate.log fanns exempelvis så ett jätte tack för lektionen

Permalänk

Tyrken: Missade: Angående patchar så är det flera olika.

Permalänk
Medlem

Är det så att uppdateringen inte finns under Advertisment är det bara göra en HW inventory full under Client Actions.