För stora gängor i chassifläkten. Hur gör jag dem lättast mindre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

För stora gängor i chassifläkten. Hur gör jag dem lättast mindre?

Jag har ett finfint Lian-Li-chassi som jag haft i 4 år snart, så fläktarna har blivit lite sletna. Så jag köpte mig 3st Scythe Gentle Typhoon som jag satt och installera igår. Dock uppstod det trubbel när jag insåg att en av de gamla fläktarna hade moddats av Lian-Li så att de är några millimeter mindre i diameter för att passa deras upphängningsanordning. Hur ska jag fixa?

Jag kan inte ens ha kvar den gamla fläkten nu för efter att jag tagit ut den började den rassla ännu mer :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2010

Fäst de nya fläktarna med buntband (kattstrypare). Det är den enklaste lösningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av phdfluff:

Jag har ett finfint Lian-Li-chassi som jag haft i 4 år snart, så fläktarna har blivit lite sletna. Så jag köpte mig 3st Scythe Gentle Typhoon som jag satt och installera igår. Dock uppstod det trubbel när jag insåg att en av de gamla fläktarna hade moddats av Lian-Li så att de är några millimeter mindre i diameter för att passa deras upphängningsanordning. Hur ska jag fixa?

Jag kan inte ens ha kvar den gamla fläkten nu för efter att jag tagit ut den började den rassla ännu mer :/

Ta gärna en bild på fästanordningen eller skriv vilket chassi du har, så kan vi kanske se något bra sätt att få fast de.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Marcusk:

Ta gärna en bild på fästanordningen eller skriv vilket chassi du har, så kan vi kanske se något bra sätt att få fast de.

Absolut. Får fixa det i eftermiddag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

"i eftermiddag" betyder tydligen "om en vecka", men här är ett par bilder som beskriver mitt problem.

Den övre bilden visar två fläktar sida vid sida där den högra har den modifierade gängan.

Den undre bilden visar upphängningsanordningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2008

Du får väl borra nya hål (tätare som originalet) och sen sätta en mutter på baksida, som du limmar när du vet vart den ska sitta exakt, eller som stelnar långsamt så du kan fixera den rätt, under tiden? Se till bara att inte får lim i gängan...

//Lasse

ASUS Maximus V Gene | i7-2700k | G.Skill Ares 2133 | ASUS GTX 670 DCII TOP | ModXstream Pro 700 moddat med Noctua fläkt | Samsung 840 Evo 500GB SSD | 2 x Noctua NF-F12 PWM | CM Storm QuickFire XT Cherry MX Brown Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2010

Om du skippar tum-skruvarna och sätter dit vanlig skruv avsedd för fläkt? Skulle det fungera?
Blir inte lika snyggt visserligen, men enkel lösning om hålen sitter på rätt ställe