Vad använder ni för teknik hemma? Dela med er!

Permalänk
Skrivet av StrydeR:

Raspberry Pi

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Raspberry Pi

ah.. då kan ja inte hjälpa dig mycket.. har inte den än.. kass linux distribution?

Permalänk
Skrivet av StrydeR:

ah.. då kan ja inte hjälpa dig mycket.. har inte den än.. kass linux distribution?

Testat Raspbian, Raspbmc, och diverse andra jag inte minns. Har testat diverse hubbar, tangentbord och olika möss, tänkte det kanske berodde på strömåtgången. Har dock inte testat med en annan nätdapter... Tack för idén!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrydeR:

Jäkligt skysst setup! Har börjat fundera på att sätta upp ESXi hemma också men känner inte att jag har nyttan av det riktigt. Vad drar din maskin som kör labbmiljön i watt? Är väldigt sugen på att satsa på lite seriösare hårdvara för att köra en virtuell miljö och då även använda hårdvaran som alternativ uppvärmningskälla

Kan tillägga att jag också kör lite filserver för privat bruk samt konfad vpn för nätåtkomst med laptop när man är ute på resande fot.

De två servrarna drar ca 2A tillsammans (står bakom UPS, missade att skriva det)
ESXi servern är en 2950 med 4GB ram, har planer på att utöka detta bara jag får tag på mera ram, känner inte att det är motiverat att köpa mera för det pris ja hittat, då kan jag lika väl köpa en ny server istället. (som ni förstår har den inte alltid kört vmware)

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

* PS3 för spelande
* Synology NAS som agerar streamserver, musikserver, mailserver, FTP osv. Kommer även åt denna utanför "hemmanätet" via SSH
* Boxee Box som streamar film från NASen till tvn
* Tellstick Net för att styra mina lampor trådlöst via iPhonen vart jag än befinner mig
* Airport Express som styr mitt WIFI där jag kan styra musik till min stereoanläggning från min iphone, iPad eller Macbook Pro
* sen står ju självklart min gamla VINYLSPELARE och rullar när man vill få lite känsla i musiken

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro, 16GB, 180GB SSD (dualboot Windows 8).
NAS: Synology DS1812+, 5st WD RED 4TB.
Mediaspelare: BoxeeBox

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrydeR:

ah.. då kan ja inte hjälpa dig mycket.. har inte den än.. kass linux distribution?

Heh, Raspberry Pi är inte en ersättare till PC. Den är skitseg att surfa med t.ex. Det är bättre att använda den till XBMC eller nå slags kommandorad- eller server-grejs.

Själv har jag (i min lilla etta):

  • FreeBSD server - Intel Atom D510 och 4 diskar. Sköter programmen jag vill ha igång (IRC, web, torrents, subsonic), så jag slipper ha övriga burkar igång 24/7. Ironiskt nog räcker prestandan utmärkt för allt jag gör utom transcoding av film i realtid, men Intel har fuskat rejält med chipsettet så jag måste ändå uppgradera snart. Pajasar.

  • HTPC/desktop dualboot Win7 och Ubuntu - AMD A8-3850 med inbyggd grafik. Egentligen min "main" burk, men den är mest för lek och underhållning. Rätt cool dock, ljudlöst chassi (HFX Mini) som kyler allt med kylflänsar.

  • FreeBSD desktop (PC-BSD) - Intel Pentium D dualcore nånting. Gammal men fungerar väl. Mest för test men jag börjar gilla den mer och mer. Får mer vettigt gjort än med burken ovan av nån anledning. PC-BSD är ett ruskigt trevligt system.

  • Raspberry pi - testar lite olika saker på den. Hade min receiver haft HDMI hade denna vart "HTPC" men så är icke fallet tyvärr. Känns löjligt att köpa ny receiver bara för en sån funktion. Den ska ju egentligen bara förstärka signalen och driva högtalarna, så om jag köper ny får jag betala för 95% saker jag redan har.

Jag är lite av en unix-nörd så jag behöver inte ha det senaste. Ok, jag är snål också.
Mitt mål är att få ut så mycket av prylarna som möjligt istället för att bara köpa nytt hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Då ska vi se...

Till att börja med kan jag länka till nätverkstopologin; Dropbox: ShudNet.JPG

Som synes har vi ett gäng nätverksanslutna enheter (utelämnar switchar och annat bös):

- Kontoret -

Brandvägg/DHCP/NAT: En SmoothWall-installation som i första hand är konfad för våra föreningsLAN, men som jag använder hemma mellan dessa. Sitter just nu och tittar på en pfSense-installation istället, för att kicka igång en vettig VPN-lösning.

ShudGamer: Primära datorn i nätverket, se sign. för spec.

GameStation: Övervakningsburk som även duger att spela på om det kniper. Står mest och övervakar BF3-servern och lite annat smått och gott. Driver Teamspeak-server, Minecraft-server och liknande. Även mediaserver när jag inte orkar ha speldatorn igång, då den låter som ett jetplan (jävla referenskylare till GTX670...*mummel*).

- Vardagsrummet -

ShudMedia: Farsans skänkta stationära HP-burk som står i vardagsrummet kopplad till TVn som HTPC. Första datorn jag skaffade Win8 till. Ingen prestanda att tala om direkt.

ShudExtra: Inte på bild. En ASUS EEE Box som inte duger till nånting i praktiken. Försökte köra en XBMCBuntu-install på den, men nej. Just nu står den "död", eftersom jag inte har kunnat få tag i en WinXP-iso som nyckeln funkar till. Nån som vet hur man får tag i en Win XP ULCPC-iso? Verkar omöjligt...

Spelkonsoller: Xbox360, PS3 samt Wii. Spel på 360 och Wii, media (främst Bluray och Netflix) på PS3an.

- Övrigt -

Tösens HP-laptop: Inte på bild. Enbart via Wifi, hon gillar inte sladdar. Inte ens strömsladden, verkar det som..

NAS: Inte på bild. Har en Netgear STORA stående som beter sig väldigt suspekt. Har två diskar i RAID i den, med en massa gamla bilder jag inte vill bli av med. Står avstängd och bortkopplad för att inte sabba nånting.

Mobiler och surfplattor: Ett par android-lurar och en iPad.

Utöver nätverksanslutna enheter finns det ett par mediaenheter med:

TV: En LG 46" LCD-TV som visar det mesta jag kastar på den. Ansluten till ShudMedia, konsollerna samt TV-nätet.

Ljud: Logitech Z-5500 med en optisk switch för att kunna växla mellan TV och PS3. Bluetooth-adapter kopplad till AUX för att kunna strömma musik från paddan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på trevlig router? Behöver främst wifi och brandväggsfunktionen, börjar tröttna på telias thompson router.. Hört att linksys ska va bra? Har en hel del regler i brandvägg som jag kunna administrera lätt via denna istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av StrydeR:

Någon som har tips på trevlig router? Behöver främst wifi och brandväggsfunktionen, börjar tröttna på telias thompson router.. Hört att linksys ska va bra? Har en hel del regler i brandvägg som jag kunna administrera lätt via denna istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade en del problem med min Netgear WNR3500 när den skötte allt, men så fort jag skaffade en custom brandvägg för att få bättre kontroll och satte routern i "stupid mode" som bara trådlös AP, så har den inte strulat en enda gång. Om samma princip går att applicera på annat vet jag inte, men det avlastar ju routerns hårdvara att slippa tänka på DHCP och NAT o annat mög.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Brandvägg - En gammal P4 1,5GHz med PfSense
Homer - Win7 Stationära "speldatorn" med C2D 3,0, 8GB, SSD, HD6870.
Lisa - Filserver och LMDE-lekdator med C2D 2,8, 4GB, SSD, 6TB HDD (tot), GTX260.
Bart - Seedbox, Intel Pentium D med Debian
Maggie - HP 2510p laptop med Debian
Marge - Asus F3U laptop med Win7
Itchy - En gammal Dell desktop, Pentium D med XBMCbuntu - står i vardagsrummet
Scratchy - En gammal HP desktop, C2D med XBMCbuntu - står i sovrummet

Santas_Little_Helper - en gammal HP desktop som ska bli FreeBSD-labbmaskin (inte i drift just nu)
HP rackserver - ej i drift längre, lät så förbaskat att jag tröttnade, åker på tippen när som helst.

HP Laserjet 4000N - Skrivare

Maskinparken utökas hela tiden, funderar på lite automation av saker här i hemmet så småningom.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

ShudExtra: Inte på bild. En ASUS EEE Box som inte duger till nånting i praktiken. Försökte köra en XBMCBuntu-install på den, men nej. Just nu står den "död", eftersom jag inte har kunnat få tag i en WinXP-iso som nyckeln funkar till. Nån som vet hur man får tag i en Win XP ULCPC-iso? Verkar omöjligt...

Vad är det för processor i den? Är det Intel x86? 32bitars eller 64bitars? Har inte vissa Asus EEE en ARM-processor i sig?
Tar du reda på det borde vanliga Ubuntu eller Lubuntu funka. Eller nån Linux ARM-dist. Sen kan du installera XBMC ovanpå det.

Eller så kan du ge den till mig

Visa signatur
Permalänk
Lego Master
Skrivet av usilusken:

Vad är det för processor i den? Är det Intel x86? 32bitars eller 64bitars? Har inte vissa Asus EEE en ARM-processor i sig?
Tar du reda på det borde vanliga Ubuntu eller Lubuntu funka. Eller nån Linux ARM-dist. Sen kan du installera XBMC ovanpå det.

Eller så kan du ge den till mig

Här har du specen till möget. Nån gammal Atom-processor, knappt värdig en gymnasieelevs grafritare. >_<
Nånting ska jag väl kunna hitta på att dra in på den så småningom, i värsta fall blir det att skaffa en större disk och smälla in FreeNAS.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrydeR:

Trevligt att tråden fortfarande lever litegranna Tänkte dela med mig med lite annat som hänt sedan jag postade när man ändå är igång.

Som jag skrev senast var lampstyrning en del av drömmen och denna är nu uppfylld. Jag använder mig av systemet Switchking , detta fungerar superbra och är inte speciellt dyrt att införa!

Tänkte bara ge dig lite inspiration till ditt ljusstyrningsprojekt:
Lycka till

Permalänk
Medlem

Får man ta med bilder?

Detta låter mer som en skryt-tråd.. Men tänkte att det kanske skulle vara kul för vissa o se ändå. Så kan man ta med bilder?

Permalänk

En FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P E3-1220
Med 8Gb minne (Uppgraderas inom kort till 32Gb.)
Esxi.
Virtuell1:
Ubuntu Server med smb för fildelning inom mitt nätverk.
Viruell2:
Debain med Apache och php.
Ingen speciell sida just nu, leker mest.
Viruell3:
Win7 för att kunna remote styra interna nätet.
Virtuell4:
Checkpoint FW R75.45 Gaia.
Ingen eval på denna just nu. Används för att labba primärt. Just nu inte igång dock pga brist på minne
Virtuell5:
Windows 8. Ville helt enkelt testa win8 innan jag kunde klaga mer än jag redan gjort

Sitter en ruten Linksys med DD-WRT som router.
Agerade tidigare bara Switch när all trafik gick genom Checkpoint FW.

Visa signatur

Mii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Tänkte bara ge dig lite inspiration till ditt ljusstyrningsprojekt:
Lycka till

Sett den allt har sin gräns dock Som jag sa innan är ändå nytta-av-faktorn ganska viktig när man ändå sitter o knopar ihop tekniken.

Skrivet av vondran:

Får man ta med bilder?

Detta låter mer som en skryt-tråd.. Men tänkte att det kanske skulle vara kul för vissa o se ändå. Så kan man ta med bilder?

Det är upp till var och en att tolka, tråkigt att du tolkar det så.. Jag tycker isåfall bilderna skulle bidra till det s kallade skrytet bra mycket mer än infon jag skapade tråden mer för att jag älskar teknik och gärna vill ha fler idéer av hur andra har det. Kanske inte lika galna som Ture72's dock Klar du ska posta bilder om du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Tänkte bara ge dig lite inspiration till ditt ljusstyrningsprojekt:
Lycka till

Det lär inte vara ett dugg jobbigt att vara granne till den där snubben

Permalänk
Medlem

ännu en tråd för dom med stor plånbok att visa vad dom går för :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

ännu en tråd för dom med stor plånbok att visa vad dom går för :/

Jag gjorde mitt inlägg mest för att visa att billigt kan funka med.

De flesta av maskinerna har jag fått eller köpt mycket billigt via exempelvis tradera och liknande.
Hushållselen ingår i hyran så det blir inte så mycket dyrare för mig om jag har fler maskiner eller inte

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

e-dic dot ru ?, hur många meter blir den av en laserharpa och en bastuba ?

Visa signatur

|| T420 ||

Permalänk
Medlem

Ja alla mina prylar är ju på mitt rum eftersom ja bor hemma :),

Playstation 3
Xbox 360
Xbox
Playstation 2
NAS, Synology ds212j för Filmer och backup
1TB extern för extra backup på det viktigaste
Trådlös AV-mottagare (för att kunna se betalkanalerna på mitt rum)
Asus RT N-16
HTPC, 4gb ram, 128gb ssd, i3, mini-itx, hd5450
Diverse switchar
Alltsammans är inkopplat till en 40" led tv.
laptop (se sign)
SII

Permalänk
Medlem

Jag har väl min vanliga speldator med alla normala gaming-tillbehör, ett högtalarsystem som är kopplat till datorn, Datorn är ansluten till en 42'' tv som går att dra ut så man kan kolla film i sängen från datorn eller annat dylikt. Tv'n är även kollad till ett Wii där jag spelar lite sällskapsspel med familjen och syskon ibland.
Jag använder en fjärrkontroll som jag har vid datorn för att styra all belysning i rummet så jag slipper gå upp

det är typ de tekniska hjälpmedlen jag har i mitt rum

Permalänk

Inkommande 100/100 går rakt in i en Netgear WNR3500L v2, som kör Tomato. På Netgearen kör jag en VPN-server för att komma åt mitt interna nätverk utifrån. Just nu kör jag t.ex. en Time Machine-backup och befinner mig ett par hundra mil från servern, rätt så coolt.

Obelix kör OpenIndiana och agerar filserver, Time Capsule och Torrentklient. Den har hängt med i många år och av någon anledning vägrar den köra GNU/Linux, Windows eller något annat som inte är OpenBSD- eller Solaris-baserat (har t.ex. testat NetBSD, WS2008R2, Debian, Gentoo, Ubuntu och FreeBSD, men då kraschar operativsystemet).

Har köpt en en HP Proliant N36L med 8 GB RAM-minne. Den agerar Hyper-V host (i WS2012 core) och kör virtuellt följande tjänster:
* WS2012 med Active Directory.
* WS2012 med WSUS.
* WS2008R2 med deploy-programvara.
* WS2008R2 med WSUS.
* WS2008R2 med AD.

Jobbar på fritiden som IT-konsult och labbar hemma innan jag gör förändringarna hos kund. För mitt eget behov används endast WS2012-tjänsterna och det är främst i labbsyfte även det.

Har köpt en till N36L, men hann inte packa upp den innan jag åkte på semester. Tanken med den är att jag ska lägga upp ett kluster med Microservrarna och även lägga in OpenIndiana (dvs. alla tjänster som Obelix står för) som en virtuell maskin. Målsättningen är att jag inte ska märka något om jag rycker ut nätverkskabeln från en av datorerna. En kund efterfrågar på sikt en sådan lösning och det är sjukt spännande att labba.

För underhållningen kör jag en HTPC med ett TV-kort som jag kopplat till en projektor. För film agerar en Twix HD N1 avkodare och för spelande står en Nintendo Wii. Ljudet är kopplat till en Logitech Z-5500.

Vad gäller häftiga lösningar så har jag ordnat ljud trådlöst från min MacBook Air till Z-5500. Det har jag gjort genom att installera programmet AirBubble på en avlagd Android-telefon och kopplat in telefonen i Z-5500. För att få musiken från MacBooken använder jag programmet Airfool. Det fungerar förvånansvärt bra och har testats skarpt under ett par fester.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Uppkoppling 100/100.

Vardagsrummet:
Wireless AP från Cisco.
50" LCD TV. Rätt gammal
5.1 Surround till TVn
Stereo m. högtalare.

Systers rum:
46" QLED TV.
Boxee
Macbook Air.
Stationär skitdator.

Tom-rum: Andra syrran flyttade hemifrån så det står tomt atm.
Stationär skitdator för föräldrar att sköta skitsaker.

Förråd:
Här kommer 100/100 in som går till en Poweredge 1850 som kör pfsense.
Går vidare till en 100/100 24 port switch. Därifrån går 2 PoE kablar till Access-points av Cisco till Hallen och övervåningen.
Sen går en 25 meters cat5 in till mitt rum

Mitt rum:
Stationär speldator
Specs: Amd 6990. 16GB DDR3. i7 3770k. Define r4. Corsair h100. 256GB och 60GB SSD + 4TB (2st 2TB).
Övriga skitdatorer som står överallt.
Speldator nr2: AMD 7970, i7 920, 6GB DDR3, Define r4, Corsair h70.
Macbook pro 13" 2010 April.
Skollaptop
Laptop, gammal.
Thinkpad x60
Asus RT-AC66U AC1750 Dual Band

Högtalare, 4st 15" basar med 4st diskanter. Bild (Inte jag på bilden)
Onkyo TX-NR616 förstärkare.
46" QLED TV SHARP.

Playstation 3.

Rackskåp med detta innehåll http://www.sweclockers.com/galleri/9370-rackskap-dell-servrar...

Kanske glömt något, Kommer jag på så lägger jag till

Permalänk
Medlem

Bor i en etta, och har (tyvärr) därmed inte riktigt anledning till fler burkar hemma. Det mesta görs enklast på stationära spel/WS-datorn (spec i sign)

Används till spel, kodande, surf, etc. Mest av allt kanske till film och musik. Och såklart folding och torrent. Två billigare studiomonitorer står för ljudet.
En BenQ, S-PVA-panel (?), 1920x1200 och en gammal LG, TN, 1680x1050.
Denna burk kör Win 7, och ibland virtualiserat xubuntu bara för att jag saknar lite Linux ibland. Kommer antagligen ordna en dualboot till denna maskin, och enbart boota windows för photoshop/musikskapande och spel.
Skall också skaffa ett nytt grafikkort, samt nya minnen när ekonomin tillåter.

Sen har jag en gammal netbook, med en slö Atom-prolle. Dock uppgraderad med 2GB RAM och en liten SSD. Rätt confad funkar den utan problem, det främsta jag saknar är dock högre upplösning. Den används inte särskilt mycket, ibland bara för att boota linux, och annars som surf när jag är iväg.

Min gamla stationära spelburk står för tillfället hos en polare. C2D E8400, 6GB RAM och inte så mycket mer. Denna skall jag använda som lekserver, lite webb, proxy och ftp kanske.

Nätverket hanteras av Com Hems netgear-modem/-router som för det mesta sköter sitt jobb bra. Förra veckan tappade jag uppkopplingen dock flera gånger, men kom tillbaka efter en omstart. En fabriksåterställning senare, är det stabilt igen. Förhoppningsvis får jag ta över en vettig router av en polare snart, och slipper instabiliteten.

Kommer snart ordna en lite större musikanläggning, med vinylspelare. Då kan det hända att min RPi kommer till användning och får agera musikdator.

Och någon gång, när man är rik, blir det NAS.

Sen har jag några gamla Androidlurar, som jag leker lite med ibland.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail