Permalänk
Avstängd

Antec P280 - Positiv och negativ tryck

Jag äger ett Antec P280 chassi som jag hade några frågor om när det gäller positiv och negativ tryck. Just nu så sitter det 3-stycken "out take" och 2 "in-take". Detta leder ju till negativ tryck. Dessutom så har jag en Thermalright Silver Arrow som CPU kylare. Vore det bättre om jag vände på de två "out-take"-fläktarna i taket så att jag får dubbla "in-take". Då får jag 4 "in-take" och 1 "out-take".

Vad tror ni är det bästa?

Permalänk
Hedersmedlem

För att få bäst temperatur på processorn tror jag det är hugget som stucket. Däremot så kan det vara en fördel att övertryck i chassit (positivt) för att slippa att damm sugs in via alla små hål.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Om det är så viktigt med negativt/positivt tryck tycker jag inte att du ska använda takfläktarna som insug. Utöver faktumet att värme stiger så känns det som att det kommer motarbeta utblåset och så är du istället fast med en massa varm luft i chassit. Och såu måste du även fixa egna dammfilter till fläktarna.
Täck hellre över fläkthålet och använd det inte alls, håll dig till två insug i front och ett utblås bak i chassit.

Permalänk
Medlem

Processor mår bäst av negativt luftflöde i de chassin där sidofläkt saknas:
http://www.bit-tech.net/hardware/2012/02/10/the-big-cooling-i...

Men bäst för kylningen i stort är självklart att proppa chassit fullt av fläktar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

För att få bäst temperatur på processorn tror jag det är hugget som stucket. Däremot så kan det vara en fördel att övertryck i chassit (positivt) för att slippa att damm sugs in via alla små hål.

Skrivet av m4rc0:

Om det är så viktigt med negativt/positivt tryck tycker jag inte att du ska använda takfläktarna som insug. Utöver faktumet att värme stiger så känns det som att det kommer motarbeta utblåset och så är du istället fast med en massa varm luft i chassit. Och såu måste du även fixa egna dammfilter till fläktarna.
Täck hellre över fläkthålet och använd det inte alls, håll dig till två insug i front och ett utblås bak i chassit.

Jag har både fläktfilter i taket och i fronten. Tycker/tänker bara att det blir ett jävla utsug bara. Om man räknar med CPU kylarens två fläktar så blir det ju 5 utsug och 2 insug.

Permalänk
Medlem

Enligt antec själva (och vad jag också tror) är negativt luftflöde bäst och därför har de satt det så.
Jag har dock ett marginellt övertryck för att försöka slippa damm i burken.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Jeg fjernet vifta som skulle stå helt bak, for å få mer overtrykk enn undertrykk. Da har jeg to dempa vifter på toppen og to mer kraftige vifter i front, med et ekstra par like bak i fronten.