Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009

Min datorskärm gick sönder!!!

Min skärm gick sönder, och jag lämnade in den på lagning ... När jag kollar statusen på deras hemsida står det..
"Aktuell status: Väntar på swap enhet " Nån som vet vad som menas med det?

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Whimsyshire
Registrerad
Nov 2011

Att de väntar på "swap enhet"?

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2002

swap i dessa sammanhang innebär att de byter ut den helt då det inte är värt att laga den.

-:| i7-3930K | Asus P9X79 Deluxe | 8x4GB Corsair Vengeance 1600Mhz |:-
-:| Gigabyte GTX1070 | Massa disk | Corsair TX750W |:-
-:| Citera för svar |:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Qupid:

swap i dessa sammanhang innebär att de byter ut den helt då det inte är värt att laga den.

Ok tack så mycket för ditt svar.. Jag antar då att man väntar på en helt ny skärm , eller kan det vara så illa att dom skickar en bättre begagnad?

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Qupid:

swap i dessa sammanhang innebär att de byter ut den helt då det inte är värt att laga den.

Delvis stämmer de, den kommer bli utbytt mot en annan enhet. Kan dock bli utbytt mot en enhet som varit trasig och blivit lagad, en så kallad utbytesenhet.
Den trasiga skärmen som TS lämnat in kan mycket väl bli lagad och skickas sedan till någon annan som en utbytesenhet.

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av cat_fish_1:

Delvis stämmer de, den kommer bli utbytt mot en annan enhet. Kan dock bli utbytt mot en enhet som varit trasig och blivit lagad, en så kallad utbytesenhet.
Den trasiga skärmen som TS lämnat in kan mycket väl bli lagad och skickas sedan till någon annan som en utbytesenhet.

Ok... Går det att ta reda på om den är begagnad? Skärmen som gick sönder var bara 2 veckor gammal. så det känns ju rätt surt att få en möglig skärm tillbaka : )

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Dimuman:

Ok... Går det att ta reda på om den är begagnad?

ibland kan man se de på små repor på ramen av skärmen som tillverkaren/reparatören kan anse som "obetydliga" och som inte påverkar skärmen (vilket man som koncument inte ska acceptera om man lämnat in en produkt i topp skick) men oftast får du tillbaka en skärm som ser alldeles ny ut, eller rentav är alldeles ny.
Men med ett tränat öga så ser du snabbt om den är ny eller inte på ställen som skarven där ramen sitter ihop med baksidan kanske glipar lite eller den inte är ren osv.

[EDIT]

Har faktiskt varit med om ett fall där vi fick en utbytesskärm från en stor tillverkare som skulle till en kund, de fula här var att dekalerna (där de står om alla finesser skärmen har på framsidan) var solblekt och den såg allmänt begagnad ut. inte kul att behöva ta emot en sådan om man lämnat in en i fins skick.

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av cat_fish_1:

ibland kan man se de på små repor på ramen av skärmen som tillverkaren/reparatören kan anse som "obetydliga" och som inte påverkar skärmen (vilket man som koncument inte ska acceptera om man lämnat in en produkt i topp skick) men oftast får du tillbaka en skärm som ser alldeles ny ut, eller rentav är alldeles ny.

Ok. Får hopaps dom skckar en ny skärm , men jag tvivlar.

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av cat_fish_1:

Delvis stämmer de, den kommer bli utbytt mot en annan enhet. Kan dock bli utbytt mot en enhet som varit trasig och blivit lagad, en så kallad utbytesenhet.
Den trasiga skärmen som TS lämnat in kan mycket väl bli lagad och skickas sedan till någon annan som en utbytesenhet.

Yes, stämmer helt. Jag kunde varit lite mer tydlig.

Och gällande ifall du får en refurbished (reparerad och funktionstestad) så bör du kunna kolla upp det i garantiavtalet ifall de ens får göra en swap mot en refurbished.

-:| i7-3930K | Asus P9X79 Deluxe | 8x4GB Corsair Vengeance 1600Mhz |:-
-:| Gigabyte GTX1070 | Massa disk | Corsair TX750W |:-
-:| Citera för svar |:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Dimuman:

Ok. Får hopaps dom skckar en ny skärm , men jag tvivlar.

de jag kan rekomendera dig att göra är att hämta ut den, ta den till bilen där du i lugn och ro packar upp den, kollar på skarvar, letar repor och liknande.
Bedömmer du att skärmen inte är i de skick som den du lämnade in så gå tillbaka direkt med den och säg att du inte är nöjd med hur skärmen ser ut.
Då brukar man som kund få en ny skärm (tar endå tid då den du inte är nöjd med ska skickas iväg) för dom märker att man inte är vanliga Svensson utan man vet lite hur de ska se ut.

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Qupid:

Yes, stämmer helt. Jag kunde varit lite mer tydlig.

Och gällande ifall du får en refurbished (reparerad och funktionstestad) så bör du kunna kolla upp det i garantiavtalet ifall de ens får göra en swap mot en refurbished.

bra tänkt med garanti avtalet! tänkte inte på de.

man kan aldrig har för mycket fakta bakomsig när man har med garanti ärenden att göra. butiken vill ha så lite jobb som möjligt med de då de inte ligger någon vinst i de för dom.

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009

Jag var i kontakt med supprten från där jag köpte skärmen av. Han sa att han trodde att dom skickat ut en ny skärm, "infocare" annars hade dom skickat den på en gång. Om dom haft en bättre begagnad på lager

Sen tillade supporten att dom får byta ut min skärm mot en begagnad skärm som funkar ... lite fuffen med det där tycker jag. Speciellt när skärmen är sprillans + var defekt redan från början

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

Du kan ju kolla systemmenyn på skärmen där brukar driftstid stå.

Corsair Carbide 330R | Corsair RM650X | MSI Z87-G45 GAMING | i7-4770K | Kingston 16GB DDR3-1600 | Asus GTX980-4GD5 | Samsung 850 Evo 1TB | Hitachi Travelstar 2.5" 1TB | Logitech G810 | Logitech G402 | Audio Technica ATH-M50 | BenQ BL2411PT IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Stefanp67:

Du kan ju kolla systemmenyn på skärmen där brukar driftstid stå.

Ofan visste inte att man kunde göra det .. Det är en Asus VE278Q. Får hoppas man kan kolla det på den skärmen..

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av cat_fish_1:

de jag kan rekomendera dig att göra är att hämta ut den, ta den till bilen där du i lugn och ro packar upp den, kollar på skarvar, letar repor och liknande.
Bedömmer du att skärmen inte är i de skick som den du lämnade in så gå tillbaka direkt med den och säg att du inte är nöjd med hur skärmen ser ut.
Då brukar man som kund få en ny skärm (tar endå tid då den du inte är nöjd med ska skickas iväg) för dom märker att man inte är vanliga Svensson utan man vet lite hur de ska se ut.

Har ett postkontor precis nedanför mig, dom kommer troligtvist skicka skärmen till mig. Jag kommer skicka tillbaka den på en gång om den inte är 100% perfekt

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TROLLHÄTTAN
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Stefanp67:

Du kan ju kolla systemmenyn på skärmen där brukar driftstid stå.

Nix det gör det inte, dom nollställer den

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av cat_fish_1:

Men med ett tränat öga så ser du snabbt om den är ny eller inte på ställen som skarven där ramen sitter ihop med baksidan kanske glipar lite eller den inte är ren osv.

var med om detta för någon månad sen. påpekade detta i affären där jag hämtade ut skärmen men de brydde sig inte om det.
Efter ett tag började skärmen krångla och jag gick tillbaka till affären och nämde problemen jag hade och att ena hörnet på ramen var "löst". De ville inte ta in skärmen på lagning utan jag fick ta med den hem igen.
Efter några dagar ringer affären och säger att de har fel och att jag visst påpekade att det var fel på kanten.
Går tillbaka till affären med skärmen och får välja en helt ny. (som kostade mindre än min ursprungliga skärm, så jag fick en ny skärm och pengar )

Så begär att få se skärmen innan du tar hem den ifrån butiken och om det är något fel på den påpeka det och vägra ta emot den!

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av DragonRapide:

var med om detta för någon månad sen. påpekade detta i affären där jag hämtade ut skärmen men de brydde sig inte om det.
Efter ett tag började skärmen krångla och jag gick tillbaka till affären och nämde problemen jag hade och att ena hörnet på ramen var "löst". De ville inte ta in skärmen på lagning utan jag fick ta med den hem igen.
Efter några dagar ringer affären och säger att de har fel och att jag visst påpekade att det var fel på kanten.
Går tillbaka till affären med skärmen och får välja en helt ny. (som kostade mindre än min ursprungliga skärm, så jag fick en ny skärm och pengar )

Så begär att få se skärmen innan du tar hem den ifrån butiken och om det är något fel på den påpeka det och vägra ta emot den!

Problemet är att dom kommer skicka paketet via posten. Köpte skärmen via en onlinebutik. Jag kommer tyvär vara tvungen att packa upp skärmen hemma.
Men Infocare är väl tvugna att tala om, elelr om jag frågar svara ärligt om skärmen är ny eller inte?

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname