win2008 med hypervisor

Permalänk
Medlem

win2008 med hypervisor

Hej,

Är i planeringsstadiet av ett projekt. Har själv ingen erfarenhet av hypervisor.
Skulle det vara möjligt att ha 3 fysika nätverkskort, där var och en hanterar varsitt VLAN?

Ett nätverkskort hanterar VMs (4st) för servernätet,
ett nätverksort hanterar VMs (3st) för kundnätet,
ett nätverkskort hanterar VMs (2 st) för DMZ

Hur brukar man konfigurera detta?

tacktack

Permalänk
Medlem

Ja det är inga konstigheter att göra det, normalt sett så har man inte bara 1 nätverskort per nät, för om nätverskortet går sönder så tappar du helt det nätet. Istället "buntar" man ihop två eller flera nätverskort till en länk, för att få redundans. Sedan lägger du på VLAN på den, sen får du plocka ut och skicka vlanen rätt i switchen/switcharna.

Nu skriver du inte vilken Hypervisor du tänker köra på, har du aldrig kört virtualisering förut så gör dig själv en tjänst och kör inte hyper-v, satsa på Vmware ESXi vilket är som en barnlek i jämförelse.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Skulle väl inte säga att VMware är lättare / svårare än Hyper-V speciellt inte om man kör Hyper-V på server 2008 r2 så är det också en barnlek. Det beror ju också mycket på vad man skall använda det till. Vill man köra Linux-gäster i Hyper-V får man tänka på att antingen köra integration services eller konfigurera själv i gästOSet.

Jag kör själv mixade gäster i min egen miljö. Har ett gäng windows servrar och ett gäng linux maskiner som snurrar på min Hyper-V host.

Att bundla nätverkskort är inte särskilt svårt i Hyper-V, bara tagga vlan och styra de rätt i switchar osv. så är det inga problem.