Permalänk
Medlem

2000-2500 kr, E-IPS eller TN?

Hej! Vad tycker ni? E-IPS eller TN om jag kan lägga 2-2500 kr?

Vilken skärm i så fall?

Krav är 24"

Permalänk

Tycker du ska slå till med en Dell Ultrasharp U2412M 24" E-IPS, tycker den är redigt nice

http://www.dustinhome.se/dell-u2412m-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/product/5010601425

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

ips såklart.

personligen skulle jag dock välja 2 skärmar istället för en bra, men det är jag relativt ensam om

Permalänk
Medlem

E-IPS helt klart.
TN bör förpassas till LCD historien
http://www.anandtech.com/show/5550/dell-u2412m-16-10-ips-with...
En aning över ditt pristak, men det är värt det.

Permalänk
Medlem

Har läst runt mycket här på forumet och fått känslan av att e-ips för 2000-2500 inte är lika lämpad som TN för spel. Vad tycker ni?

Hur är 16:10 gentemot 16:9 i spel?

Permalänk
Medlem

Har själv en u2412m och är väldigt nöjd. Spelar mycket BF3 och HoN, märker inte att skärmen släpar efter iallafall.

Jag tycker det är skönare med 16:10 just för att då blir skärmen lite högre istället för så onödigt bred som en 16:9 på 24 tum är.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att TN's enda fördel (förutom lägre pris), responstid, väger upp de nackdelar den har.

Permalänk
Medlem

e-IPS.
Ville också flika in med att det är stor skillnad på E-IPS och e-IPS, dustin gillar dock att skriva ut e-IPS som E-IPS.

u2412m är i princip det självklara valet enligt mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Oj det visste jag inte! Vad är skillnaden på e respektive E- IPS?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Oj det visste jag inte! Vad är skillnaden på e respektive E- IPS?

e-IPS är budget av IPS, E-IPS är en IPS med bättre betraktningsvinklar

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har nu siktat in mig på Dell U2412M....Men har läst mycket om den och märkt att många klagar otroligt mycket på anti-glare-behandlingen. Något ni märkt av?

Hur är backlight bleeden på era skärmar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adddeeee:

Har nu siktat in mig på Dell U2412M....Men har läst mycket om den och märkt att många klagar otroligt mycket på anti-glare-behandlingen. Något ni märkt av?

Hur är backlight bleeden på era skärmar?

Har inte märkt något alls på min Dell 2209wa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

ips såklart.

personligen skulle jag dock välja 2 skärmar istället för en bra, men det är jag relativt ensam om

Nä jag håller med två skärmar är underbart, även när man spelar för då kan man ha temperaturen och klockan på den andra skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Har läst runt mycket här på forumet och fått känslan av att e-ips för 2000-2500 inte är lika lämpad som TN för spel. Vad tycker ni?

Hur är 16:10 gentemot 16:9 i spel?

Spelat med en e-IPS i snart ett år, absolut inga problem.

Spelar mest FPS och RTS.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har i princip bestämt mig nu!

Såg även att den säljs på NetonNet, så tänkte dra dit och köpa den direkt! Vet någon möjligtvis hur pixelgaranti/backlight bleeding- garanti gäller hos NetonNet?

Om någon vet spar jag en resa för att fråga då kundtjänsten är stängd...

Tack!

Permalänk
Medlem

ja okej så du åker dit då o kolla skärm .

men kika den först innan åker o köpa direkt.

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt en Dell U2412M !

Har inte märkt av något vidare backlight bleed, men märkte att det är en del Ips-glow. (tror jag)

Är lite tydligare i högra nedre hörnet om man sitter rakt framför skärmen, då är det som om att det är lite ljusare just där. Flyttar jag mig däremot så jag sitter rakt emot det hörnet där det var ljusare syns det inte. Är det ips-glow jag upplever?

Går det bli av med genom att returnera och få en ny, eller är det lika på alla exemplar?

Permalänk

Jag har samma på min Dell U2312HM dvs lite vit dimma i högra nedre hörnet och lite grön dimma i vänstra nedre hörnet fast inte så starkt att jag stör mig på det. Min förra IPS skärm Asus PA238Q hade ganska extrem ips-glow där det var som en starkt lysande neongrön gloria runt hela skörmen.

Givetvis skulle det vara "inte" så starkt ...
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det syns bara när jag har helsvart skärm. Har även styrt ner brightness en del så det syns inte lika tydligt. Dock stör det mig att det är där! Men det är inte värt att byta eller?

Såhär ser det ut...

Bild framifrån: http://i42.tinypic.com/168v6ys.jpg

Bild rakt framifrån högra hörnet: http://i43.tinypic.com/1zodf9e.jpg

Bild rakt framifrån vänstra hörnet(mycket tydligt glow i högra delan av skärmen i denna vinkel) : http://i39.tinypic.com/max9fl.jpg

Som sagt...är det något värt att byta för? Eller kan jag förvänta mig samma resultat så länge det är samma modell?

Det är inget jag märker vid vanlig användning, men kommer tänka på det när skärmen visar svarta partier antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Nä jag håller med två skärmar är underbart, även när man spelar för då kan man ha temperaturen och klockan på den andra skärmen.

Håller helt klart med två skärmar är underbart! men troligtvis har ts en nuvarande skärm som han kan använda som andra skärm! Den har allafall inte jag så mycket krav på då jag har en gammal 20", så han kan lägga pengarna på en "main monitor".

Permalänk
Skrivet av Adddeeee:

Det syns bara när jag har helsvart skärm. Har även styrt ner brightness en del så det syns inte lika tydligt. Dock stör det mig att det är där! Men det är inte värt att byta eller?

Såhär ser det ut...

Bild framifrån: http://i42.tinypic.com/168v6ys.jpg

Bild rakt framifrån högra hörnet: http://i43.tinypic.com/1zodf9e.jpg

Bild rakt framifrån vänstra hörnet(mycket tydligt glow i högra delan av skärmen i denna vinkel) : http://i39.tinypic.com/max9fl.jpg

Som sagt...är det något värt att byta för? Eller kan jag förvänta mig samma resultat så länge det är samma modell?

Det är inget jag märker vid vanlig användning, men kommer tänka på det när skärmen visar svarta partier antagligen.

Det är svårt att avgöra genom att titta på en bild bla beroende av hur kameran är inställd men om jag jämför dina bilder med min skärm så har jag klart mindre blb. Stör du dig riktigt på det så kan det vara värt att göra ett byte det kan i alla fall inte bli sämre om man ska gå på hur dina bilder ser ut.

-EDIT-

Jag ska ta några bilder på min U2312HM ikväll när det är mörkt så har du något att jämföra med.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det är svårt att avgöra genom att titta på en bild bla beroende av hur kameran är inställd men om jag jämför dina bilder med min skärm så har jag klart mindre blb. Stör du dig riktigt på det så kan det vara värt att göra ett byte det kan i alla fall inte bli sämre om man ska gå på hur dina bilder ser ut.

-EDIT-

Jag ska ta några bilder på min U2312HM ikväll när det är mörkt så har du något att jämföra med.

Tack så mycket! Ja jag tror att kameran förstärkte glowet lite. Men det är väl inte BLB jag ser? För om jag kolla akt vinkelrätt mot det högra hörnet syns det ju inte. Är det inte IPS-glow?

Ja...funderar på att byta den mot en ny. För modellen i sig ska väl vara väldigt bra?

Permalänk

Här är en bild på min, den ser faktiskt riktigt hemsk ut den också :):

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Är kanske inte mycket att göra åt då?

Gjorde ett byte idag...Blev samma sak på den andra skärmen. Så antar att det är så det är med IPS helt enkelt Längtar till Full Array LED blir standard...om det blir det.

Har vart skönt att bli av med all backlight bleed!

Permalänk

Vi får trösta oss med att tom budget IPS har minst 95% sRGB täckning medan TN paneler sällan kommer över 85% och oftast lägre (förutom min Samsung T220 som klarade 93%).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Beror på vad man prioriterar. Har för mig TN har bättre rörelseskärpa dvd ngt snabbare än IPS. IPS har dock bättre färger och betraktningsvinklar.
Min HP 23" IPS-monitor gick på 13000 när den var ny för 6 år sedan. Den spöar skiten ur det mesta fortfarande

Permalänk
Medlem

Är det värt att vänta tills oled-skärmarna blir mer prisvärda?

Annars borde väl detta vara ett bra köp:
http://tradera.se/dell-ultrasharp-u2311h-ips-23--auktion_3018...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har funderat ganska länge på att köpa dellen (U2412M) för att ha på jobbet. Är dock lite orolig över anti-glare behandlingen som en del personer har klagat på. Hur uppfattar du den på ditt exemplar Adddeeee?

Permalänk

Jag vet inte hur mycket ni andra stör er på det, men jag märker bara av mitt IPS-glow när jag faktiskt "letar" efter det. Eller när jag fotar skärmen. Så ser det verkligen för eländigt ut

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*